וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעירה הזו סובלת ממחלה שמאפשרת לה לאכול רק 8 מאכלים

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 9:20

ואם חשבתם שברשימה הזו נמצאים שוקולד, עוגה, חטיפים וכל הדברים הכיפיים - אתם טועים. אז איך מסתדרים עם שעועית ירוקה, ליים, מלפפון, קישואים ועוד כמה דברים לא טעימים?

סטודנטית בת 20 בלוס אנג'לס חשפה שהיא לא מסוגלת ללכת לאכול, וזה לא בגלל כסף או בררנות אוכל אלא מחלה שתקפה אותה. ג'נה גסטטנר אובחנה עם "תסמונת שפעול תאי הפיטום" (MCAS - Mast Cell Disorders) במרץ 2021 לאחר חודשים של התכווצויות בבטן, נפיחות ובחילה לאחר אכילה. היא טוענת שהיא מוגבלת כעת רק למי גלוקוז ושמונה מזונות: הודו, דגים, קישואים, מלפפון, שעועית ירוקה, שמן זית, מלח וליים.

גסטטנר אומרת שהיא 'מאוכזבת' ו'מתעצבנת' מכך שהיא לא יכולה ללכת למסעדות עם חברים - אבל החדשות הטובות הן שקניות בסופר לוקחות לה שלוש דקות בלבד.

MCAS מופעל על ידי תאי פיטום בגוף, סוג של תאי דם לבנים שנמצאים בכל הגוף, כולל בעור, בריאות, מעיים וליד כלי דם. תסמינים של המצב כוללים פריחות, נפיחות, לחץ דם נמוך, קשיי נשימה ושלשולים חמורים לאחר שהחולים נחשפו לאלרגן.

הטיפול מתמקד בתחילה באנטי-היסטמינים ובאספירין כדי להרגיע את הסימפטומים המיידיים של אלרגיה. בהמשך הרופאים יעבדו עם החולים כדי לקבוע מה גורם לתגובה האלרגית ומה הם יכולים ומה לא יכולים לצרוך. הסיבה למצב אינה ידועה, אך הרופאים טוענים כי אין זה קשור לכל מחלה אחרת או לכל סיבה ברורה.

שעועית ירוקה. ShutterStock
בין המזונות הבודדים שהיא יכולה לאכול. שעועית ירוקה/ShutterStock

גסטטנר אמרה שהיא החלה לסבול מסימני אזהרה של MCAS כשהייתה ילדה. אבל המצב אובחן רק במרץ 2021 לאחר בדיקות שתן ודם. "תמיד הייתי הילדה שהיו לה בעיות וזה תמיד נשמע כמו תירוץ. בסופו של דבר, פשוט הפסקתי להגיד לאנשים שמשהו לא בסדר", אמרה. "ההורים שלי ידעו על ההתמודדויות שלי, אבל הם לא ידעו את כל הפרטים - כשגילו שאובחנתי, זה זעזע אותם. היא הוסיפה: 'יש לי מזל גדול שהמשפחה שלי תומכת בי ועוזרת לי לקבל את התמיכה שאני צריכה".

לפני האבחנה, היא ניסתה לצרוך מספר סוגים שונים של מזון אך סבלה מתגובות אליהם. כשנשאלה על החיים עכשיו, היא אמרה שזו 'חוויה מעורבת'. בגלל הדיאטה, היא חייבת לאכול שש פעמים ביום כדי להבטיח שהיא מקבלת מספיק חומרים מזינים. היא גם לא מסוגלת לנסות שום דבר חדש כרגע, או לבקר במסעדות עם חברים.

היא הודתה שהיא מחזיקה בדירתה ארון מלא בחטיפים כמו ממתקים, פופקורן, צ'יפס, רטבים ותבלינים, בשביל חברים. "אוכל הוא חברתי ולכן לעתים קרובות אני מרגישה בחוץ כשאני לא מסוגלת לאכול עם החברים שלי, אבל מצאתי את הדרכים שלי להיכלל, בין אם זה להביא את האוכל שלי או לאכול לפני שאני יוצא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully