וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי ואיך מספרים לילד שיש לו אח קטן בדרך?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 8.12.2022 / 8:17

איך מספרים לילד בבית שעומד להיוולד לו אח קטן? ומתי? מרינה שינקרבסקי, מנחת הורים בגישת המשחק, מעלה כמה נקודות חשובות שיעזרו לכם להחליט מתי נכון לספר

בשעה טובה אתן חוגגות הריון חדש, והפעם, בשונה מההריון הקודם יש לכן עוד סוגיה לתת עליה את הדעת: איך מספרים לילד בבית שעומד להיוולד לו אח קטן? ומתי? מרינה שינקרבסקי, מנחת הורים בגישת המשחק, מעלה כמה נקודות חשובות שיעזרו לכן להחליט מתי נכון לכן לספר:

תפיסת זמן אצל פעוטות וילדים שונה משל מבוגר - כך גם מידת הסבלנות שלהם. ככל שהילד בוגר וגדול יותר, יהיה לו קל יותר לחכות ללידה.

ילדים מרגישים - הם קולטים בעיקר מסרים לא מילוליים: שפת גוף, התנהגות שמשתנה, טון הדיבור. כלומר, יש סיכוי טוב שהם ירגישו שמשהו קורה, גם מבלי שתספרו להם.

אז...מתי לספר?

חלק מהאמהות מאמינות שכדאי לחכות עם הבשורה עד שיראו את הבטן, או עד אחרי הסקירה הראשונה, שתאשר שהכל בסדר וההריון מתפתח כמו שצריך. האם אתן חייבות לחכות עד שמופיעה הבטן? לא בהכרח. יכול להיות שלא רואים עליכן בכלל שאתן בהריון ואתן לא מרגישה עייפות, אבל לילדים יש יכולת מופלאה להרגיש אתכן. ספרו בשלב בו אתן מוכנות לדבר על זה, לענות על שאלות ולשתף בחוויה. אל תנסו להסתיר אם אתן מרגישות בשינוי בהתנהגות אצל הילד, ונסו להימנע מליצור מצב בו הוא שומע שיחות רקע שלכן עם סבתא או הגננת, אך לא ברור לו מה בדיוק קורה.

אין זמן אחד בו "נכון" לספר - זהו תמהיל בין התחושה שלכן והגישה ההורית שלכן, לבין גיל הילד, הבגרות שלו והתפיסה שלו את שאר הדברים שאתן מספרות לו. אל תפחדו לספר "מוקדם מידי". האמינו בילד שלכן שהוא יידע להתמודד, והראו לו שאתן שם כדי לעזור לעכל את המצב החדש, ביחד. ככל שתשתפו את הילד בחוויה ותעזרו לו להרגיש חלק מהעניין, כך תקנו לו ביטחון, תלמדו אותו על שיתוף ופתיחות ותעזרו לו לעכל את השינוי העתיד לבוא.

איך תעזרו לילד לחכות כל כך הרבה זמן?

כשמספרים לילדים צעירים, כדאי להיצמד למשהו מוחשי כמו עונות השנה או חגים שקרובים לתאריך המשוער. למשל, אם אתן צפויות ללדת במאי תוכלי לומר שהתינוק ייצא אחרי פסח, אז קודם תחגגו יחד את חנוכה, אח"כ ט"ו בשבט ואז פורים ורק אז יגיע חג פסח, או שתדגישו שהתינוק ייוולד כשמזג האוויר יתחמם, וקצת אחרי שנחליף לבגדים קצרים.

איך לספר?

ה"איך" לא פחות חשוב (ואולי אפילו יותר חשוב) מה"מתי". דברו עם הילד בגובה העיניים, השתמשו בהסבר מוחשי ופשוט. הרבה יותר חשוב מהמילים שתאמרו, זה מה שתשדרו - חבקו את הילד הרבה, סמכו עליו, שתפו אותו, תנו לו לגעת בבטן, ענו על השאלות, גם הכי קטנות או מוזרות (בתשובה קצרה וממוקדת), דברו על הנושא בטון רגוע וקליל עם חיוך. פשוט תהיו שם, איתו, בחוויה ובניסיון להבין יחד מה קורה לכם.

אפשר להפוך את הסיפור על ההריון למשחק וחוויה. הראו לילד תמונת אולטרסאונד שלו כשהיה בבטן שלכן או תמונה שלכן בהריון איתו, דברו על תינוקות שנולדו לחברים, ציירו יחד ציור של אמא עם בטן ותינוק בפנים מחבקת את האח הגדול - גם ציור הכי בסיסי יעבוד, ברגע שתתארו מה בתמונה.

למה לצפות אחרי שתספרו?

ילדים יכולים לא להגיב בכלל, יכולים לכעוס או להתרגש, והכי סביר שיחוו את כל אלו יחד. אז לפני שאתן מגיבות או מצפות לתגובה מסויימת, שננו לכן מנטרה - "הכל לגטימי". אם הילד כבר מדבר, תנו שם לרגשות שלו. למשל, "אני מבינה שזה יכול להיות קצת מפחיד", "אני רואה שזה מרגש אותך" וכו'. אם תתנו לרגשות שם - יהיה לו יותר קל להתמודד איתם לקראת הלידה הצפויה.

פעוט מחבק את אמו ההרה. ShutterStock
פעוט מחבק את אמו ההרה/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully