וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד צופה שעות בטלוויזיה? זה עלול לפגוע בו בעתיד

עודכן לאחרונה: 8.12.2022 / 10:51

מחקר מדאיג מראה כי צפייה של שעתיים ביום בטלוויזיה עלולה לגרום להתמכרויות לאלכוהול, עישון סיגריות וקנאביס ועוד התמכרויות בעתיד. אז כמה זמן כן מותר?

חמש עובדות על טלוויזיה/מערכת אסור לפספס

הורים רבים מודאגים מאוד מזמן הצפייה במסך של ילדיהם, וכנראה שבצדק. מחקר חדש של צוות חוקרים מניו זילנד מצא כי צפייה מרובה מדי בטלוויזיה בילדות מעלה את הסיכון להתמכרות לעישון והימורים בעתיד. הממצאים שפורסמו ב-International Journal of Mental Health and Addiction יכולים להשפיע על מדיניות בריאות הציבור והמלצות מקצועיות להגבלת זמן המסך של ילדים, אומרים חוקרים.

"אנשים מדברים לעתים קרובות על צפייה בטלוויזיה כהתמכרות, מחקר זה מצביע על כך שעבור אנשים מסוימים, צפייה בטלוויזיה עשויה להיות ביטוי מוקדם להפרעת התמכרות או עלולה להוביל להפרעות מאוחרות יותר הקשורות לחומרים והפרעות התמכרות אחרות", אומרת הלנה מקנאלי, עוזרת מחקר באוניברסיטת אוטגו ואחת ממחברי המחקר.

הצוות הגיע למסקנותיו לאחר הערכת נתונים ממחקר על ילדים שנולדו בין 1972 ל-1973. במחקר נרשם זמן צפייה בטלוויזיה בימי חול שנאסף כשהילדים היו בני 5 עד 15. מטרתם הייתה להעריך קשר פוטנציאלי עם צפייה בטלוויזיה בילדות לסיכון של הפרעת שימוש בסמים או התמכרות להימורים בבגרות.

הממצאים הראו כי אנשים שצפו בטלוויזיה בעודף היו בעלי סיכוי גבוה יותר לעמוד בקריטריונים האבחוניים של הפרעות הקשורות לחומרים והימורים. זה היה בהתחשב בגורמים אחרים כמו מינו של הילד, גורמים סוציו-אקונומיים ותוצאות בדיקת שליטה עצמית בילדות. יחד עם עישון והימורים, ממצאי המחקר הראו קשר חזק בין צפייה רבה מדי בטלוויזיה בגיל ההתבגרות לבין סיכון גבוה יותר להפרעות אלכוהול ומריחואנה.

ילד צופה בטלוויזיה. ShutterStock
בעיה של רוב ההורים. ילד צופה בטלוויזיה/ShutterStock

ולמספרים: התוצאות הראו כי אלו שצפו יותר משעתיים של טלוויזיה בערב במהלך כל יום בשבוע, מגיל חמש עד 15 שנים היו בסיכון גבוה ב-29 אחוזים לבעיית הימורים בבגרותם מאשר אלו שבילו פחות זמן דבוקים למסכים. הם גם היו בסיכון גבוה ב-20 אחוזים להתמכר למוצרי טבק והיו להם סיכון גבוה יותר להפרעת שימוש באלכוהול או בקנאביס בהשוואה לאלה שבילו פחות זמן מול המסכים.

מחקרים קודמים מראים כי בילוי זמן רב מדי עם עיניים דבוקות למסך טלוויזיה עלול להוביל לבריאות ורווחה לקויה של מבוגרים. אבל לפי מחברי המחקר, זו הפעם הראשונה שנוצר קשר בין צפייה בטלוויזיה להתנהגות שעלולה להוביל להתמכרות בהמשך החיים. לדברי החוקרים "ההמלצה הקודמת של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים להגבלה יומית ממוצעת של עד שעתיים של זמן מסך עשויה להישאר מדריך סביר לזמן מסך בשעות הפנאי בילדים ובני נוער". חשוב לציין כי בגילאים צעירים יותר (מגיל 3 ועד 15) ההמלצה היא בין שעה לשעה וחצי ביום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully