וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה עולמית: המעבדה האכזרית של בני האדם נסגרת

עודכן לאחרונה: 15.1.2023 / 11:25

כבר הרבה מאוד שנים מדענים ופעילי זכויות בעלי חיים טוענים כי לא רק שהשימוש בחיות מעבדה הוא אכזרי, אלא גם לא יעיל. כעת חוק חדש בארה"ב שהועבר על ידי הנשיא קובע כי אין צורך בניסויים האלה לפני המעבר לניסויים קליניים בבני אדם. הנה הפרטים

עכבר מעבדה. AP
חופשיים מאכזריות? עכבר מעבדה/AP

חדשות טובות לבעלי החיים במעבדות: על פי חוק חדש, שנחתם על ידי הנשיא ג'ו ביידן בסוף 2022, תרופות בפיתוח אינן נדרשות עוד לעבור ניסויים בבעלי חיים לפני קבלת אישור של מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).

"חוק המודרניזציה של ה-FDA 2.0 יאיץ את החדשנות ויוציא תרופות בטוחות ויעילות יותר לשיווק מהר יותר על ידי הפחתת ביורוקרטיה שאינו נתמכת על ידי המדע הנוכחי", אמר הסנאטור ד"ר רנד פול מקנטקי, שקידם את החוק. "[זה] צעד לקראת סיום הסבל והמוות המיותר של בעלי חיים", הוסיף בהצהרתו.

עם זאת, אין זה אומר שבדיקת תרופות חדשות על בעלי חיים נאסרה על הסף. במקום זאת, זה אומר שחברות התרופות יכולות לבחור לסטות מניסויים בבעלי חיים ולבדוק תרופות בשיטות אחרות אם הן רוצות.

עכבר, קוף וכלב - OUT?

החוק החדש מתקן את חוק המזון, התרופות והקוסמטיקה הפדרלי בארה"ב, שהתקבל בשנת 1938 כדי לפקח על בטיחות המזון, התרופות, המכשור הרפואי והקוסמטיקה. לפני התיקון שלו, ה-FDA דרש בדיקה של תרופה על מין מכרסם אחד, כמו עכבר או חולדה, ומין אחד שאינו מכרסם, כמו קוף או כלב, כדי לקבל אישור.

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
לא צריך את בעלי החיים לבדוק אם התרופה עובדת. אישה בולעת כדור/ShutterStock

אבל מודלים אלה של בעלי חיים הם כאמור אכזריים, יקרים ולעתים קרובות לא יעילים, יש הטוענים כי מודלים של בעלי חיים טועים לעתים קרובות יותר ממה שהם צודקים. "עכבר או חולדה לא תמיד מעבדים תרופות וכימיקלים באותו אופן שבו נוהגים בני אדם", אמר נמנדג'ה בומפוס, מדען ראשי ב-FDA, ל-Nature Index בנובמבר. "פיתוח יותר מערכות המבוססות על תאים אנושיים, רקמות אנושיות ומודלים אנושיים יכול, במקרים מסוימים, להיות מנבא טוב יותר לטיב הטיפול", הוסיף.

חלופות כאלה כוללות את "איבר על שבב", שהם מיקרו-שבבים המכילים רקמות מיניאטוריות המסוגלות לחקות את תפקודו של איבר, כמו גם מודלים ממוחשבים, ואורגנואידים - צבירי תאים תלת-ממדיים שיכולים לשכפל הרבה מהמורכבות של איבר. אבל שיטות אלה נמצאות במידה רבה בשלבי התפתחות מוקדמים, כלומר עשוי לחלוף זמן רב עד שנראה אותן מחליפות ניסויים בבעלי חיים.

עדיין מוקדם מדי לומר אם עתיד פיתוח התרופות יהיה חופשי לחלוטין מניסויים בבעלי חיים, או אפילו אם הוא יכלול פחות בעלי חיים מאשר כיום. אבל זה צעד חשוב ומשמעותי עבור בעלי החיים ובני האדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully