וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מילד יחיד לאח גדול: כך תנהגו ברגישות עם הילד הבכור

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 22.1.2023 / 7:41

תינוק חדש הצטרף אל המשפחה, הילד היחיד הפך להיות אח גדול והשינוי עבורו גדול ומשמעותי. נגה הילה מותנה מסבירה איך לפעול ברגישות מול המצב החדש והמאתגר

כשהבייבי הראשון נולד התמודדתן עם כל כך הרבה שינויים - התא המשפחתי התרחב בפעם הראשונה, אתן הפכתן לאמהות וכל המציאות שלכן השתנתה מן הקצה אל הקצה. ילד שני גם הוא מביא איתו שינויים, אך אל המשוואה נכנס גם הילד הראשון, שהיה עד עכשיו ילד יחיד וביום בהיר אחד הוא הופך לאח גדול. נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, משקפת בפניכן את הקשיים שעלולים לעבור על הבכור שלכן, ומסבירה כיצד ניתן לנהוג ברגישות נוכח המציאות החדשה:

תנו לגיטימציה רגשית לכל מה שעולה

חשוב להבחין בנקודה הזאת שבה אתן נותנות לגיטימציה לרגשות אבל לא בהכרח לגיטימציה להתנהגות. כאן עובר הגבול הדק בין "להבין את הכעס" לבין "אסור לשפוך מים על הספה בגלל שאת כועסת". על הילד הבכור לדעת שכל רגש שיתעורר בתוכו הוא טבעי, נורמלי ולגיטימי, וזאת על ידי הקשבה שלכן בכך שתתנו לרגשות האלה מקום ושיח.

תווכו את הרגשות ותנו להם שם

על מנת לייצר תקשורת תוך אישית ברורה (בין הילד הבכור לבין עצמו), עליכן להתחיל בלייצר תקשורת חיצונית ברורה - שלכן מול הילד. חשוב לדבר על מקרים בזמן אמת ולברר יחד עם הילד מה הוא חווה ואיזה שם יש לרגש הזה. ככל שהילד יזהה את הרגשות שצפים בו כשהוא מרגיש משהו ויהיה מסוגל לתת להם שם זה יקל עליו בהכלה של עצמו ויפחית את התפרצויות הזעם שעלולות להתעורר בתקופה הזאת וכמובן יסייע בוויסות הרגשות והניהול שלהם. לכן חשוב להציע אפשרויות בבירור הרגשי, למשל: "את מרגישה כעס?" "את מרגישה קנאה?" "אתה מרגיש עצב?" מומלץ בנוסף לעשות שימוש בספרי ילדים שמעניקים את המרחב הרגשי שמתעורר בעקבות הצטרפות תינוק נוסף למשפחה.

חזקו את תחושת השייכות

הילד הבכור יבחן כל הזמן את מקומו ואף את השייכות והאהבה שלכן אליו בכל מיני דרכים, בעיקר בהתנהגות פחות מקובלת, במטרה לוודא שאפילו שיש תינוק חדש - אתן עדיין אוהבות אותו והוא עדיין חלק. ברגע שתבינו את הצורך הנמצא מתחת להתנהגות, תוכלו לגשת לילד שלכן בצורה מכילה ומחבקת ולא דרך שיח חסר סבלנות ומתוסכל. הילד עלול לחוות חווית נטישה, שכן הצטרף עוד מישהו ולקח את מקומו, ולכן חשוב מאוד להדגיש בפני שהילד שהמקום שלו לא מעורער ושיש מקום לעוד תינוק ולכל אחד, למעשה, יש את המקום שלו.

ערבו את הבכור

בהמשך לתחושת השייכות, חשוב שתתנו לילד הבכור להרגיש שותף בכך שתערבו אותו במה שאתן עושות עם התינוק. תעצימו אותו כשהוא עוזר לכן ומביא מגבת, משחה או חיתול, וכך הוא ירגיש שהוא לוקח חלק, שהוא שייך ושבגלל שהוא גדול המעמד שלו אחר, הוא גדול ובוגר ומשתפים אותו במשימות וכך הוא יראה את היתרונות בלהיות גדול.

צרו זמן איכות לבד עם הבכור

למרות העומס והטיפול התובעני בתינוק, צרו זמן איכות עם הבכור שלכן. נצלו את הזמן הזה לשיחה, לבילוי, לצחוק, להשתטות ילדית, כזו שתזכיר גם לכן וגם לו - שהוא עדיין ילד ושיש לו מקום ושאף אחד לא מאיים לתפוס אותו.

התאימו את הציפיות לגיל הילד

שימו לב לציפיות שלכן מהילד. ודאו כי הן מותאמות לגיל שלו ושאתן לא תופשות אותו כגדול מדי, רק כי נולד לו עוד אח. נכון שביחס לבייבי החדש הוא פתאום ייראו לכן ענקי, אבל חשוב שתזכרו שהוא עדיין ילד, לכן חשוב שתפעלו בהתאם לגיל ולא בהתאם ליחס הגיל.

השתמשו בנקודת מבט נוספת לתינוק החדש

אם את הילד הראשון ראיתן מנקודת מבטכן, ואולי גם של דמות מטפלת נוספת (בני משפחה אחרים, גננת) הרי שזכיתן כעת לנקודת מבט נוספת - נקודת המבט של הילד הבכור. אולי פתאום הבכור יגלה דברים מצחיקים בתינוק שאתן לא שמתן לב אליהם? אולי דפוס חוזר, מבט, תנועות ידיים או שפתיים? פתאום יש לכן עוד זוג עיניים שרואה ומפרש את התינוק יחד איתכן. קחו את זה כעוד חוויה מיוחדת שלא הייתה בילד הראשון - לראות במו עיניכן קשר אחאות נרקם לו בטבעיות.

לסיכום, אתן הולכות לקראת תקופה מאתגרת ושונה. כדאי לקחת כל אתגר כהזדמנות להתבוננות ועבודת עומק שלכן עם עצמכן. יחד עם רגשות האשמה ותחושת ה"נטישה" של הבכור, זכרו כי נתתן לו מתנה - חבר או חברה לחיים שיחד הם יגדלו ויחוו דברים מנקודת מבטם. עם הקשבה נכונה, הבנה של הקושי של הבכור והמון אהבה, סבלנות לגיטימציה רגשית, תוכלו לעבור את המסע הזה בצורה הטובה ביותר.

ילד מול מראה. ShutterStock
ילד מול מראה/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully