וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזל טוב! אח חדש מצטרף למשפחה

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 1.1.2023 / 11:22

כשנולד תינוק כל המשפחה מתארגנת מחדש וזה לא משנה אם זה ילד ראשון, שני או שלישי התקופה סוערת, מרגשת ומטלטלת והשינויים שבעקבותיה, מציפים בתים רבים והם דורשים הסתגלות. כי אחרי הכל מדובר בשינוי, והמוח שלנו, כמו גם המוח של הילדים שלנו, לא אוהב שינויים

אז לצד כל ההכנות, הסיפורים, התמונות וההסברים הילד הבכור שלכם יצטרך לפגוש את המציאות החדשה שלו והיא שונה מכל סיפור ועולה על כל דמיון, ויותר מזה זו מציאות שלא הולכת להשתנות. ולכן חשוב להתאים את הציפיות שלכם לתהליך הסתגלות שעומד להציף את המשפחה, ובו כל אחד יצטרך לזוז קצת מהמקום הבטוח שלו ולמצוא את מקומו מחדש.

אז לפניכם כמה עצות זהב לקראת הצטרפות של אח חדש למשפחה:

תנו מקום גם לימים פחות טובים - למעשה אפשר להסתכל על הרחבת המשפחה מהעיניים של הילד הבכור כאל תהליך של פרידה. המציאות והעולם אותו הכיר עד עכשיו משתנה לנגד עיניו, המשפחה הבטוחה שלו צומחת להיות משהו חדש וההבנה שהשינוי קבוע מתחילה לחלחל. ההבנה הזו כרוכה גם בעצב, בצער ואכזבה ועם כמה שרגשות גדולים של ילדים קטנים יכולים לבלבל אותנו, חשוב לתת להם מקום, לקבל גם את הימים הפחות טובים שלהם.

הגידו את המובן מאליו - בשינוי החדש יש משהו מבהיל , הבכור שעד עכשיו היה הקטן נראה לנו פתאום גדול, והעניין שזה תהליך שמתרחש גם אצלו - תחושה שמקומו מתערער. אז עם כמה שלנו הדברים ברורים וטריוויאליים, חשוב להתייחס ל"פיל שבחדר" הילדים שלנו זקוקים לשמוע את המובן מאליו - "אני תמיד אמא שלך ואתה תמיד הילד שלי..."

הדגישו את מה שקבוע ולא משתנה - התחושה של הילד הבכור היא שהעולם כפי שהכיר אותו השתנה והמציאות לא צפויה. זה יכול מאוד להבהיל ילדים קטנים ולכן התפקיד שלנו הוא להזכיר להם כל הזמן את הדברים שלא השתנו. לעזור ולשמור עד כמה שניתן על הרוטינות הקבועות שלהם, לחבר ולהדגיש את העוגנים המוכרים של יומם ועולמם, אם זה הסיפור שלפני השינה, הביקור של סבתא או ארוחת הערב.

קבלו בהבנה שינויים בהתנהגות - הילדים הצעירים שלנו לא יודעים להגיד שהם מבוהלים, להסביר שהם מתוסכלים ולזהות שהם עצובים - הם פשוט מתנהגים את זה. ולכן בתקופות של שינויים נפוץ לפגוש התנהגויות חדשות או מתחדשות, יותר עצבנות ואגרסיביות, פחות שיתוף פעולה, יותר התבכיינות, היצמדות וקושי בפרידות ולפעמים גם חזרה לדפוסי התנהגות שכבר נעלמו כמו הרטבות, חזרה למוצץ או לחפצי מעבר.

חשוב לזכור שהם לא עושים דווקא, אין כאן מניפולציות או זדון, לצד מופעי ההתנהגות יש ילד שמשהו בתחושת הבטחון והשייכות שלו מתערער. הסתכלות כזו תחזיר אתכם לתפקיד המוביל, אל תתבלבלו - היו נדיבים בפינוק ובתשומת לב בתקופה הזו - זה לא "יעלה לו לראש".

חפשו ומצאו את הכוונות הטובות - השינוי המשפחתי מוליד הרבה סקרנות מצד הילד הבכור והרבה רצון לעזור ולהתחבר. הרי סיפרו לו שהאח החדש יהיה חבר שלו, וזה לא באמת קורה בחודשים הראשונים ולכן גם מוליד הרבה אכזבה. אז גם אם הגדול לא זהיר, אולי קצת אגרסיבי כלפי הקטן הוא לא עושה זאת בזדון, הוא לא בשל לאחריות וזהירות מוחלטת - זה התפקיד שלנו לקרב, למצוא היכן הוא יכול לעזור, להשפיע ולהביא ערך. אולי לבחור את הגרביים שנלביש היום לקטן, אולי לשיר לו שיר ערש, לערבב את החלב הם זקוקים לתחושת הערך הזו ויקפצו על ההזדמנות לעזור.

שימרו על חיבור וקשר - הקפידו על חיזוק הקשר, זה לא חייב להתבטא בזמן מוגדר, אלא דווקא ברגעים הפשוטים, הלא מתוכננים בהם תיזכרו שהוא עדיין התינוק שלכם ותמיד יהיה. גשו לערסל, לכסות, לדגדג ולחייך, לשיר יחד ולהחזיק ידיים, ללחוש מילים של אהבה באוזן עדיף לפני שהוא מבקש את זה בעצמו - תנו לו לנוח ולהירגע בביטחון בידיים האוהבות שלכם ותנו את הזמן לפאזל המשפחתי להתחבר מחדש.

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, MA בחינוך מיוחד, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי.

אמא עם שני ילדים. ShutterStock
אמא עם שני ילדים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully