וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוח קטרקט במאה ה-21 - איך אדע מה נכון עבורי?

בשיתוף zap doctors

15.1.2023 / 11:03

כ-50% מבני 70 ומעלה יסבלו מקטרקט וכן יותר מ-75% מבני 80 ומעלה. לסובלים מעדשה עכורה מוצע פתרון ניתוחי מוצלח. על המחלה ועל הניתוח, בכתבה הבאה

אישה במהלך ניתוח קטרקט בלייזר. Robert Przybysz, ShutterStock
כ-50% מבני 70 ומעלה יסבלו מקטרקט וכן יותר מ-75% מבני 80 ומעלה/ShutterStock, Robert Przybysz

מחלת הקטרקט - עדשה עכורה - נפוצה בקרב מבוגרים מגיל 50 ומעלה ושכיחותה עולה עם ההזדקנות. כ-50% מבני 70 ומעלה יסבלו מקטרקט וכן יותר מ-75% מבני 80 ומעלה. קטרקט מביא לפגיעה בחדות בראייה, אך ניתן לטפל במחלה באמצעות ניתוח. מהו ניתוח הקטרקט שמוצע בימים אלה ומתי נכון לשקול את הנושא?

ד"ר תמר פדות-קלויזמן, מנהלת מחלקת עיניים במרפאת ארמון של שירותי בריאות כללית, מנתחת בכירה במרכז הרפואי זבולון ובמרכז הרפואי מעיין בחיפה, בעלת מרפאה פרטית לטיפול במחלות עיניים, מסבירה:

מהי מחלת הקטרקט?

"בעין האנושית קיימת עדשה, שמצויה מאחורי האישון, ותפקידה לרכז את קרני האור הנכנסות לעין על הרשתית וליצור תמונה חדה. מחלת הקטרקט מוגדרת כמחלה בעדשת העין השקופה, שהופכת לעכורה.

תסמיני המחלה מתבטאים בפגיעה בחדות הראייה, בשינוי בראיית הצבעים, בסנוור ולעתים בראייה כפולה".

ד"ר פדות מוסיפה: "המחלה פוגעת באיכות החיים ומקשה על ביצוע פעולות כמו קריאה ונהיגת לילה שהופכת כמעט לבלתי אפשרית. כמו, כן הסיכון לנפילה עולה, ולכן חשוב לטפל במחלה בהקדם".

מה הם הגורמים למחלה?

"הגיל הוא גורם מרכזי עקב הזדקנות העדשה. כמו כן, יש גורמים גנטיים למחלה וגורמים נוספים, ביניהם מעורבות של מחלות אוטואימוניות, מחלות דלקתיות של העין, צריכת תרופות, סטרואידים, טראומות ופציעות בעין".

כיצד מטפלים בקטרקט?

"החלפת משקפיים היא הטיפול המומלץ בשלבי המחלה הראשונים, אך כאשר יש צורך להחליף משקפיים בתדירות גבוהה וכן כאשר אין עוד אפשרות לתקן את הראייה באמצעות משקפיים, מומלץ לשקול ניתוח קטרקט, בפרט אם קיימת הפרעה משמעותית לראייה".

עד כמה הניתוח בטוח?

"הניתוח נחשב לבטוח מאוד וזוכה לסיכויי הצלחה גבוהים - 95%-97%. עם זאת, במעט המקרים עלולים להופיע סיבוכים טכניים כמו קריעה של הקופסית האחורית או צניחת העדשה, היפרדות או קרע ברשתית. סיבוכים מאוחרים ידועים הם זיהום, תגובה דלקתית חזקה, פגיעה בקרנית ובצקת של הרשתית".

מה עלול להפחית את הסיכויים להצלחת הניתוח?

"הסיכויים להצלחת הניתוח פוחתים כשיש מחלות אחרות שפוגעות בראייה כמו סוכרת, ניוון רשתית, מחלות של הקרנית וגלאוקומה. לכן, יש להתייעץ עם רופא שישקלל את כלל הנתונים ויחליט אם יש סיכוי סביר לשיפור המצב באמצעות ניתוח".

לעתים, מסבירה ד"ר פדות, "אין טעם לבצע את הניתוח, בפרט כשיש הרס כתוצאה מניוון הרשתית, אך ראוי להדגיש כי גם שיפור חלקי בראייה הוא שיקול לניתוח, ולכן, כאמור, חשוב להיוועץ עם רופא מיומן בנושא".

כיצד נערכים לניתוח?

"יש לפנות לרופא מומחה, שמבצע ניתוחי קטרקט לצורך ביצוע בדיקה מלאה ומדידות לחישוב העדשה. הבדיקה כוללת גם איתור מחלות רקע נלוות, ולפי הצורך יוזמנו בדיקות נוספות כמו צילום, OCT או שדות ראייה. לאחר מכן יש להחליט על סוג הניתוח - ניתוח קטרקט עם לייזר או ניתוח קטרקט רגיל".

מה ההבדל בין ניתוח קטרקט בלייזר לניתוח קטרקט רגיל?

"ניתוח קטרקט בלייזר מאופיין בדיוק רב ולכן נחשב לבטוח ולמהיר יותר מניתוח ללא לייזר. יש לדעת כי ניתוח קטרקט בלייזר לא כלול בסל הבריאות ונדרשת תוספת תשלום".

ד"ר פדות מציינת כי "במקרים שבהם האישון לא מתרחב כלל, לא ניתן לבצע את הניתוח, אך ב-99% מהמקרים הניתוח רצוי ומעלה את סיכויי ההצלחה".

אילו גורמים נוספים יש לשקול לפני ניתוח קטרקט?

"מלבד סוג הניתוח, חשוב להחליט איזו עדשה תושתל בעין. קיימות מספר אפשרויות: עדשות מונו-פוקליות - עדשות סטנדרטיות שמתקנות מוקד אחד, ולכן צריך לבחור אם למקד את הראייה לרחוק או לקרוב. אפשרות אחארת היא עדשות טוריות - עדשות משודרגות, שמתקנות צילינדר. אפשר גם לבחור בעדשות מולטי-פוקליות - עדשות יקרות יותר, שמתקנות מוקד רחוק, מוקד קרוב ובמידת הצורך גם צילינדר, אך עדשות אלו לא קיימת בסל הבריאות".

ד"ר מבהירה כי יש להחליט על בחירת העדשה טרם ניתוח העין הראשונה, שכן מה שמוחלט לגבי העין הראשונה יכתיב את הנעשה בעין השנייה.

מהו המהלך הניתוחי?

"בניתוח קטרקט מבצעים הסרה של העדשה העכורה והשתלת עדשה מלאכותית שקופה במקומה. הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית, ללא אשפוז ומשכו קצר ונעשה בחתך קטן של כ-2.5-2 מילימטרים".

מהו תהליך ההחלמה מניתוח קטרקט?

"ההחלמה אורכת מספר ימים. לרוב, בפרק זמן של שבוע, המחלים ישוב לפעילות כמעט מלאה, למעט פעילות ספורטיבית אינטנסיבית מאוד. בזמן ההחלמה הראשוני ניתן יהיה להתאים משקפיים זמניים לפי הצורך. בנוסף לכך, המחלים מתבקש ליטול טיפות משני סוגים על פי בחירת המנתח. לרוב, ההחלמה לא כרוכה בכאבים, אך עלולה להיגרם אי נוחות מסוימת בימים הראשונים כמו סנוור וטשטוש עד שהראייה מתייצבת".

כיצד מטפלים בעיניים לאחר הניתוח?

"הטיפול לאחר הניתוח כולל מעקב והתאמת משקפיים. ייתכן קטרקט משני - תופעה מוכרת שמתרחשת בכ-10%-20% מהחולים ומטופלת במרפאה באמצעות לייזר".

ד"ר תמר פדות קלויזמן רופאת עיניים ומנתחת בכירה, מומחית בגלאוקומה וניתוחי הסגמנט הקדמי של העין, תפקדה בעבר כאחראית שירות הגלאוקומה במחלקת העיניים של המרכז הרפואי בני ציון ומנהלת מחלקת עיניים במרפאת ארמון של הכללית.

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות כאן או בטלפון - 077-2311217

לעמוד המרפאה באתר דוקטורס

קבוצת זאפ, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • קטרקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully