וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעיר הזה גילה שהעצמות בגוף שלו שחורות. וזו הסיבה המדהימה

עודכן לאחרונה: 18.11.2022 / 7:44

אנחנו נוטלים תרופות לפעמים מבלי לדעת מהן תופעות הלוואי שלהן, בטח לא אם הן מאוד נדירות. מקרה כזה התרחש אצל צעיר אמריקאי, והוא עשה מה שכל הצעירים עושים - העלה סרטון טיקטוק. אז מה קרה לו?

אילוסטרציה. ShutterStock
העצמות שלנו לבנות, זה ברור. לא?/ShutterStock

יש עובדות שכולנו מכירים - דם הוא אדום, צבע העיניים הכי נדיר הוא ירוק, והעצמות שלנו לבנות. אז זהו, שלא אצל כולם. ארצ'י, או בשם המשתמש שלו בטיקטוק archiebeshort, סיפר בסרטון שהעלה לרשת החברתית שהעצמות שלנו, בנסיבות נדירות מסוימות, יכולות להפוך לשחורות. הצעיר סיפר לעוקביו את הסיפור כיצד גילה שיש לו "מחלת עצם שחורה" כשהלך לרופא השיניים. "העצמות שלי שחורות. כאילו, העצמות בגוף שלי שחורות וזה בגלל שיש לי משהו שנקרא Minocycline black bone disease". או בתרגום חופשי מינוציקלין - מחלת העצמות השחורות.

במהלך התיכון, ארצ'י קיבל במשך שנים מינוציקלין (סוג של אנטיביוטיקה ממשפחת הטטרציקלין) לטיפול באקנה שלו. בתחילה נראה היה שלטיפול אין תופעות לוואי, אבל כאשר שיני הבינה של ארצ'י התחילו לצאת, הוא הבחין מיד בבעיה. "שן הבינה שלי צמחה ווהיא הייתה שחורה וחשבתי לעצמי 'אוי אלוהים, השיניים שלי נרקבות'", אמר בסרטון, "ומסתבר שהלסת שלי שחורה, וכנראה שאר הגולגולת שלי ורוב העצמות שלי [גם] לפי הרופא שלי".

@archiebeshort This is my video! It was intended for this account originally. Oops! #raredisease #blackbones ♬ original sound - Archie

"מחלת עצם שחורה של מינוציקלין היא ממצא נדיר שיכול לגרום לדאגה כאשר נתקלים בה באופן בלתי צפוי", נכתב בתיאור המקרה, "נכון לעכשיו, לא קיימים דיווחים על תוצאות גרועות בנוכחות מחלה זו; עם זאת, רופאים צריכים לשלול סיבות חלופיות לשינוי צבע העצם כאשר ההיסטוריה הרפואית אינה ברורה". עוד נכתב כי לאחר תחילתו, תהליך שינוי הצבע הוא מהיר וקבוע, אך מחלת עצם שחורה (כאשר נגרמת על ידי מינוציקלין) היא שפירה למדי ואינה קשורה לנמק או למוות של רקמות. למרות שזה לא לגמרי מובן, ישנם מנגנונים אפשריים לשינוי הצבע.

"פיגמנטציה שחורה של עצם על ידי מינוציקלין מתרחשת באמצעות ברזל סולפט הנקשר לתרופה ומתחמצן בעצמות שעוד גדלות", כתב צוות שבחן חמישה מקרים של המחלה הנדירה ב-Clinics in Orthopedic Surgery.

"במהלך השנים ראיתי כמה מטופלים מבוגרים שסבלו מכתמים פנימיים קבועים בשיניים כתוצאה מקבלת האנטיביוטיקה טטרציקלין כשהם היו ילדים בשנות ה-50 וה-60", אמר רופא השיניים אולי ג'ופ ל-IFLScience. "במקרים החמורים שראיתי, הליכי הלבנת שיניים פשוטים לא היו יעילים מכיוון שהכתם היה כל כך מוטבע באמייל השן, ולכן הונחו למטופלים ציפויי חרסינה או כתרים כדי להסוות את ההכתמה. ההשפעות על הביטחון של חלק מהמטופלים היו לעתים קרובות די עמוקות". הוא הוסיף כי "למרבה המזל, אף פעם לא היה לי מטופל ששאל אותי "בזמן שאתה בזה, אתה יכול לעשות משהו בנוגע לצבע עצם הזרוע שלי?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully