וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי החגים כבר כאן, כך תתכוננו להסתגלות מחודשת

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 6.11.2022 / 7:30

תקופת החגים כבר מאחורינו, אבל הניחוחות שלה, הזמן המשפחתי והחוויות שנצברו עוד כאן מהדהדים גם בליבנו וגם בלבבות הילדים שלנו

החופשות הן החומר ממנו עשויים זיכרונות הילדות, וילדים בשנים הראשונות תמיד יעדיפו להיות בחיק המשפחה, לצד ההורים שלהם על פני כל אחד אחר - זה טבעי וככה זה צריך להיות. אבל לצד החוויות שנצברו וזמני האיכות שהתבססו הילדים שלנו עומדים בפני פרידה כי השיגרה כבר דופקת בדלת, ובעצם ההסתגלות של תחילת ספטמבר היתה יריית הפתיחה והשיגרה האמיתית מתחילה עכשיו. יהיו ילדים שיסתגלו במהרה חזרה למסגרות ולאחרים יתכנו קשיים שונים החל מהתעוררות בבוקר, מצב רוח ירוד וקשיי פרידה מחודשים. הפתרונות העומדים לרשותנו ההורים מתחילים בהבנה שזה הגיוני, ומשם בעזרת סבלנות והדרגתיות נחזיר את עצמנו ואת הילדים שלנו לשיגרה ברוכה.

אז בואו נדבר רגע על פרידות, החיים מלאים בהן, הילדים שלנו יצטרכו ללמוד להיפרד בכניסה לגן אבל לא רק. הם ייפרדו מצעצוע שנשבר, מחבר, מבובה בחנות הראווה, הם לומדים להיפרד לקראת השינה, מקקי באסלה, מסבתא בנשיקה ומהביס האחרון של העוגה.

וגם אנחנו המבוגרים חווים פרידות כאלה ואחרות, קצרות וארוכות זמניות וסופיות, אז למרות הקשיים חשוב לזכור שכניסה למסגרת, שנערכת בצורה טובה גם היא חשובה להתפתחות. הילד יבין שלמרות הקושי הוא מסוגל להתמודד וזה חשוב לתחושת העצמאות והבטחון שלו. בסופו של דבר דרך הפרידות הם יירכשו אמון בעצמם ובסביבה.

אבל אולי הדבר החשוב ביותר בפרידות מהסוג הזה הוא ההבנה שהפרידה היא צד אחד של המטבע, ואילו בצד השני יש קשר, יש חיבור, יש מפגש מחודש, וכמו שאני רואה את זה - שם צריך להיות הדגש שלנו, במילים אחרות, אנחנו לא צריכים ללמד את הילד שלנו להיפרד, אלא לעזור לו להמשיך להתבסס על הקשר שלנו גם בנפרד.

ועכשיו נצלול לגזרת הפרקטית, הנה חמישה דברים שאתם יכולים לעשות על מנת להקל על הפרידה המתקרבת :

היערכות והכנה מקדימה - ברור שעלינו להכין את הפעוט שלנו לקראת השינוי המתקרב, אבל חשוב לקחת בחשבון את הגיל שלו, הילדים הצעירים חיים ב"כאן ועכשיו" יש להם חוסר בשלות במושגי הזמן, המרחק וההפיכות. הכוונה היא שנסו לא "לחפור" יותר מידי מוקדם על הנושא ולספר לו על הפרידה מהבית קרוב ככל האפשר למועד הכניסה למסגרת החדשה. הדגש בהכנה צריך להיות מידע על המטפלת החדשה שתשמור עליו ותטפל בו לאורך היום.

הכירו בקושי - ההסתגלות יכולה לקחת זמן, קבלו את זה כעובדה והגיעו עם הרבה סבלנות וזה אומר לנסות להימנע מאמירות בסגנון: "תהיה ילד טוב..." "תראה לי שאתה גדול..." "לא צריך לבכות..." זיכרו יש מקום לכל קשת הרגשות והם סופר טבעיים.

הסתגלות הדרגתית - התאימו את ההסתגלות בהתאם ליכולות של הילד שלכם, וחישבו מתי יהיה נכון להגיע ולכמה זמן. יהיו ילדים שעבורם להגיע ראשונים יעשה את כל ההבדל בפרידה, כי הסביבה עוד מאורגנת ומסודרת, האווירה רגועה ואין הרבה ילדים והמולה. לעומתם יהיו ילדים אחרים שיהיה להם יותר פשוט להיכנס לסיטואציה קיימת, כאשר כבר יש התרחשות ופעילות אליה הם מצטרפים. שימו לב לאופי של הפעוט שלכם, מה מתאים לו, היכן ומתי הוא מרגיש יותר בנוח.

תמיד תיפרדו - הקפידו על טקס פרידה קבוע, הוא יכול להתחיל כבר בדרך עם התייחסות לעץ מיוחד או לבית מסויים אותו ניתן לציין כ"סימן" קבוע בדרך. אפשרו לילד לקחת איתו חפץ מעבר עם ניחוח של בית, אפילו ממחטה מהתיק של אמא והקפידו על חיבוק, נשיקה, לנופף מהחלון כל דבר שאינו כולל "הסתלקות מבלי שישים לב"

הדבר החשוב ביותר בפרידה הוא המפגש בסוף היום, הקפידו להיות פנויים, להתחבר מחדש. עבור הפעוט שלכם זה צורך קיומי להטעין מצברים על ידי טיפול יחידני ואוהב. זיכרו הילדים היו אסופים כל היום והם זקוקים להתפרק במקום הבטוח שלהם, תנו להם את זה והיו מוכנים ל"זליגה" של הקשיים גם הביתה. וכשאתם חוזרים הביתה הקפידו להוריד הילוך, תנו להם זמן של שקט ומנוחה איתכם זה יותר חשוב מחוגים וגני שעשועים.

ולסיכום, הקפידו על עירנות גם לנורות אדומות, זה נכון שכל ההתחלות קשות, אבל שימו לב לעוצמה ולמשך הזמן של קשיי ההתאקלמות, הם אמורים לחלוף לאחר כחודש ואם הם ממשיכים כדי לבדוק את התאמת המסגרת.

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, MA בחינוך מיוחד, מרצה ומומחית בליווי התא המשפחתי.

אמא עצובה עם שני ילדים. ShutterStock
אמא עם שני ילדים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully