וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ללילדים כל כך קשה ללכת לישון - ואיך עוזרים להם?

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 11:13

הרבה הורים שכחו שעבור ילדים ללכת לישון זה להיפרד - ופרידות הן קשות, פרידות הן כואבות ועצובות. אז איך מתמודדים עם זה? הנה המדריך המלא

שינה היא הסיבה הנפוצה ביותר בגינה הורים פונים לעזרה. העייפות הזו לא דומה לשום דבר, היא מגבירה את השחיקה, את הסטרס, את יכולות הוויסות שלנו ואת פתרון הבעיות. ואולי פה הבעיה, כי לצד העייפות נרדמו גם האסטרטגיות הבסיסיות והמסורתיות שעבדו לאורך עידן ועידנים.

יש בנו, ההורים, קולות רדומים שצריך להעיר, יש בנו אינטואיציות טבעיות שהתוו את הדרך לאורך הדורות

אבל מרוב בלבול ועומס התרחקנו מהן. הפכנו את זמן ההרדמה לעוד משימה בעקבותיה כל הבית נכנס לסטרס. שכחנו שללכת לישון זה להיפרד ופרידות הן קשות, פרידות הן כואבות ועצובות, בכל פרידה מסתתר לו חוסר תוחלת קטן, מסתתרת הבנה שיש מציאות שאני לא יכול לשלוט בה, שאני לא יכול לשנות - וזה קורה בכל לילה מחדש.

זה אולי נשמע קצת דרמטי, אבל זו התחושה עבור תינוקות קטנים שתלויים בקשר איתנו בשביל לשרוד, תינוקות שזקוקים להרגיש את הנוכחות שלנו, בשביל לשחרר ולהיפרד לשינה.

פרידה היא האיום הכי גדול וזה הישרדותי לגמרי! ברגע שהמוח מרגיש איום של פרידה - הוא נכנס "לכוננות ספיגה" כל המערכות מתכווננות לשמור על הקירבה, למנוע או לדחות פרידה - וזו בדיוק ההתנהגות שאנחנו רואים אצל ילדים קטנים בשעות ההרדמה, עוד סיפור, עוד שתיה, עוד פיפי.. העיקר להחזיק את ה"ביחד" לדחות את הפרידה - וככה ממש אי אפשר להירדם!

אז מה עושים? קודם כל מבינים את זה! להירדם זו לא משימה שצריך לרכוש, זה לא משהו שאפשר ללמד

זה יגיע מעצמו כשהתנאים יבשילו, כשהבטיחון יחלחל כשהתסכול להיפרד, יהפוך לעצב קטן אותו המוח יפרש כהסתגלות, כי שרדנו את הלילה, כי אנחנו מסוגלים, מתפתחים, לומדים להחזיק את הביחד גם בנפרד.

יש דרכים לעזור להבשלה הזו והן לעולם יהיו קשורות בגישור הפרידה, בהדגשת הנוכחות וההמשכיות - להזכיר את הביחד גם בנפרד, הנה כמה רעיונות:

הפרידו את השינה ממשימות היום - להירדם זו לא עוד משימה שצריך להשלים, תנו את זמן המעבר החשוב בין סוף היום לשינה המתקרבת. זמן רגוע של פעילות נעימה, הכוללת מגע, סיפור ואפילו משחק רגוע. שם הילד מוביל, אצלו השליטה ואצלו החופש לתת מקום לטרדות היום לצאת. אם אפשר הצטרפו אליו, העניקו זמן אחד על אחד, ללא הסחות, ללא טלפונים, ללא משימות והוראות, מלאו את מיכל השייכות והקרבה לקראת הלילה הקרב. אצל התינוקות הרכים זה זמן של חיבור דרך החושים, עיסוי, הנקה, שירה.

ספקו זיכרון חושי - בשנה הראשונה ההיקשרות נעשית בעיקר באמצעות החושים, אבל הטריקים האלו לגמרי יכולים להמשיך גם לשנים הבאות, ריח וטקסטורה עושים את העבודה בכל גיל. השאירו חולצה עם ריח שלכם (לא של אבקת כביסה), שמיכה נעימה, לגדולים יותר אפשר לתת לבחור משהו מהתיק שלכם לקחת איתו למיטה. ובכל מקרה, אם אתם מתרחקים המשיכו לדבר, לשיר או לזמזם בשביל לשמור על המשכיות ונוכחות.

שירו שיר ערש בקולכם!! זה לא סתם ששירי ערש נשמרים לאורך הדורות, זו אסטרטגיה בסיסית שהרדימה ילדים לאורך עידן ועידנים, אוניברסלית ואינטואיטיבית המספקת מענה חושי, ורגשי כאחד, הילד מוחזק בתוך מסגרת של קירבה ובטחון, שומע את הוריו. רוצים עוד סיבה טובה לשיר? מחקרים מראים ששירה, ודאי עם תוכן רגשי ונוסטלגי, מעלה אוקסיטוצין גם אצל ההורה! זה ירגיע גם אתכם אז ותרו על הפלייליסט ושירו בקולכם - גם אם אתם לא מוזיקליים במיוחד - הקול שלכם הוא המוכר והוא לעולם יהיה הקול שירגיע את הילד שלכם. ובהקשר הזה, אל תחששו מהרגלים, אין הרגל טבעי וקסום מזה, בכל גיל, טקס אינטימי של הורה וילד שנפרדים עם מעט עצב עד הבוקר.

גשרו על הפרידה - אם ילדים יותר גדולים בשנה השנייה והשלישית הפרידה צריכה להתרכז במפגש המחודש, ספרו מה יקרה בבוקר, מה תאכלו יחד, וגם מה יקרה בלילה במידה והוא יתעורר, הוא יכול לקרוא לכם ואתם תמיד תגיעו! אין מה לעשות התפקיד ההורי שלנו לא מסתיים עם שעת כיבוי האורוץ והמסר הזה חייב לעבור לילדים.

שימרו על קירבה ונוכחות - הישארו בסביבה עד שיירדמו, עם התינוקות הרכים זה הכרחי, הם מרגישים אתכם דרך הריח, הקול והמגע וזה יעזור להם להרפות ולהירדם, זו השקעה של זמן ללא ספק, אבל היא משתלמת ביותר - הבטחון בנוכחות שלכם נחוץ כל כך בשביל לאפשר להם להיפרד לשינה. והנה לכם טיפ שיעבוד גם עם הילדים הגדולים יותר, השקיעו בהם עוד כמה דקות של נוכחות עד שהם נרדמים. חיזרו לכסות אותם, לנשק ולחבק גם אחרי שיצאתם מהחדר. השתמשו בדמיון ותקבעו "להיפגש בחלום" ואם הם כבר נרדמו כשבאתם ספרו להם בבוקר איך דאגתם לכסות אותם שוב גם אחרי שנרדמו.

התכוננו לתקופות של שינויים - כשיש עוד פרידות בחיי הילדים, אח חדש, כניסה לגן, אבא במילואים - נראה השפעה על השינה. השינה היא ממש כמו ברומטר המצביע על כל מה שעובר עליהם במשך היום. בתקופות הללו הכינו את עצמכם לקושי גדול יותר בפרידה ללילה, אל תחששו לתת שם ברוחב לב את הנוכחות שלכם - היא התשובה - אתם התשובה, זה לא פינוק וזה לא יעלה להם לראש.

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, MA בחינוך מיוחד, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי.

אמא עייפה מנסה לישון בזמן שהבת שלה מפריעה לה. ShutterStock
אמא עייפה מנסה לישון בזמן שהבת שלה מפריעה לה/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully