וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תעצמו עיניים: סימני אזהרה לכך שלילד לא טוב בגן

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 29.1.2023 / 7:29

מרגישות שמשהו עובר על הילד שלכן? חושדות שחוויה מסוימת בגן היא מקור להתנהגות יוצאת דופן שלו? כך תדעו למה לשים לב

אתן רוצות להיות בטוחות שלילד שלכן טוב בגן. אתן בוחרות עבורו את המסגרת שאתן משוכנעות שהיא הטובה ביותר עבורו, עושות תחקיר, מתרשמות בעצמכן ומגיעות לימי הסתגלות ועל פניו הכל נראה בסדר, אבל החששות תמיד קיימים - האם באמת הכל בסדר? תוסיפו לזה גם ידיעות חדשותיות על גננות וסייעות שהתעללו בפעוטות ומפלס הדאגה ממשיך לעלות. אז איך אפשר לדעת מה עובר על הילד והאם הוא חווה התנהגות לא נאותה (או עד לאחת כזאת) בגן?

ליאת עזריה אהרונוביץ', פסיכולוגית שעוסקת בליווי והרצאות להורים, מנהלת של קבוצת הפייסבוק "הורות בדרך חדשה" ויו"ר הצוות המקצועי במיזם "בטוח בגן שלי", מציעה לכן להיות ערניות להתרחשויות בגן במשך כל השנה ולשים לב לסימנים, אם יש כאלה. מאחר ופעוטות לא יודעים לומר את מה שהם חווים, הם ישתמשו פעמים רבות בהתנהגות שלהם כדי לאותת שמשהו אינו כשורה. חשוב להדגיש כי אין רק סימן אחד, אלא אוסף של סימנים, וכי הם אינם מעידים בהכרח על חוויה שלילית בגן. לפעמים הם יהיו ביטוי לקושי אחר כמו הסתגלות להולדת אח חדש, מעבר דירה וכדומה. הנה כמה דוגמאות לסימנים, שבמידה והם מופיעים בשילוב סימנים אחרים, העלולים להעיד על חוויה שלילית בגן:

המשחק הופך לתוקפני

ילדים נוטים לעבד חוויות שהם עוברים ביומיום דרך משחק. אם אתן עדות להתנהגות שנראית לכן אלימה, המתבטאת בתוקפנות כלפיכן, או חפצים ובובות, כדאי לפקוח עיניים.

הסתייגות מהצוות וקפיאה במקום

אם אתן מזהות דפוס בו הילד קופא במקומו ואינו פעיל מוטורית כשהוא נכנס לגן או שהוא לא ניגש לאנשי הצוות - זה יכול להדליק נורה אדומה. חשוב לסייג ולציין כי התנהגויות כאלה עשויות לבטא דבר אחר לגמרי: ישנן אמהות השולחות את ילדיהן לגן וחוששות לתת אמון בגננת. הילד, שמרגיש את זה, עשוי להתקשות להסתגל בעצמו לתת אמון בצוות הגן.

שינוי התנהגות פתאומי

שינוי התנהגותי פתאומי עלול להעיד על חוויה לא טובה בגן. למשל, ילד שלא אכל בלילה ופתאום מבקש לאכול וגם להיפך - ילד שנכנס לגן עם קשיים באכילה אך הגננת מדווחת כי הוא אוכל ארוחות שלמות. תהליכים, מבורכים ככל שיהיו, לא קורים בפתאומיות ולכן יש לבחון בביקורתיות את המידע המגיע אליכן. לדוגמה, הגננת שלחה תמונה של הילדה שהגיעה עם קשיי אכילה אוכלת בהנאה? שימו לב לשפת גופה של הילדה. האם אגרופיה קפוצים? האם הגוף נמצא הרחק מהכפית? יכול להיות שיעלה מהתמונה התמימה שנשלחה אליכן כי הילדה אינה רוצה כלל להיות מואכלת על ידי הגננת.

דיווח מילולי של הילד

כשהילדים כבר מדברים ומספרים לכן על היום שלהם, שימו לב למה שהם אומרים. לעתים הם מספרים כל מני דברים שהם בודים מדמיונם שנשמעים תמוהים (למשל - הגננת נתנה מכה), אך עדיף לדעת שאין שום דבר חריג מאשר להתעלם. אם אתן מוטרדות, פנו לאיש מקצוע ושתפו אותו כדי להיות בטוחות שעשיתן את המקסימום כדי לוודא שהילד שלכן לא סובל מהתנהגות שאינה כשורה בגן.

לצד הסימנים הללו, חשוב לציין שבכי של ילד המגיע בבוקר לגן אינו מעיד לבדו על חוויה לא טובה בו. ישנם ילדים שהטמפרמנט שלהם הוא כזה שמקשה עליהם להתמודד עם שינויים והם זקוקים לזמן הסתגלות ממושך יותר. יש ילדים שילכו לגן ויבכו במשך שנה שלמה ברגע הפרידה מההורים בכניסה, זאת למרות שהם נהנים מאוד בגן. עם זאת, כשהבכי מלווה בהתנהגויות נוספות כפי שנכתב למעלה - הדבר מחייב בדיקה שלכן.

ילד בגן ילדים. ShutterStock
ילד בגן ילדים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully