וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום הבריאותי הדוחה שנמצא בתוך מדיחי כלים

עודכן לאחרונה: 30.1.2023 / 7:44

מדיחי כלים במסעדות יכולים להשאיר על הצלחות, הכוסות והסכו"ם חומרים שעלולים לפגוע לכם במעי או אפילו לגרום למחלות כרוניות. הנה כל הפרטים

טעויות שכולם עושים בסדיור מדיח כלים/@vinepair

כולנו אוהבים לאכול במסעדות ומתעסקים המון באוכל שמוגש לנו שם - אבל מה לגבי הכלים איתם אנחנו אוכלים? מדענים מצאו כי שאריות של חומרי שטיפה על כלים לאחר ניקוי במדיחי כלים מקצועיים (כמו אלה שיש במסעדות) עלולות לפגוע קשות בשכבת ההגנה במעי וגם להוביל להתפתחות מחלות כרוניות. המחקר שנערך על ידי חוקרים מהמכון השוויצרי לחקר אלרגיה ואסתמה (SIAF), מכון המשויך לאוניברסיטת ציריך (UZH), הזהיר מפני הנזק הפוטנציאלי שמכשירים אלה יכולים לגרום.

מדיחי כלים מסחריים הם דרך מהירה וקלה לנקות ולייבש צלחות, כוסות וסכו"ם במקומות הומי אדם, כמו מסעדות או בתי ספר. עם זאת, מרכיב הקרוי אלכוהול אתוקסילאט בחומרי שטיפה מסחריים עלול לפגוע קשות במערכת העיכול, על פי המחקר שפורסם בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology.

מדיח כלים מסודר. Castro Cicero, ShutterStock
כימיקלים בדרך לבטן שלכם. מדיח כלים/ShutterStock, Castro Cicero

במדיח כלים מסחרי, בדרך כלל מחזור של מים חמים וחומרי ניקוי מסתובבים במשך 60 שניות בלחץ גבוה, ואחריו מחזור ניקיון וייבוש נוסף של 60 שניות שבו משתמשים במים וחומר שטיפה.

"מה שמדאיג במיוחד הוא שבמכשירים רבים, אין מחזור שטיפה נוסף כדי להסיר את חומר השטיפה שנותר", אמר פרופסור צ'מי אקדיס, מחבר המחקר ומומחה לאלרוגולוגיה ניסיונית ואימונולוגיה ומנהל ה-SIAF. "משמעות הדבר היא שחומרים שעלולים להיות רעילים נשארים על הכלים, שם הם מתייבשים במקום. ישנה סבירות גבוהה ששאריות הכימיקלים יעשו את דרכם אל המעיים בפעם הבאה שהכלים יהיו בשימוש".

עוד בוואלה!

איכסה: לא תאמינו כמה חיידקים מסתתרים במדיח הכלים שלכם

לכתבה המלאה

החוקרים התמקדו בשכבת האפיתל של תאים במעיים, המצפה את מערכת המעיים ושולטת בתנועת האלמנטים שיכולים להיכנס לגוף. פריצה במחסום זה קשורה למספר עצום של מצבים בריאותיים כמו אלרגיות למזון, דלקת קיבה, סוכרת, השמנת יתר, שחמת הכבד, דלקת מפרקים שגרונית, טרשת נפוצה, הפרעות בספקטרום האוטיסטי, דיכאון כרוני ומחלת אלצהיימר, כך לפי הפרסום.

"חשוב ליידע את הציבור"

במחקר, החוקרים ניתחו את ההשפעה של יחסים שונים של חומרי שטיפה על המעי האנושי. החומרים דוללו ביחס המחקה את הכמות שתהיה על כלים יבשים (1:10,000 עד 1:40,000). מינונים גבוהים של חומרי שטיפה הרסו את תאי האפיתל של המעי בעוד מינונים נמוכים יותר הגבירו את החדירות שלו, כך מצא המחקר. יתרה מכך, נצפתה גם הפעלה של מספר גנים וחלבוני איתות של תאים שיכולים לעורר תגובות דלקתיות. מרכיב של חומר השטיפה - אלכוהול אתוקסילטים - נמצא כאחראי לתגובה זו.

"ההשפעה שמצאנו עלולה לסמן את תחילת ההרס של שכבת האפיתל של המעי ולעורר את הופעתן של מחלות כרוניות רבות", אמר אקדיס והוסיף כי "חשוב ליידע את הציבור על הסיכון הזה מכיוון שנראה כי אלכוהול אתוקסילטים בשימוש נפוץ במדיחי כלים מסחריים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully