וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשכחו מקרשי חיתוך: קופסאות תבלינים הן הפריט הכי מזוהם במטבח

עודכן לאחרונה: 31.10.2022 / 11:45

אנחנו רגילים לחשוב על קרשי חיתוך, מגבות ואפילו ידיות מטבח כמקומות הכי מזוהמים בחיידקים במטבח, אבל מחקר חדש גילה כי זו בכלל לא המציאות. אז תגידו שלום ואיכס למדף התבלינים

הדרך הקלה לטפל בצמחי תבלין/The Domestic Geek

הכנת אוכל יכולה להיות עסק מאוד מלכלך. אנשים יכולים להפיץ בקלות חיידקים מבשר ועופות על ידי נגיעה בדלפק המטבח, קרשי חיתוך ומכשירי חשמל. עם זאת, מחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Food Protection מצא איום גדול עוד יותר על הבריאות ממקום לא צפוי - הכלים שאתם מחזיקים בהם את התבלינים.

הצוות, כולל חוקר מאוניברסיטת רוטגרס, אומר שהמיכלים האלה מהווים סיכון גדול יותר לזיהום צולב חיידקי כאשר אנשים מבשלים. למעשה, מחברי המחקר מצאו שכמעט מחצית ממיכלי התבלינים בניסוי היו מזוהמים בפתוגן בזמן שהמשתתפים בישלו את אותה ארוחה במטבחים בגדלים שונים. למעשה, כמות החיידקים שהמשתתפים הפיצו על מיכלי התבלינים הייתה גבוהה מזו שנמצאה על קרש חיתוך ומכסי פחי אשפה במהלך המחקר.

דונלד שפנר, פרופסור במחלקה למדעי המזון בבית הספר למדעי הסביבה והביולוגיה רוטגרס, מסביר כי זיהום צולב הוא התהליך שבו עוברים חיידקים מחומר אחד למשנהו - בדרך כלל עם השפעות מזיקות. "בנוסף למשטחים ברורים יותר כמו קרשי חיתוך, מכסי פחי אשפה וידיות למקרר, הנה עוד משהו שצריך לשים לב כשמנסים לשמור על ניקיון במטבח", כתב שפנר בהודעה מהאוניברסיטה, "המחקר שלנו מראה שכל מיכל תבלינים שאתה נוגע בו כשאתה מכין בשר נא עלול להידבק".

הצוות אומר כי נהלי טיפול נאותים במזון, הקפדה על זמני בישול, שטיפת ידיים כל הזמן וחיטוי משטחי המטבח והכלים יכולים לעצור את התפשטות החיידקים ממזון לא מבושל.

מדף תבלינים. ShutterStock
יותר מזוהם מהקרש חיתוך. מדף תבלינים/ShutterStock

איך המחקר עבד?

מטרת מחקר זה הייתה לקבוע את השכיחות ואת מידת הזיהום במגוון משטחי מטבח במהלך אירוע הכנת ארוחה. במהלך המחקר, חוקרים עקבו אחר 371 אנשים שגייסו לבשל את אותו מתכון המבורגר בכמה מטבחים שונים. אזורים אלו נעו בגודלם ממטבחים קטנים בסגנון דירות ועד למטבחי הוראה גדולים יותר.

כל אחד הכין את אותה ארוחה, תוך שימוש בקציצות הודו טחונות גולמיות, תיבול וסלט ארוז מראש. כדי לדמות תנועה של פתוגנים על פני מטבח פעיל, הצוות חיסן את הבשר עם בקטריופאג בשם "MS2" ללא ידיעת המשתתפים. בקטריופגים הם וירוסים שמדביקים חיידקים, אך אינם מהווים איום על בני אדם. זה אפשר לחוקרים לאתר בבטחה זיהום צולב מבלי להעמיד את הטבחים בסכנה.

לאחר שכל משתתף סיים לבשל את הארוחה שלו, מחברי המחקר שטפו את כל כלי המטבח, אזורי הניקוי והמשטחים כדי להימצא נוכחות ה-MS2. לאחר בחינת התוצאות הללו, הצוות החליט לנקות משטחים נוספים, כולל מיכלי תבלינים וידיות לברז כיור.

התוצאות מראות ש-48 אחוזים ממיכלי התבלינים שנדגמו הראו עדויות לזיהום MS2. קרשי חיתוך סיימו במקום השני ומכסי פחי האשפה סיימו במקום השלישי מבחינת זיהום. ידיות הברז הציגו את כמות הזיהום הנמוכה ביותר במהלך הכנת המזון.

"הופתענו כי לא ראינו עדויות לזיהום מיכלי תבלינים לפני כן", מסכם שפנר, "רוב המחקרים על זיהום צולב של משטחי מטבח עקב טיפול במוצרי בשר נא או עופות התמקדו בקרש חיתוך למטבח או בידיות של ברזים והזניחו משטחים כמו מיכלי תבלינים, מכסי פחי אשפה וכלי מטבח אחרים. זה הופך את המחקר הזה ומחקרים דומים של חברי קבוצה זו למקיפים יותר ממחקרים קודמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully