וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבר טוען שמצבו הבריאותי השתפר מאז שהפסיק לאונן - אך האם יש קשר?

20.11.2022 / 0:01

אתגר ה"נובמבר ללא גמירה" שמדרבן רבים להתנזר מסקס או אוננות למשך חודש עורר את השאלה האם להתנזרות זו יש יתרונות בריאותיים? משתמש רדיט שטוען שזה שינה את חייו לטובה - אך מחקרים עשויים שלא לתמוך בו

בחור עם זרוע מכאנית מפעיל בטעות את פונקציית "אוננות" בשידור/LIVELEAK

ספק אם שמעתם על אתגר "נובמבר ללא גמירה" (No Nut November שמכונה בעברית: חשוון ללא פקאן) שמשתתפיו הגברים מתנזרים ממין, אוננות ואורגזמה במהלך כל חודש נובמבר, אך הוא זה שהצית את הדיון בשאלה האם להתנזרות מגמירה יש יתרונות בריאותיים והאם כדאי להמשיך עם האתגר הזה גם כשיגיע דצמבר?

מאחר שיש קבוצת רדיט כמעט לכל דבר (אפילו אחת שמוקדשת להידוק לחם לעצים), ב-iflscience איתרו קבוצה לשימור זרע, No Fap, הפועלת כמעין קבוצת תמיכה לאנשים שבחרו מסיבה כזו או אחרת להפסיק לאונן ו/או לקיים יחסי מין. ללא קשר לאתגר בנובמבר, אנשים בקבוצה נוטים לקחת לעצמם הפסקות ארוכות מאוננות ולדווח לחבריהם כיצד זה מרגיש. "סיפור הצלחה" של אחד המשתמשים בקבוצה פורסם בחודש שעבר וזכה לתשומת לב מפתיעה ברשת.

"היום מציין את היום ה-90 (להתנזרותי). לא היה לי מושג שעברו כבר 3 חודשים כי לא בדקתי את הרצף שלי לעתים קרובות, אולי פעם בשבוע או שבועיים, מה שלדעתי היה המפתח להצלחה שלי", כתב המשתמש Vyxize בקבוצה.

הוא טוען שיש לכך מספר יתרונות בריאותיים, אם כי הודה שאלו עשויים להיות אפקט פלצבו. "במהלך 90 הימים האלה חוויתי יותר אנרגיה, המוח שלי הפסיק לייחס אופי מיני לדברים נורמליים ו'ערפל המוח שלי' בעצם נעלם", הוא כתב, "קל לי יותר להתרועע עם אנשים ולפתוח בשיחות. חוויתי גם בוסט אנרגיה עצום בחדר הכושר וראיתי התקדמות אדירה במהלך 3 החודשים הללו. יש אנשים שיגידו שזה פלצבו - וגם אם זה היה רק פלצבו, כל סיפורי ההצלחה האלה באמת עזרו לבריאות הנפשית של אנשים אחרים".

אוננות. ShutterStock
האם להתנזרות מאוננות יתרונות בריאותיים?/ShutterStock

האם אכן יש תועלת בהימנעות מאוננות וסקס?

אנשים בקהילת No Fap נוטים לצטט יתרונות בריאותיים כמו עלייה בטסטוסטרון ובאנרגיה - אבל האם יש אמת בדברים? ובכן, הראיות לכך חלשות וראיות זמינות אחרות אף סותרות אותן.

טענה אחת היא שאם נפסיק לאונן זה יביא לעליה ברמות הטסטוסטרון. עם זאת, כפי שמציינים ב-Healthy Male האוסטרלי, טענה זו מבוססת על מחקר זעיר (ולא מאוד מהימן) שמצא שרמות הטסטוסטרון אצל גברים עלו לאחר שבעה ימים של הימנעות ממין או אוננות. מחקר שנערך לאחר מכן מצא שהטסטוסטרון דווקא גדל עם אוננות. מחר אחר לא מצא הבדל ממשי לכאן או לכאן.

טענה נוספת קובעת כי הימנעות מאוננות ופעילות מינית מביאה לרמות גבוהות יותר של אנרגיה. עם זאת, מחקר שהעריך את ההשפעה של אוננות ומין בלילה שלפני מבחנים אתלטיים מצא כי לא היה "הבדל מובהק סטטיסטית בביצועי האימון הגופני" בין אלו שאוננו, קיימו יחסי מין או נמנעו משניהם.

למעשה, יש יתרונות מוחשיים הרבה יותר לאוננות. מחקר אחד מצא שלהגיע לאורגזמה 21 פעמים בחודש או יותר עשוי להפחית את הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית עד שליש.

מחקר אחר מצא שאוננות וסקס מגבירים את הסרוטונין - והם דרך טובה להירדם למי שסובל מנדודי שינה.

"עיסוק בפעילות מינית בטוחה ומספקת (בין אם לבד או עם בן/ת זוג) יחד עם אסטרטגיות אחרות של שגרת שינה לפני ניסיון שינה, עשוי להציע לאוכלוסייה הבוגרת הכללית גישה התנהגותית בריאה לשיפור השינה שלאחר מכן", סיכם המחקר.

הימנעות מאוננות אולי נמצאה מועילה אנקדוטית לחלק ממשתמשי רדיט (חלקם מודים שהם מכורים למין), אך היתרונות לאוכלוסייה הכללית אינם ברורים או לא נתמכים בידי מחקרים רפואיים.

עוד סיפור הצלחה

אדם טוען שהפסיק לאונן למשך 700 ימים - וקיבל כוחות על

לכתבה המלאה
אוננות. ShutterStock
קהילת No Fap טוענת שיש לכך יתרונות בריאותיים - אך מחקרים לא תומכים בזה/ShutterStock

תופעות הלוואי של הימנעות מאוננות

משתתפי אתגר "נובמבר ללא גמירה" צריכים לחשוב היטב אם לקחת על עצמם את האתגר לאחר שרופא של ה-NHS חשף כמה מתופעות הלוואי האפשריות בטיקטוק. ד"ר קארן רג'אן הסביר שאחת מתופעות הלוואי המובהקות היא קרי לילה: "חלומות רטובים או קרי לילה אינם תמיד קשורים לגירוי מיני. קרי לילה היא הדרך של הגוף שלנו לנקות את הזרע. לזרע יש תאריך תפוגה, כך שאם לא ירית בתותח הדביק שלך זמן מה, הגוף שלך יפטר מהחומר הישן בזמן שאתה ישן".

הנה ההסבר המלא שלו:

@dr.karanr Reply to @mythicalgaming889 NNN according to science #nnn #men #learnontiktok #schoolwithdrkaran ♬ Lofi - Domknowz

ד"ר רג'אן הוסיף: "אתם מפעל למיחזור זרע. כל זרע שמגיע לתאריך התפוגה שלו ולא מנוצל מתפרק ונספג מחדש בגוף שלכם. זה חשוב במיוחד לגברים שעברו כריתת צינור זרע מכיוון שהם עדיין מייצרים זרע. אם הגוף שלכם לא היה סופג מחדש זרע, האשכים שלכם היו מתנפחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully