וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לפני הצירים: התופעה הכואבת בהריון והדרכים להתמודד איתה

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 26.1.2023 / 7:46

כמעט כל הריונית חווה אותה - אז כדאי להכיר מקרוב את הסיבות להיווצרותה והדרכים להקל עליה

העייפות, הבחילות, כאבי הגב, הבצקות ועוד שלל תופעות "נעימות" הן מנת חלקן של נשים בהריון כשכל אחת חווה את 40 (או יותר) השבועות האלה באופן שונה. תופעה מוכרת המתרחשת אצל נשים רבות במהלך ההריון, בעיקר לקראת סופו, היא התכווצות שריר התאומים. זה קורה בעיקר בלילה, במהלך שינה עמוקה, כשכאב חד, שמקורו בשוקי הרגליים, מפלח את הגוף.

נורית שלונסקי, מיילדת ויועצת הנקה מוסמכת, מסבירה כי תופעת ההתכווצות אופיינית לטרימסטר השני והשלישי, ואכן מופיעה בעיקר בשעות הלילה. יתכן ויש להופעתה קשר למחזור הדם או להצטברות מתח ומאמץ בשרירים כתוצאה מסחיבת משקל ההריון, ויתכן כי התינוק והרחם לוחצים גם הם על העצבים וכלי הדם המזרימים דם אל הרגליים. קיימת גם השערה כי עודף בסידן או שינויים באופן שהגוף מעבד סידן בהריון גורמים להתכווצויות הלא נעימות. הסיבות למקור התופעה אינן חד משמעיות, אך ישנם מחקרים שהראו כי מחסור במגנזיום משפיע על הישנותה.

אז מה כדאי לעשות כדי להקל על התופעה?

בכל מקרה, החדשות הטובות הן שההתכווצות משתחררת לרוב לאחר מספר דקות והכאב פוחת. אבל מה אפשר לעשות באותו הרגע? נסי לשחרר את ההתכווצות על ידי מתיחת הרגל קדימה, כאשר האצבעות כלפי מעלה (בפלקס) תוך כדי עיסוי וטפיחות קלות על השריר. ניתן גם להניח קומפרס חם או בקבוק מים חמים על השריר התפוס. כמו כן, מאחר וההתכווצות מופיעה לרוב בלילות, כדאי לבצע מתיחות של השריר האחורי ברגל לפני השינה. גם אמבטיה חמימה לפני השינה יכולה לעזור בהרפיית השרירים ובהפחתת ההתכווצויות.

בזמן ערות, נסי להימנע משהייה ממושכת באותה התנוחה. עמידה או ישיבה לאורך זמן עלולות להחמיר את התופעה. גם מישיבה ברגליים משוכלות, בה זרימת הדם לרגליים מופרעת, כדאי להימנע, או מכל תנוחה אחרת היוצרת לחץ על אחת הרגליים ומפריעה לזרימה תקינה של דם ואנרגיה לאיברים. כדאי להתמסר לפעילות גופנית מתונה המותאמת להריון כמו יוגה, פילאטיס או שחייה, שיכולות לתרום לבריאות, להרגשה הטובה ולהפחית את ההתכווצויות בלילה.

שימי לב לתזונה שלך

הקפידי לשתות הרבה מים. זה בריא וחשוב במיוחד בהריון, ויעזור להפחית מגוון תופעות לא נעימות שיכולות להופיע בשבועות המתקדמים. מחקרים מסוימים הראו כי אכילה של מזונות עשירים במגנזיום עזרה להקל על התופעה. בין המזונות המומלצים תמצאי אבוקדו, שעועית, בננות, עלי תרד, אבטיח, שקדים ואגוזים.

מתי כדאי לפנות לרופא?

אם האזור נפוח, רגיש ואדום או שהעור חם למגע - פני לרופא לבירור מעמיק. חשוב לפנות לבדיקה גם אם הכאב לא חולף או שקשה לך ללכת.

אישה בהיריון בסטרס. ShutterStock
אישה בהיריון בסטרס/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully