וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג השמן החם: מה אסור לעשות כשחוטפים כוויה?

ד''ר אחמד קאסם

עודכן לאחרונה: 18.12.2022 / 10:01

כוויות הן פציעה שעלולה להיות קשה מאוד ולהשאיר צלקות לכל החיים. הדרך הכי טובה היא להימנע מהן באמצעות התרחקות משמן ואש, אבל גם אם כבר נפגעתם - יש כמה דברים שממש אסור לעשות

מתכון לסופגניות משני מוצרים/NOW רוני שרמייסטר

אחד הגורמים הבולטים לכוויות הוא שמן רותח, לבטח כשמדובר בחג החנוכה בו שמן הוא מצרך עיקרי. כוויות נחשבות לפגיעה קשה שעלולה לגרום לכאבים ולסבל, ולעתים אף מצריכות אשפוז ממושך, ויכולות לגרום להתייבשות בגלל אובדן נוזלים ודם. כשהן מכסות חלקים נרחבים מהעור, כוויות עלולות להיות מסוכנות, ובמיוחד בפעוטות עד גיל 4, שעורם עדין ושטחי.

ברוב המקרים של שמן הקופץ ממחבת מדובר בכוויות קלות ביותר, היות ומדובר בכמויות קטנות של שמן ולכן הנזק נחשב לקל יחסית. יחד עם זאת, במקרים כאלו עלולות להיות כוויות באזור הפנים והעיניים, שבמקרים מסוימים עשויים לגרום לפגיעה קשה יותר. בשפיכה של שמן רותח עלולות להיווצר כוויות חמורות יותר, שכן מדובר בכמות גדולה יותר של שמן העלול לפגוע בגוף ולגרום לכוויות קשות יותר.

תאונות וטעויות אנוש הן הגורם העיקרי לכוויה משמן חם או רותח. ניתן להפחית את הסיכון ולהימנע מתאונות מיותרות במטבח בראש ובראשונה על ידי הרחקת ילדים קטנים מסירים עם שמן חם או רותח שעלול להשפריץ ממגוון סיבות ועלול לגרום לכוויות. בנוסף, הקפידו על שימוש בשמן עמוק באופן אחראי - הכוויות הקשות ביותר נגרמות לאחר שימוש בשמן עמוק. ולכן חשוב מאוד להשתמש בטיגון עמוק רק במקרי הצורך. בזמן שימוש בשמן עמוק יש להישאר מרוכזים, לא לבצע פעולות במקביל ולשמור על גישה זהירה שתמנע תאונות מיותרות.

כדורי גולאב ג'מון  הודיים מטוגנים. אלון מסיקה, מערכת וואלה! NEWS
מטגנים בשמן עמוק? תהיו מרוכזים והרחיקו ילדים. כדורי גולאב ג'מון הודיים מטוגנים/מערכת וואלה! NEWS, אלון מסיקה

דרגות הכוויה

דרגה 1: דומה לשיזוף עמוק, נובעת מפגיעה בשכבה העליונה של העור, מתבטאת באודם, כאב ונפיחות קלה.

דרגה 2: פגיעה עמוקה יותר בחלק משכבות העור, המתבטאת באודם, שלפוחיות וכאב עז.

דרגה 3: פגיעה בכל שכבות העור וברקמות מתחתיו. צבע הכוויה לבן דמוי שעווה. בדרך כלל כוויה זו לא כואבת מאחר ונהרסים עצבים תחושתיים ביחד עם העור הכוויי. בכוויות מדרגה שלישית מעורבות כל שלוש השכבות של העור. כוויות אלה הורסות בדרך כלל את בלוטות הזיעה, את זקיקי השיער וגם את קצות העצבים. הכוויות החמורות דורשות התייחסות רפואית מיידית ולא ניתן לטפל בהם במסגרת תכשירים ללא מרשם.

הטיפול בכוויות

בניגוד לפציעות גופניות אחרות, כוויה היא פציעה דינמית, כלומר שגם לאחר הרחקת גורם הפציעה, מנגנון הפגיעה ברקמה ממשיכה והנזק ממשיך להתפתח. לכן יש צורך לפעול באופן מיידי כדי להפסיק את תהליך הכוויה, לקרר, לספק הקלה מכאב וכיסוי הכוויה. ישנם כמה שלבים מהותיים שכדאי להקפיד עליהם.

הראשון הוא להסיר את הביגוד מעל הכוויה, שכן הבגדים יכולים לאגור בתוכם חום.

החלק השני הוא חבישת הכוויה. יש להניח את החבישה ולא לחבוש באמצעות ליפוף חזק, סביר שאזור הכוויה יתנפח וחבישה חזקה יכולה לגרום ליצירת לחץ על הכוויה. יש לדאוג שהחבישה לא תידבק למקום הכוויה.

במהלך הטיפול וגם לאחריו יש להשאיר את מקום הפציעה סטרילי כדי למנוע זיהומים וסיבוכים מיותרים.

תכשירים לטיפול

  • תכשירים המכילים חומרי חיטוי: כגון ויטה-מרפן
  • תכשירים המכילים את החומר הפעיל Trolamine - כגון ביאפין וטרולאמין. חומר פעיל זה מרגיע את הכוויה, מקל על התסמינים (על ידי מתן לחות וקירור העור) ועוזר לתהליך הריפוי.
  • תכשירים המכילים חומר אנטי-היסטמיני כמו פניסטיל ג'ל וטיודנטול ג'ל, המרגיעים את המקום ויכולים לסייע מלגרד את הכוויה.
  • תכשירים המכילים אלוורה: ד"ר פישר, לייף פרופשיונל, ד"ר מלומד, סקין-גארד, זר הייטק וד"ר סטורז.

ומה לא לעשות?

ישנם כמה דברים שאסור לעשותם, כשמטפלים בכוויות, שכן הם יכולים להזיק לכוויה, לגרום זיהום למקום כאבים מיותרים.

1. לא ללחוץ על הכוויה עם קרח. הקרח עלול להכאיב ולגרום לכוויות קור ועלול לפגוע ברקמות.

2. לא למרוח מכל הבא ליד. אם תזדקקו לטיפול רפואי, הצוות הרפואי יתקשה להסיר שמן, מרגרינה או כל חומר שחשבתם שיקל על הכוויה.

3. לא להדביק פלסטר על הכוויה כי אין שום סיבה או תועלת לכך.

4. לא לנסות להסיר בגדים שנדבקו לכוויה. השאירו את הפעולות האלו לצוות רפואי מוסמך ואולי תמנעו מצלקות.

ד''ר אחמד קאסם הוא מנהל מוקד הרפואה הדחופה של מכבי שירותי בריאות בצפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully