וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שצריך לדעת על הרגעים הפחות שמחים בזמן הריון

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 7:54

איך זה שדווקא בתקופה של ציפייה מרגשת את מוצאת את עצמך עצובה? כל מה שצריך לדעת על הרגעים הפחות שמחים בזמן ההריון ואיך ניתן להתגבר עליהם

סוף סוף הופיעו שני הפסים המיוחלים בבדיקה הביתית, וההתרגשות בשיאה: הריון! את כבר מתחילה לדמיין אוברולים קטנטנים עם ארנבונים וריח של תינוקות ברחבי הבית (תודי שאין על הריח הזה), והחודשים הקרובים יהיו נתונים בעיקר למחשבות על העתיד ואיך הוא ייראה.

לצד ההתרגשות שבבשורה המשמחת ובתהליך המיוחד שאת עוברת, יכול להיות שתגלי שיש גם תחושות אחרות שילוו אותך, ואולי הן כבר לגמרי כאן: דאגות וחששות, מתח לקראת ביקורים אצל הרופא, חוסר סבלנות ורצון שהזמן יעבור כבר וכן, גם קושי לקבל את הגוף החדש הזה שמשנה את צורתו.

אם משהו מזה נשמע לך מוכר כדאי שתדעי שאת לא לבד. נשים רבות חוות מצבי רוח ירודים מסיבות שונות במהלך ההריון, ולרוב הן לא מוצאות להם "בית", מכיוון שהריון נתפס אצלנו, לרוב, כתקופה של ציפייה מבורכת שעיקר הדגש בה הוא על השינויים הפיזיים שבה - מה את עומדת להרגיש, באיזה גודל העובר השבוע ומתי הבטן שלך תחל לצאת החוצה.

נכון, מאזן ההורמונים בגוף משתנה בהריון, ובהחלט עלול להשפיע על מצב הרוח, אבל יש סיבות נוספות לכך שאולי את לא בדיוק האדם הכי מאושר בכל התקופה הזאת. מה יכול לגרום לעצב במהלך ההריון ואיך אפשר לנסות להתגבר עליו? הנה כל מה שאת צריכה לדעת:

מה יהיה?

זוכרת שציינו את המחשבות על העתיד? אז יש מי שמקבלת אותן בקלות ויש מי שמתמלאת דאגה ולפעמים גם חרדה. זה יכול לנוע בין קשת רחבה של מחשבות, החל מהלידה עצמה - איך היא תהיה? מתי אלד? ועד לאחריה - האם אני אתאהב בתינוק שלי? איך אדע מה לעשות איתו? כמובן שלטרדות האלה יכולות להצטרף גם דאגות כלכליות או מחשבות על הקריירה ואפילו על הזוגיות.

מה אפשר לעשות? לחבק את הלא נודע ולקבל אותו. אם יש דברים שיעזור לך לתכנן אותם (כמו היערכות כלכלית לפני בואו של הבייבי) עשי זאת. אבל כדאי לך בעיקר לשחרר ככל האפשר ולתת לזמן לעשות את שלו. אמהות רבות אומרות ששום דבר לא הכין אותן לשינוי שחל בהן לאחר הלידה, אז לכי תדעי, אולי זה גם מה שיקרה אצלך.

רגעים של בדידות

החברות שלך לא באותו סטטוס כמו שלך ועדיין לא בענייני ילדים? במהלך היציאות שלך עם החבר'ה כולם שותים אלכוהול וחוגגים ורק את מרגישה עייפה וגם קצת party pooper עם ההריון הזה שלך? הנה עוד סיבה להרגיש קצת מדוכדכת בתקופה הזאת.

זה לא יהיה מוגזם להגיד שאת מרגישה "לא קשורה" לפעמים, כאילו הקילוגרמים שנוספים למשקלך הופכים אותך לכבדה גם באופי. יכול להיות שתמצאי את עצמך מרגישה קצת בודדה, שהסביבה שלך לא עוברת את אותם הדברים שעוברים עלייך, וכשאת מתרגשת מעוד בעיטה קטנה של הבייבי הם מתרגשים מעוד דייט מוצלח. אגב, את יכולה לגלות שגם החיבור של בן או בת הזוג להריון לא דומה לשלך, וגם כאן להרגיש קצת לבד.

בדיוק בשביל רגעים אלה הוקמו קהילות חמות של נשים שנמצאות באותו הסטטוס בדיוק. אפליקציות שמאפשרות להן להכיר (ממש כמו Jama), קבוצות בפייסבוק ופורומים באתרים השונים. לשם תוכלי לגשת כשתרגישי שחסרות לך תמיכה והבנה של מי שעוברת את אותו הדבר בדיוק ממש עכשיו.

מה זה הגוף הזה?

הבטן המתעגלת, החזה המתמלא ואולי העובדה שעלית מידה במכנסיים הם ההוכחה הברורה ביותר לכך שאת בהריון וכבר אי אפשר להתעלם ממנו. מי שהייתה רגילה לגוף חטוב ובגדים צמודים מגלה שאין מה לעשות וקשה לשאת עובר בבטן מבלי שמשהו מזה משפיע על הצורה החיצונית. תוסיפו לזה גם דאגה מסוימת מהחזרה לגזרה אחרי הלידה ואת העובדה ששום דבר מהארון כבר לא עולה עליכן וקיבלתן סיבה מספיק טובה להתבאס.

אבל רגע לפני שתשקעו ברחמים עצמיים או גרוע מכך - באדישות לגבי המראה החיצוני שלכן, אולי כדאי שתעשו מהלימונים לימונדה? כיום אפשר להתלבש מהמם גם, ובמיוחד, בהריון. לא חייבים לקנות בגדי הריון מחנויות הריון ואפשר להזמין אונליין בגדים בגזרות משוחררות יותר שמבליטות את מה שצריך ומטשטשות את השאר. זה שאת שופעת עכשיו זה יתרון, ובעזרת לבוש נכון (ונוח!) את יכולה להיות קורנת וגם להרגיש כך.

מתח לפני כל בדיקה

לאורך כל תקופת ההריון את תגלי שישנן לא מעט בדיקות שיש לערוך, ובחודש התשיעי הביקורים אצל הרופא יהיו תכופים יותר. בהתחלה את מחכה לראות שיש דופק, אחר כך שהשקיפות העורפית תקינה, והסקירה הראשונה, והשנייה, וגם בדיקות גנטיות, והעמסת סוכר ואולי גם סקירה שלישית ו...שנמשיך?
יש מי שהכל יעבור לידה, ויש מי שלפני כל בדיקה כזאת תיכנס למתח ותדמיין את התרחישים הקשים ביותר עד לקבלת התוצאות. אם את משתייכת לסוג השני כדאי לך פשוט לקבל בהבנה את המצב ולקחת בחשבון הרבה רגעים של חוסר ודאות ודאגה לאורך ההריון. תנסי לראות מה בכל זאת עושה לך טוב בהקשר הזה - לדבר עם חברות/בנות משפחה שכבר עברו את זה ויכולות להרגיע אותך, לחפש בגוגל מידע (אבל לדעת לסנן ולא להילחץ מכל דבר שאת קוראת, כל מקרה לגופו!) ואולי תמיד לקבוע לך משהו כייפי לעשות בתום כל בדיקה, כדי שלא תהיי כל כולך נתונה למתח הרב שמגיע איתה. זה לא בריא לעובר.

כבר לא יכולה לחכות!

הרבה אמהות מתקשות "לסחוב" את סוף ההריון, גם פיזית אבל גם נפשית. תשעה חודשים שאת בודקת, ממתינה, תופחת, מדמיינת...די! כמה עוד אפשר? שבוע 38 עבר, גם 39 ואת כבר מדגדגת את ה-40 ואין כל זכר לציר, אפילו לא צירון. כן, זוהי הישורת האחרונה ומורטת העצבים שיכולה בהחלט להביא למצב רוח ירוד, כי כמה כבר אפשר לחכות ועוד למשהו שידרוש ממך כל כך הרבה התגייסות ואנרגיה?

פתאום את מוצאת את עצמך שותה חליטת פטל או הולכת לרפלקסולוגיה בפעם הראשונה, הכל כדי לזרז - אבל מה? התינוק לא ממש בעניין ומסרב להתפנות. אז עובר עוד יום, ושום דבר לא קורה, ואת כבר באפיסת כוחות ואפילו אכזבה ואין לך מושג כמה זמן עוד יידרש ממך להמתין.

מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לצלוח את הסוף בהנאה? להשתדל לנוח, לקבוע תכניות לדברים שממש יבוא לך לעשות, לרבוץ על הספה בבית אם אין לך כוח לצאת ולהתחיל סדרה חדשה בנטפליקס או סתם לצפות בשידורים חוזרים ונוסטלגיים של אחרת, לצאת לאכול במסעדה ולדמיין שזאת "הסעודה האחרונה" לפני שהבייבי מגיע ובעיקר להתרגש ולהיאזר כמה שאפשר בסבלנות כי בעוד רגע, ממש בקרוב, זה יגיע.

אישה בצירי לידה. ShutterStock
אישה בהריון מדוכאת/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully