וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה קיסרי צרפתי - ולמה הוא אינו מומלץ?

עודכן לאחרונה: 9.1.2023 / 12:01

משרד הבריאות הנחה את כלל בתי החולים להפסיק לבצע ניתוח קיסרי צרפתי. האם הניתוח בעזרתו ילדו כמה ממפורסמות ארצנו באמת כזה מסוכן?

לידה יוצאת דופן בבי"ח בנברסקה: ססיל אלדג', בת 61 הסכימה לשמש כפונדקאית עבור בנה ובן זוגו, וילדה את נכדתה אומה/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

רק לאחרונה סיפרנו לכם ולכל מי שלא נוכח ברשתות החברתיות באופן קבוע על עינב בובליל שילדה לאחרונה את בתה החמישית בניתוח קיסרי צרפתי. ולמרות הבאז וההמלצות של בובליל ומפורסמות נוספות, אתמול (ראשון) משרד הבריאות הורה להפסיק לבצע ניתוח קיסרי צרפתי בכל בתי החולים. ההנחיה, לדברי המשרד נובעת מחשש לשיעור סיבוכים גבוה לעומת ניתוח קיסרי רגיל.

אז מה זה בעצם קיסרי צרפתי? נתחיל מהשם. קיסרי צרפתי נקרא ככה על שם הממציא שלו - ד"ר דניס פאוק, כירורג וגינקולוג צרפתי. מהלך הניתוח שונה במקצת מלידה קיסרית רגילה והוא נערך בישראל, נכון להיום, רק בבית חולים האנגלי בנצרת. לאחרונה הוא הוכנס גם לבית החולים אסף הרופא, אך מבוצעים ניתוחים בודדים כאלה בשבוע, שמוגבלים מאוד בהתאם למצבה של היולדת.

"הניתוח הזה שונה כי הגישה לרחם היא צדדית יותר ולא מרכזית כמו בקיסרי רגיל", מסביר ד"ר רוני לוי מנהל חדרי לידה בבית החולים קפלן, "הוא נקרא ניתוח אקסטרה-פריטונאלי ולמעשה עוקפים בו את השכבה שעוטפת את הרחם ונכנסים מהצד, כשהחתכים גם הם נעשים בצורה שונה, והרחם נחתך בצורת עיגול". הוא הוסיף כי בחלק האחרון של הניתוח האישה עוזרת בלחיצה בעזרת נשיפה במשרוקית שעוזרת להעלות את הלחץ התוך בטני.

בעבר בעיקר עשו את סוג הניתוח הזה אם היו הידבקויות בבטן, אולם עכשיו יש שממליצים על זה כניתוח קיסרי ראשון. אבל לדברי ד"ר לוי, "החיסרון הכי גדול הוא שמוציאים את התינוק במלקחיים בגלל שהוא יוצא מהצד". הוא מוסיף כי לידת מלקחיים נרתיקית יצאה כמעט בשימוש מהעולם, הכפיים של המלקחיים יכולים לפגוע בחלקי הפנים של העובר, כמו העיניים. "אז אם אפשר בלי זה - עדיף".

עינב בובליל. אינסטגרם, צילום מסך
עינב בובליל/צילום מסך, אינסטגרם

עולה כ-20 אלף שקל

ובכל זאת, התיאוריה לגבי הניתוח הזה היא שהתאוששות קלה יותר, וכי נשים לאחר ניתוח קיסרי צרפתי קמות אחרי 3 שעות ולא 6, כמו בקיסרי רגיל. כמו כן, האישה משוחררת מהר יותר מבית החולים.

ד"ר לוי מדגיש כי "אין מחקר מבוקר על ניתוחים כאלה, ולכן לא ניתן להוכיח אם הוא גורם לפחות כאבים לאחר הלידה. יש מחקרים שאומרים שאחרי ניתוח צרפתי קמים מוקדם, אבל גם לאחר ניתוח רגיל ניתן להקים את האישה מהמיטה מוקדם יותר". לדבריו, אפילו בצרפת שהתחילה, הניתוח הזה לא התפשט הלאה ומתוך 10 בתי חולים שנמצאים במדינה, רק בשניים מבצעים אותו".

"היתרון היחיד שאני רואה בניתוח צרפתי הוא שהוא ניתוח פרטי", אומר ד"ר לוי, "הוא עולה כסף קודם כל, והרבה - 20 אלף שקל וההתחייבות כמו בניתוחים פרטיים היא כמובן שונה לאישה שיודעת מי הרופא שלה וגם מלווה כל הלידה על ידי מיילדת. למי שיש כסף והיא רוצה, שתשלם. אבל בעיני אין לו יתרון על קיסרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully