וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגישים אי שקט? יכול להיות שאתם זקוקים למולטיפוקל

בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 8.12.2022 / 11:46

לפעמים משהו מציק לנו וקשה לשים עליו את האצבע. לא מדובר בכאב פיזי, לא בהרגשה רעה, אלא במשהו שפשוט מטריד אותנו. האם זה קורה בזמן שאתם מנסים לקרוא או להתבונן במשהו? יכול להיות שיש לתחושה הזאת הסבר והוא פשוט מאוד

משקפי ראייה. ShutterStock
עדשות מולטיפוקל הן המוצר המתקדם והנפוץ שמסייע בראייה משולבת ומאפשר תיקון הראייה לטווח קרוב ולטווח רחוק במקביל/ShutterStock

יש הרבה סיבות לאי שקט בחיים המלחיצים שלנו. הפרנסה, הילדים, הפקקים, מה לא. אבל לפעמים הסיבה לאי השקט היא הרבה יותר פשוטה והרבה יותר פתירה. "אנשים רבים חווים מין אי שקט כללי, כזה שמלווה אותם בכל מיני מצבים ביום", אומר עופר קמינסקי, אופטומטריסט בכיר והבעלים של 'אופטיקה קמינסקי', "והרבה פעמים הסיבה לכך היא שהם פשוט חווים ראייה משובשת במרחקים מסוימים, דבר שמביא להמלצה לעבור למשקפי מולטיפוקל או עדשות מולטיפוקל משרדיות".

עדשות מולטיפוקל הן המוצר המתקדם והנפוץ שמסייע בראייה משולבת ומאפשר תיקון הראייה לטווח קרוב ולטווח רחוק במקביל. הצורך בתיקון כזה עולה במצבים רבים שבהם נדרשת ראייה לטווחים שונים, כמו בנהיגה, בעת שימוש בטלפון חכם ועוד. "השימוש במולטיפוקל הופך לנפוץ יותר ויותר, מאחר שאנחנו משתמשים בכלי עזר רבים בחיים כמו מסכים חכמים או מחוונים, כך שנדרש תיקון ראייה לכמה טווחים", מסביר קמינסקי. "הצורך במולטיפוקל עולה בבדיקות הראייה הסטנדרטיות שאנחנו מבצעים, פעמים רבות עבור אנשים שלא ידעו שהם זקוקים לפתרון הזה. הם באים לבדוק אם יש צורך במשקפיים ומגלים שהם צריכים מולטיפוקל".

איך אנשים שכבר מרכיבים משקפיים יכולים לדעת שהם זקוקים למולטיפוקל?

"כפי שציינתי, שיבוש הראייה לטווח הקרוב בא לידי ביטוי בתחושה לא נעימה, במאמץ, כשאדם מתחיל להרגיש אי שקט בזמן שהוא מנסה לקרוא או לראות משהו קטן מקרוב, כשהוא מרגיש חוסר נוחות עם המשקפיים שלו, כשבטווחים מסוימים הוא מתקשה בראייה. לרוב אנשים מרגישים ריצוד ואי נוחות בראייה לטווח הקרוב, רצון להרחיק את הטלפון בזמן קריאת הודעות, או להגדיל את האותיות".

למה לא פשוט להגדיל את האותיות?

"הרבה אנשים חושבים שכשהם מגדילים את הפונטים הם פתרו את הבעיה, אבל זה לא נכון. הם פותרים נקודתית את הבעיה ומצליחים לקרוא, אבל יש לנו מנגנון במוח שאחראי על חדות הראייה, וכל עוד אין חדות טובה, המנגנון הזה לא שקט. נוצר מאמץ ואי שקט בזמן הראייה, ואנשים לא משייכים את התחושה הזאת לכך שהם לא רואים טוב. אנחנו פוגשים אצלנו כל הזמן אנשים שהיו בטוחים שהם רואים מצוין, ופתאום כשהם מקבלים את העדשות הנכונות, הרבה יותר נעים להם ויש ממש תחושת הקלה".

יש גיל שאחריו הצורך במולטיפוקל הופך לשכיח יותר?

"בגדול, סביב תחילת שנות ה-40 אנחנו מתחילים לתקן תיקונים רב מוקדיים. לא תמיד בגיל הזה יש צורך מלא במולטיפוקל, אבל יש עדשות מיוחדות שהן עדשות מולטיפוקל התחלתיות, שהן יותר רכות וקלות להסתגלות והן מתאימות לאנשים שנמצאים בתחילת הצורך הזה. מאוד מומלץ להתחיל להרכיב אותן ולא לחכות, כי ככל שמתחילים יותר מוקדם, ההסתגלות קלה יותר. אם נתחיל רק שנים אחר כך, השלב הראשוני של ההסתגלות יהיה קשה יותר. ברגע שמתחילים במינון קטן בגיל צעיר, וכל פעם רק מחזקים את העדשה, המעבר הרבה יותר חלק והדרגתי, וכמובן שהדבר מעניק לנו את השקט שחסר לנו".

התאמה מדויקת ואישית

כשמגיע הזמן לעבור לעדשות מולטיפוקל, חשוב לבדוק בצורה את כל הפרמטרים האישיים על מנת לקבל את התוצאה המדויקת שתשרת אותנו באופן מיטבי. קמינסקי מסביר שהתאמה אישית לכל לקוח היא קריטית.

"ההתאמה של עדשות מולטיפוקל יותר מורכבת, גם ברמת הבדיקה וגם ברמת המרכוז וההתאמה למסגרת", הוא אומר. "כל אלה מחייבים הקפדה הרבה יותר גבוהה מאשר בעדשות רגילות. מספיק שאחד הפרמטרים לא יהיה מסונכרן כמו שצריך, וכבר נוצרת לנו בעיה. בנוסף, צריכה להיות התאמה אישית לפי העיסוק והצרכים של הלקוח. למשל, מי שנמצא הרבה בחוץ או מול מחשב יקבל התאמה שונה בסוג העדשה ממי שעובד בפנים וללא מסכים. פרמטרים נוספים נוגעים למימדים הפיזיים של הלקוח, מבנה הפנים שלו, המרחק בין העיניים ואפילו גובהו".

ההתאמה האישית, מוסיף קמינסקי, צריכה לכלול גם המלצה על סוג המסגרת, שהיא פרמטר מאוד חשוב בהתאמת המשקפיים ולא רק מטעמים אסתטיים. כמובן שחשוב לאהוב את המסגרת ולבחור משהו מחמיא, אבל חשוב להבין איזו מסגרת מתאימה לאיזו עדשה כדי לקבל את תיקון הראייה הנכון".

מה קורה כשיש חוסר התאמה בין העדשה למסגרת?

"תלוי מהי הבעיה הספציפית, אבל יכול להיות שרוחב שדה הראייה ייפגע, יהיה אזור קריאה חסר, עיוות בראייה. אם המסגרת גדולה מדי, ייתכן שהמשקפיים יהיו כבדים ויחליקו ואז המרכוז לא יהיה טוב. לפעמים גם מסגרת קלה מדי תהיה בעייתית עם סוג מסוים של עדשות וייווצר חוסר איזון בין משקל העדשות למסגרת. צריך שיהיה איזון שנכון לאדם שמרכיב את המשקפיים ולכן, כאמור, התאמה צריכה להיות אישית".

איך מתבצעת התאמה אישית?

"אנחנו מתחילים מבדיקת הראייה, שהיא הנדבך הראשון. תוך כדי הבדיקה אני מתשאל את הלקוח - במה הוא עוסק? מה הם התחביבים שלו? מה הם הצרכים? עם אילו משקפיים השתמש קודם ואיך הוא הרגיש? לבסוף, אנחנו בוחרים את המסגרת וכמובן בהתאם לתקציב. ניתנות כמה אופציות טובות לבחירה מתוך מה שמתאים ונכון עבור כל לקוח ולקוח".

למה עוד כדאי לדעת כשבאים לרכוש משקפי מולטיפוקל?

"אני מאוד ממליץ לעשות גם מולטיפוקל שמש, כי לרוב אנחנו מרכיבים משקפי שמש בנהיגה, אז יש צורך רב במולטיפוקל. כמו כן, במעמד הזמנת העדשות כדאי להתעניין בפילטרים השונים הקיימים בשוק. למשל, ישנו פילטר לספורטאים בענפים שונים, לשייטים, פילטר לנהגים ואפילו פילטר שעוזר לאנשים חולי סוכרת בכך שהוא מסנן את האור שמזיק לכלי הדם הרגישים ברשתית. בדרך כלל התופעות הסוכרתיות מופיעות בגיל מאוחר יחסית, סביב אותו הזמן שבו אנשים כבר צריכים לעבור למולטיפוקל. לכן, כדאי להיות מודעים לכל ההיבטים ולפעול בהתאם".

ליצירת קשר עם אופטיקה קמינסקי ולפרטים נוספים ניתן לפנות כאן או בטלפון - 077-8036779

לאתר הרשמי של אופטיקה קמינסקי

לעמוד הפייסבוק של אופטיקה קמינסקי

לאופטיקה קמינסקי באתר דוקטורס

קבוצת זאפ, בשיתוף zap doctors
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully