וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעדים ראשונים לעצמאות: באיזה גיל תינוקות מתחילים ללכת ומתי קונים נעליים?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 12.3.2023 / 7:39

מתי הבייבי שלכם יעשה את הצעד הראשון שלו, מתי לדאוג אם זה לא קורה עדיין ומה המדיניות לגבי נעליים ראשונות? הכנו לכם מדריך מסודר

אבא עם תינוקת שעושה את צעדיה הראשונים. ShutterStock
אבא עם תינוקת שעושה את צעדיה הראשונים/ShutterStock

הורים רבים שואלים את עצמם מתי יהיה הצעד הראשון של התינוק שלהם, ובעיקר מנסים להיות מוכנים לתעד את הכל בווידאו מרגש שייהפך לזיכרון מתוק. התשובה היא מאוד כללית, והטווח המקובל הוא בין גיל שנה עד שנה וחצי, אך יש ילדים שיקדימו ויש שיאחרו. גם אם נראה לכם שהתינוק שלכם כבר התמקצע בזחילה, נעמד ומתנועע לצד רהיטים כבר די הרבה זמן - ההליכה היא שלב שדורש מוכנות, כוח, שיווי משקל ויציבות וגם ביטחון, ושלב כזה יכול לקחת זמן.

אם הילד שלכם כבר עבר את גיל שנה וחצי ואתם לא רואים הליכה באופק, כדאי להתייעץ עם רופא ילדים שככל הנראה יפנה למומחה התפתחות או פיזיותרפיסט לעידוד ההליכה, אך בכל מקרה - הישארו רגועים. אם אין בעיה אקוטית, הילד שלכם לא יזחל לעד.

התפתחות ההליכה

לפני שתינוק יתחיל ללכת, הוא קודם כל יעמוד. תחילה הוא יישען על רהיט או עליכם, ולאחר שיצבור ביטחון הוא אף יעמוד בכוחות עצמו. ישנם תינוקות שמדלגים על העמידה העצמאית ועוברים ישר לצעדים ראשונים. הצעדים הללו ייראו די משעשעים למתבונן מן הצד: פישוק רחב, הנחה לא יציבה של כף הרגל על הרצפה שלעתים תסתיים בנפילה, הושטת הידיים לצדדים והעברת משקל גסה מרגל לרגל. התינוק ייראה תחילה כאילו הוא מתנדנד ועם הזמן ההליכה תשתכלל ותיעשה מהירה ויציבה יותר. בסביבות גיל שנתיים ההליכה מתבססת ואליה מתווספות תנועות הידיים - יד ימין מורמת במקביל לרגל שמאל ולהפך.

מתי לקנות לתינוק נעליים ראשונות?

בעיקרון, כמה שיותר מאוחר. הליכה יחפה היא הבריאה ביותר לכף הרגל של התינוק שזה עתה התחיל ללכת, והיא זו שתעזור להליכה להתבסס, להתחזק ולהתייצב באופן המיטבי ביותר. הליכה יחפה משמעה גם ללא גרביים, כך שעדיף לחמם את הבית בימים קרים ולתת לתינוק להסתובב בו יחף, וגם מחוץ לבית. אם נראה לכם שקר לו, גרבו לו גרביים עם פטנט נגד החלקה ודחו את קניית הנעליים כמה שאפשר, למענו.

ברגע שהחלטתם שהגיע הזמן לנעליים ראשונות, בין אם בגלל מזג האוויר ובין אם בשל סכנות לתינוק ההולך בחוץ כמו רצפה חמה מדי, בוץ, זכוכיות ועוד - הקפידו לרכוש רק על פי הדגשים הבאים:

· בדקו שסוליית הנעל גמישה ודקה. נסו לכופף את הנעל לצדדים והרגישו שאין התנגדות.
· קנו נעליים ללא עקבים ועם מדרסים שטוחים.
· הקפידו לרכוש נעליים עם סוליה שאינה מחליקה.
· ודאו שהנעל לא כבדה מדי, כך שצעדי התינוק שגם ככה אינם יציבים לא ייתקלו באתגר נוסף.
· ודאו שהנעל לא קטנה או גדולה מדי על הרגל. אם אתם קונים בחנות פיזית, כדאי לקחת את התינוק למדוד את הנעליים, ואם אתם מזמינים אונליין - מדדו באופן מדויק את אורך כף הרגל וקחו בחשבון את הצורך בהחלפת מידה כשהמשלוח יגיע.

חשוב להדגיש כי קיימות בשוק מגוון נעליים המוגדרות כנעלי טרום הליכה או נעלי צעד ראשון, ורובן עונות על כל הפרמטרים האלה, אך יכולות להיות נעליים שאינן ממותגות כך וגם הן יהיו מצוינות למטרה הזו. אל תירתעו מקניית נעליים שלא מותגו כ"נעלי צעד ראשון", ואפילו לא ממחיר נמוך יותר מכאלה שכן. פשוט הפעילו את שיקול הדעת שלכם.

על אף ההתלהבות מקניית נעליים קטנטנות, לפעמים אפילו של מותגים למבוגרים שמוציאים ליין משגע לתינוקות, אל תשקיעו ביותר מזוג אחד טוב בתחילת הדרך. אורך כף הרגל של תינוקות צפויה לגדול מדי חודשיים בחצי מידה בממוצע ואז תצטרכו לרכוש ממילא זוג חדש.

תינוק משחק עם צעצועי עץ. ShutterStock
תינוק משחק עם צעצועי עץ/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully