וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחליפי הבשר בריאים יותר מבשר, אבל יש כמה כוכביות

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 2:13

המוצרים האלה צוברים יותר ויותר פופולריות' וחוקרים בוחנים את היתרונות הבריאותיים שלהם. בדיקה חדשה מצאה יתרונות נהדרים לתחליפי הבשר, אבל לא הכל ורוד

לכל צמחוני יש את מנת הבשר שאיתה הוא "מרמה"/@baligrilledcheese

יש מגוון הולך וגדל של תחליפי בשר מהצומח לבחירה, אבל כמה בריאים באמת מוצרים כאלה? הם עשויים להיות בריאים יותר בסך הכל מבשר אמיתי, אבל הם יכולים גם להיות גבוהים ברמות הסוכר, תוך שהם חסרים חלק מהרכיבים התזונתיים שאנו מקבלים מבשר, כך מצא מחקר חדש.

למחקר שלהם, שפורסם ב- Nutrition & Dietetics, צוות חוקרים בחן מקרוב את האיכות התזונתית של הבשרים הצמחיים הזמינים בסופרמרקטים הגדולים באוסטרליה בהשוואה למוצרי בשר בפועל. אנשים רבים שחיפשו דרכים להפחית את צריכת הבשר שלהם הולכים על חלופות צמחיות, שנוצרו בעצם כדי לחקות בשר. הפופולריות של מוצרים אלה גדלו בשנים האחרונות. אבל ישנה השאלה עד כמה הם באמת בריאים, ואם הם יכולים לספק את הרכיבים התזונתיים שהבשר האמיתי מספק.

כדי לשפוך אור על הנושא, החוקרים העריכו 790 מוצרים בקטגוריות שונות כמו המבורגרים, בייקון, עופות מצופים ומאפי בשר. מתוך המוצרים שהם בדקו, 132 היו על בסיס צמחי, בעוד 658 היו בשר. הם העריכו את אלה באמצעות דירוג הבריאות של אוסטרליה, תוך הסתכלות על גורמים כמו חלבון, אנרגיה, שומן רווי, נתרן וסך הסוכרים ל-100 גרם של המוצר.

המבורגר מן הצומח. ShutterStock
"פרופיל תזונתי בריא יותר". המבורגר מן הצומח/ShutterStock

באופן כללי, הם מצאו שלמוצרי הבשר מהצומח יש "פרופיל תזונתי בריא יותר" מאשר בשר. לדוגמה, בממוצע היה להם שומן רווי נמוך יותר ונתרן נמוך יותר, ובמקביל הם הכילו יותר סיבים תזונתיים מאשר בשר. למוצרים מן הצומח הייתה גם תכולת חלבון דומה.

עם זאת, לתחליפי הבשר מן הצומח היתיה תכולת סוכר כוללת גבוהה יותר. יתר על כן, מוצרים כאלה נחשבים מוצרים מעובדים במיוחד, כאשר השיעור היה 84 אחוזים עבור תחליפי הבשר ו-89 אחוזים עבור בשר. ולגבי תכולת החומרים התזונתיים שלהם, רק 12.1 אחוזים מהבשרים מהצומח היו מועשרים במיקרו-נוטריינטים החיוניים - כמו ברזל ואבץ - שאנשים מקבלים מבשר.

לאכול במתינות

ככלל, נראה שבעוד שתחליפי הבשר מהצומח היו בדרך כלל בריאים יותר מהחלופות הבשריות, הם עשויים לכלול גם אזהרות. המחברת הראשית של המחקר, מריה שהיד ממכון ג'ורג' לבריאות גלובלית בסידני, אוסטרליה, ממליצה על אפשרויות בריאות אחרות כמו "קטניות, שעועית ופלאפל". לדבריה, "דרוש מחקר נוסף כדי להבין את ההשפעה הבריאותית של מזונות אלה ומומלץ שאנשים יהיו קצת יותר זהירים מלהסתמך רק על סוג אחד של מוצר לצרכים התזונתיים שלהם".

"זה לא כל כך פשוט כמו החלפה ישירה - הסתמכות רק על חלופות בשר כתחליף ישיר לבשר עלולה להוביל למחסור בברזל, אבץ ו-B12 לאורך זמן אם אינך מגביר את צריכתך של חומרים מזינים חיוניים אלה ממוצרים אחרים, או נוטל תוספי מזון", אמרו המחברים.

"עד שנדע יותר על ההשפעות הבריאותיות של תחליפי בשר מהצומח ונקבל המלצות כיצד לכלול אותם כחלק מתזונה מאוזנת בריאה, עדיף לאכול אותם במתינות יחד עם חלבונים צמחיים אחרים כמו קציצות שעועית, פלאפל וטופו", סיכמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully