וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גם אנשים רזים וצעירים יחסית יכולים לעבור התקף לב"

בשיתוף נוברטיס

9.11.2022 / 9:57

מה ההבדלים בין כולסטרול טוב לכולסטרול רע, מתי הגיע הזמן לפנות לקרדיולוג ומדוע כלי הדם שלנו נסתמים? פרופ' ירון ארבל, מומחה לקרדיולוגיה וצינתורים, מסביר בהרחבה

האזינו

כל מי שחווה אירוע קרדיווסקולרי כבר יודע עד כמה חשוב להוריד את הכולסטרול הרע בגוף (LDL), שעלול לגרום להתקפי לב. פרופ' ירון ארבל, מומחה לקרדיולוגיה וצינתורים, התארח ביום הלב הבינלאומי בתוכניתו של פרופ' רפי קרסו לשיחה מרתקת על הנושא LDL, הגורמים להתקפי לב ועל ההבדלים בין סוגי הכולסטרול בגופנו.

התקף לב. ShutterStock
"כל מי שיש לו מספר גורמי סיכון, חובה שיגיע לבדיקות"/ShutterStock

"בלב יש שלושה כלי דם שמספקים לו דם", הסביר תחילה פרופ' ארבל. "בזמן התקף, אחד מכלי הדם נסגר באופן פתאומי, מה שגורם לאותו אזור בלב לא לקבל מספיק דם, ובסופו של דבר אותם תאים מתחילים למות. אם לא מטפלים בזה אותו אזור בלב יפסיק לעבוד, ובחלק מהמקרים אנשים פשוט מתים. אנחנו שומעים לא מעט פעמים על אנשים שעברו התקף לב או דום לב ומתו".

מדוע כלי הדם נסתמים?

"בשל סוג של בלאי", מציין פרופ' ארבל. "לאורך השנים מצטברות לנו שכבות שומן, בעיקר כולסטרול, שסוגרות את כלי הדם האלו. בשלב מסוים הם יכולים להתפוצץ וכך נוצר קריש דם, שסוגר את העורק באופן מלא ומוביל להתקף לב".

על גורמי הסיכון אמר פרופ' ארבל: "כולנו מכירים אותם - אורח חיים לא בריא, חוסר בשינה, עודף משקל, עישון, סוכרת, עודף כולסטרול ויתר לחץ דם. כל אחד מאיתנו נולד עם מטען גנטי, כלומר יש אנשים שיכולים להיות רזים מאוד ולמרות זאת יהיה להם התקף לב בגיל צעיר יחסית, 45 למשל. חשוב לזכור שלתורשה יש מרכיב מאוד מרכזי".

איך יודעים מתי הגיע הזמן לפנות לקרדיולוג?

"כל מי שיש לו מספר גורמי סיכון, חובה שיגיע לבדיקות, הן למניעה והן כדי לבדוק אם אפשר לעשות משהו עם איזון גורמי הסיכון שלו", מסביר פרופ' ארבל. "גם אנשים עם גורם סיכון אחד ממש לא מאוזן, כמו כולסטרול גבוה, צריכים לבוא לקרדיולוג. ברוב הפעמים רופאי המשפחה עושים עבודה מדהימה וכתוצאה מכך במקרים רבים, אין צורך להגיע לקרדיולוג".

ההבדלים בין הכולסטרול הטוב לכולסטרול הרע

"כשאנחנו מסתכלים ברמה הכללית, אנחנו יודעים שככל הכולסטרול יותר גבוה יהיה הסיכון למחלות לב, כלי דם ושבץ מוחי גוברים", הוא מציין. "זה מאוד דומה למישהו שמעשן, כולנו מכירים את האנשים בני ה־85 שעישנו שתי חפיסות ביום ולא קרה להם כלום. הבעיה שלנו, שבגיל 30-20 קשה לדעת אם אתה מברי המזל. סוגי הכולסטרול נקבעים גנטית ברוב המקרים וגם התזונה משפיעה. אצל צמחוניים או טבעוניים למשל יש ירידה קלה, אבל לא משמעותית. בגדול, אנחנו רוצים שהכולסטרול הרע יהיה כמה שיותר נמוך והטוב יהיה גבוה. הכולסטרול הרע הוא בעצם זה שמסתובב בגוף, ואילו הכולסטרול הטוב אמור לנקות את זה".

בשיתוף נוברטיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully