וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי פאניקה: המדריך לאמבטיה הראשונה לתינוק

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 12.1.2023 / 9:29

החשש מפני האמבטיה הראשונה לתינוק אינו פוסח כמעט על אף אמא, לכן הכנו עבורכן מדריך מקוצר שיוריד, ולו במעט, את רמת החרדה מפני המשימה

חזרתן הביתה מבית החולים. מאושרות, כאובות ומבולבלות אתן נדרשות לתפקד ממש מיד - להניק או להאכיל, לחתל, לערסל וגם לקלח. האמבטיה הראשונה לבייבי נחשבת למשימה שמעלה חששות רבים אצל הורים טריים, בעיקר בשל העדינות הנדרשת וחוסר שביעות רצון של חלק מהתינוקות במהלך האמבטיה. אז איך אפשר בכל זאת לצלוח את אתגר האמבטיה? ואלו טיפים יכולים להקל גם עליכן וגם על הבייבי? שירי סימן טוב, מלווה התפתחותית ויועצת שינה לתינוקות, בעלת המותג "בייבוש ליווי התפתחותי" הכינה עבורכן מדריך לאמבטיה הראשונה:

הקפידו על הזמן הנכון לאמבטיה

מתי נכון לעשות אמבטיה? כל אחת מכן תחליט. עדיף, כמובן, שהתינוק יהיה שבע אך לא מיד אחרי אוכל (מומלץ לחכות כשעה), וכמובן לא עייף מדי. אמבטיה דורשת מהתינוק אנרגיה ורצוי שהוא יגיע אליה ערני מספיק.

לא להילחץ

נכון, זה מאוד לא נעים לשמוע את התינוק הקטנטן שלכן בוכה באמבטיה (או כבר בדרך אליה) אבל חשוב להבין את הסיטואציה ולא להילחץ ממנה. בפעמים הראשונות התינוק צריך להתרגל למים ולשינויים בין חום לקור ובין רטוב ליבש. המעברים הללו לא רגילים לו והוא מגיב בהתאם. בכי של תינוק הוא הדרך שלו לסמן לכן שהוא אינו מרגיש בנוח ותפקידכן לעזור לו ולהשרות עליו ביטחון ורוגע.

היעזרו באדם נוסף

בפעמים הראשונות מומלץ לעשות אמבטיה בשניים ולא לבד, כדי שיהיו עוד זוג ידיים לעזור ולתמוך וכדי שתרגישו יותר ביטחון. גייסו לטובת העניין את בן או בת הזוג, או סבתא שתיהנה לחלוק מהניסיון שלה וכבר תרגישו רגועות יותר.

הכינו מראש את מה שאפשר

איך מכינים אמבטיה מראש? ממלאים את המים, בודקים בעזרת מדחום שהטמפרטורה שלהם היא 36 מעלות, ודואגים שחדר האמבטיה יהיה מספיק חם. במידה והבייבי נולד בחורף, דאגו להדליק רדיאטור או חימום, גם בחדר בו תלבישו את התינוק וודאו שהטמפרטורה בו היא 26 מעלות. קחו איתכן מגבת אל האמבטיה בה תוכלו לעטוף את הבייבי מיד כשתוציאו אותו מהמים, ועל שידת ההחתלה הכינו בגדים נקיים, חיתול, משחת החתלה, צמר גפן ואלכוהול לחיטוי חבל הטבור. בנוסף הכינו מברשת להברשת השיער.

מהלך האמבטיה

במידה ויש לכם מושב מיוחד לשכיבה של התינוק באמבטיה, השתמשו בו כדי למנוע החלקה ולהשאיר לכן שתי ידיים פנויות. תוכלו להניח על המושב חיתול טטרה כדי שהבייבי ירגיש עטוף ומוגן. גם אם אין לכן מושב שכזה והתינוק נשען על הזרוע שלכן, תוכלו להכניס אותו עטוף בטטרה, מה שעשוי להקל עליו את המעבר מהיבש לרטוב. הכניסו קודם את הרגליים, לאחר מכן את אזור הגב ולבסוף את הכתפיים.

במידה ואכן עטפתן את התינוק בחיתול בד, הורידו אותו והתחילו לנקות בעדינות את פניו ומשם עברו אל הראש, מהמצח אחורה, כדי שלא יטפטפו מים על עיניו. המשיכו אל גופו ונקו בין הקפלים (צוואר, ירכיים מפרקים), נקו בעדינות את אזור הטבור ולבסוף את הטוסיק, הפין או הפות. שימו לב, כאשר מנקות את הפין לעבור טוב בין הקפלים ומתחת לאשכים ולעשות זאת בעדינות לבנים בשל ההחלמה מברית המילה. כאשר אתן מנקות את הפות - עשו זאת מהבטן לגב ולא להיפך כדי למנוע כניסה של חיידקים.

לאחר מכן, הפכו את התינוק כאשר הזרוע שלכן תומכת בבית החזה ושטפו את החלק האחורי של הגוף. כשסיימתן, עטפו מיד את התינוק במגבת כדי ליצור תחושת ביטחון וקחו בחשבון שיהיו תינוקות שיביעו חוסר שביעות רצון. רבים מהם לא אוהבים את השינוי מיבש לרטוב, מערום ללבוש ולהפך.

לאחר האמבטיה

קחו את התינוק לחדר, יבשו ונגבו אותו בטפיחות עדינות עד שהוא יבש לגמרי. יש לנקות את אזור הטבור באלכוהול 70% שלוש פעמים ביום, מתוכן פעם אחת לאחר הרחצה. במידה ומדובר בבן, יש לטפל גם בפין לפי ההנחיות שקיבלתן מהמוהל. אם אתן משתמשות במשחת החתלה, שימו מעט ממנה לפני שתסגרו את החיתול, הלבישו את התינוק והברישו את שיערו.

כל הכבוד לכן, עברתן את האמבטיה הראשונה! גם אם לא היה קל, זכרו שככל שיעבור הזמן תרגישו בטוחות יותר בעצמכן ותבינו איך להתנהל עם הבייבי באופן שיהיה לשניכם נעים ביותר.

תינוק עושה אמבטיה. ShutterStock
תינוק עושה אמבטיה/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully