וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית שנותנת לתלמידות מצטיינות את הבמה

בשיתוף מצוינות למדע

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 8:20

"מצוינות למדע" של מדעני העתיד מסייעת להגדיל את הייצוג של תלמידות מצטיינות בתחומי המדעים המדויקים באקדמיה ובתעשייה: "לא מדובר ביכולת, אלא בעניין תרבותי"

בווידאו: ספיר סוקולובסקי/יח"צ

האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס מובילים מגוון תוכניות לתלמידות ותלמידים מחוננים ומצטיינים שמטרתן להעניק להם אפשרויות משמעותיות למיצוי הפוטנציאל הייחודי. אחת מאותן תוכניות היא "מצוינות למדע" - תוכנית ייחודית המיועדת לתלמידות מצטיינות, שנועדה לאתר, לטפח ולקדם תלמידות מחוננות ומצטיינות במדעים מדויקים במטרה להגדיל את ייצוג הנשים בתחומי המדעים המדויקים באקדמיה ובתעשייה.

ההרשמה לתכנית מצוינות למדע בעיצומה ותסתיים ביום החמישי הקרוב ב-15/01/22. לפרטים נוספים>>

"מדובר בתוכנית משמעותית ומיוחדת", אמרה מיקה שטרק, בוגרת התוכנית. "לי באופן אישי היא פתחה את עולם המדעים המדויקים, שאליו פחות נחשפתי במסגרת הלימודים שלי בבית הספר. הייתי מאוד מרוצה מהתוכנית ולכן החלטתי להמשיך, ועכשיו אני משתתפת בתוכנית אודיסיאה".

התוכנית מיועדת לתלמידות בכיתה ז', שיפגינו בתהליך המיון יכולות אינטלקטואליות גבוהות, יכולת למידה עצמית גבוהה, חשיבה יצירתית, מוטיבציה ונכונות להשקעה והתמדה. התוכנית מאפשרת לאלו שלוקחים בה חלק להרחיב את הידע במדעים מדויקים, כמו מתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב, בדגש על למידה חווייתית והתנסותית. התוכנית מקנה למשתתפות מיומנויות וכישורים קוגניטיביים, אישיים ובינאישיים. היא פועלת בשלושה מוסדות אקדמיים - אוניברסיטת בר-אילן, אוניברסיטת תל-אביב והאוניברסיטה העברית בירושלים.

ד"ר אורני מרבאום סלנט, מנהלת תוכנית אודיסיאה ותוכניות הזנק מדעי במרכז מדעני העתיד אומרת: "ייצוג נמוך של נשים במדעים מדויקים באקדמיה ובתעשיה היא בעיה בינלאומית שקיימת גם בישראל. למעשה, ישנן מעט נשים שהן חברות סגל או דיקניות בתחומי המדעים המדויקים. בחרנו לפתוח את התוכנית הזו כי אנחנו יודעים שלא מדובר ביכולת, אלא בעניין תרבותי ובחסמים נוספים ואנו מניחים כי חשיפה לשל בנות בגילים צעירים לתחומים האלו תחזק את תחושת המסוגלות והמוטיבציה שלהן".

"קיבלתי המון כלים במהלך התוכנית, שלא נוגעים רק ללמידה", מוסיפה מיקה. "לומדים ברמה מאוד גבוהה והחלק החברתי היה מדהים, כי לרוב הבנות יש תחומי עניין דומים. זו הייתה הזדמנות להכיר בנות מכל רחבי הארץ. אין לי ספק שכשאגדל, ארצה להמשיך לחקור ולעסוק בפיזיקה".

בווידאו: לי הלפרין/יח"צ

"בגלל שהכול בחברת בנות, אין הרגשה של לחץ, הכול נעשה באופן שיתופי וכולן מאוחדות", ציינה נעם גדסי, בוגרת נוספת של התוכנית. "הכרתי שם חברות טובות מאוד שאיתן אני בקשר עד היום. על התוכנית בכלל שמעתי מחברה לכיתה, אז החלטתי לנסות להירשם ונפתח בפניי עולם שלם. גיליתי דברים שלא לומדים בבית הספר וגם לא בתיכון".

"לתוכנית ישנן כמה מטרות", ממשיכה ד"ר אורני מרבאום סלנט. לפתח ולהעמיק את הידע וההבנה של המשתתפות בתחומי המדעים המדויקים לרבות פיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב ולהגביר את המוטיבציה והעניין של התלמידות בתחומים אלו. לכן בתוכנית מצוינות למדע אנו חושפים אותן לתחומי המדעים המדויקים בדרכים מעניינות, מאתגרות וחוויתיות ובכך, מגבירים את המוטיבציה והעניין שלהן לעסוק בתחום".

אורני סיכמה: "התוכנית מפתחת מיומנויות אישיות ובינאישיות, וכן תחושת מסוגלות וביטחון עצמי, על ידי גיבוש קבוצתי. אנחנו מאמינים שלתוכניות מסוג זה יש השפעה,כוח ויכולת לחולל שינוי. ולשפר את ייצוגן של הנשים בתחומים אלו".

בווידאו: נינה שרמן/יח"צ

מבנה הלימודים בתוכנית

תוכנית "מצוינות למדע" נפרסת על פני שנה, וכוללת סמסטר ראשון בתוכנית מאמצע כיתה ז' וסמינר קיץ וסמסטר שני בתוכנית מתחילת כיתה ח'.

שלב ראשון - כיתה ז' - 14 מפגשים (56 שעות - 4 שעות אחה"צ)

הלימודים יתמקדו בתחומי המתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב כאשר בשלב זה יושם דגש על חשיפה לאסטרטגיות למידה להתמודדות עם לימודים אקדמיים. יושם דגש על פיתוח מיומנויות של למידה עצמית, גמישות והסתגלות, אחריות ובניית ביטחון ומסוגלות עצמית. בנוסף לתכנים הלימודיים, יושם דגש על פיתוח מיומנויות מיומנויות אישיות, תוך אישיות ובינאישיות.

שלב שני - סמינר קיץ - סוף כיתה ז' (14 שעות בחופשת הקיץ)

סמינר לימודי וחברתי אשר יתקיים במשך 2 ימים מלאים כולל לינה. במסגרת הסמינר יחשפו התלמידות באופן חוויתי ומעשי (בדגש על Hands-on) למגוון תחומים בנושאים של פיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב. בשלב זה, תהיה חשיפה לתחומים המדעיים השונים, יושם דגש על מיומנויות חקר, פתרון בעיות, חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית ויכולת ביטוי ועמידה מול קהל. וכן, פעילויות לחיזוק הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות וגיבוש הקבוצה.

שלב שלישי - כיתה ח' - 14 מפגשים (56 שעות-4 שעות אחה"צ)

הלימודים יתמקדו בתחומי המתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב כאשר בשלב זה יושם דגש על דרישות בלימודים האקדמיים, וכן פיתוח מיומנויות אישיות, תוך אישיות ובינאישיות.

ההרשמה לתכנית מצוינות למדע בעיצומה ותסתיים ביום החמישי הקרוב ב-15/01/22. לפרטים נוספים>>

לאתר של מדעני העתיד>>

בשיתוף מצוינות למדע
  • עוד באותו נושא:
  • מחוננים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully