וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב לדיאטה? מנה אחת של הדג הזה בשבוע יכולה לסכן את הבריאות

מחקר חדש שנערך בארה"ב מצא בדגים שגודלו במים מתוקים כמות של כימיקלים שידועים כמזיקים מאוד לבריאות. והכי גרוע - הם אינם נעלמים לעולם, גם מהגוף האנושי

סלמון עם עור פריך. ShutterStock
בריא? דג סלמון/ShutterStock

אנחנו רגילים לחשוב שדגים הם מזון שחשוב מאוד בתזונה בריאה, אבל האם זה נכון לגבי כל הדגים?
מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Environmental Research מצא כי אכילת מנה אחת בלבד של דגי מים מתוקים - כמו פורל או סלמון - עלולה לחשוף אנשים לכמות עצומה של תרכובות כימיות מזיקות.

חוקרים גילו רמות גבוהות של מה שמכונה "כימיקלי נצח" בדגים שנתפסו באגמים ובנהרות בארה"ב. המחקר שלהם מצא שאכילת מנה אחת בלבד של דגי מים מתוקים יכולה להשתוות לחודש של שתיית מים עם כימיקלים מסוג PFAS ברמה גבוהה מספיק כדי להזיק לצרכנים.

PFAS - או תרכובות פרא- ופולי-פלואורואלקיליות - הם קבוצה של יותר מ-9,000 כימיקלים שונים, שחלקם כבר אסורים או מוגבלים מאוד. היצרנים משתמשים בהם לעתים קרובות בכלי בישול "נון סטיק", אריזות מזון, דוחי כתמים, ציפויים וקצף לכיבוי אש.

נצברים ולא מתפרקים לעולם

כמעט בלתי אפשרי להעלים את הכימיקלים האלה והם הם יכולים להצטבר בבעלי חיים לאורך שרשרת המזון וגם לזהם כל דבר ממי שתייה ועד מזון ומוצרי טיפוח. PFAS יכול להצטבר בגופנו ולעולם לא להתפרק. מחקרים מצאו אותם בדם של מרבית האנשים, כולל תינוקות שזה עתה נולדו.

מחבת. Giphy
כימיקל שנמצא בהרבה מקומות. גיף של מחבת/Giphy

במחקר הנוכחי החוקרים ניתחו נתונים מיותר מ-500 דגימות של פילה מדגים שנאספו בין השנים 2013 ל-2015. הרמה הממוצעת של סך ה-PFAS בפילטים הייתה 9,500 ננוגרם לקילו, עם ממוצע של 11,800 ננוגרם לקילו בדגים מהאגמים הגדולים.

מחקרים שנערכו בעבר קשרו אפילו מינונים נמוכים מאוד של PFAS במי השתייה לדיכוי מערכת החיסון, החלשת יעילות החיסונים והגברת הסיכון לסוגי סרטן מסוימים. חוקרים מאמינים ש-PFAS יכול גם להעלות את הכולסטרול, בעיות רבייה והתפתחותיות ובעיות בריאותיות אחרות.

אילו כימיקלים מסתתרים במים מתוקים?

מחברי המחקר טוענים שהכימיקל הנפוץ ביותר שנמצא היה PFOS, או חומצה סולפונית, בממוצע בערך שלושה מתוך ארבעה מכלל גילויי PFAS. "תוצאות הבדיקה האלה עוצרות נשימה", אמר סקוט פייבר, סגן הנשיא הבכיר של ארגון EWG, "אכילת דג אחד כזה שוות ערך לשתיית מים נגועים ב-PFOS במשך חודש".

צריכת דגי מים מתוקים המזוהמים עם PFOS יכולה לגרום לעלייה "משמעותית" ברמות הכימיקל בדם לתמיד, אומרים החוקרים. אפילו צריכה מדי פעם של דגי מים מתוקים עלולה להעלות את רמות ה-PFOS בגוף. "המידה ש-PFAS זיהמה דגים היא מדהימה", אמרו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully