וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ענק גילה באיזה גיל חייבים להפסיק לעשן כדי למנוע מוות מוקדם

עודכן לאחרונה: 28.10.2022 / 8:54

מחקר שכלל חצי מיליון בני אדם מצא כי יש גיל מומלץ להפסקת עישון, ואם תיגמלו לפניו לא תגבירו את הסיכון שלכם למוות מוקדם. אז האם איחרתם את הרכבת?

ככה זה נראה כשמנקים נזקים של 21 שנות עישון מהקירות/@camelgum.

כל מי שמעשן יודע שזה לא בריא, אבל מה אם היו נותנים לכם דד ליין שבו אתם יכולים להפסיק לעשן ועדיין לשמור על הבריאות? או לפחות לא למות מוקדם מהצפוי. מחקר חדש גילה כי למעשני סיגריות שנגמלו לפני גיל 35 יש שיעורי תמותה דומים בתוך פרק זמן נתון לאלו שמעולם לא עישנו. אלו שהפסיקו לעשן בגילאים מאוחרים יותר עדיין ראו יתרונות משמעותיים, מצא המחקר, אך שיעורי התמותה שלהם עלו על אלו שהפסיקו לפני שהגיעו לגיל 35.

לדוגמה, מעשנים לשעבר שהפסיקו בין גיל 35 ל-44 הראו שיעור מוות גבוה ב-21 אחוזים מכל סיבה שהיא, בהשוואה לאלה שמעולם לא עישנו. ואלו שהפסיקו בין הגילאים 45 ל-54 הראו שיעור תמותה מכל סיבה גבוה ב-47 אחוזים מאשר אלה שמעולם לא עישנו.

"בקרב גברים ונשים מקבוצות גזע ואתניות מגוונות, העישון היה קשור ללפחות פי שניים משיעור התמותה מכל הסיבות אצל אלה שמעולם לא עישנו", כתבו מחברי המחקר בדוח חדש, שפורסם בכתב העת JAMA. "גמילה מעישון, במיוחד בגילאים צעירים יותר, הייתה קשורה להפחתה משמעותית בתמותה העודפת היחסית הקשורה להמשך עישון".

זהו המחקר הגדול השלישי המצביע על כך שגיל 35 עשוי להיות הגיל האופטימלי להפסיק לעשן, במיוחד עבור אלה שמתחילים לעשן צעירים.

עישון סיגריות. By vchal, ShutterStock
גיל 35 עשוי להיות הגיל האופטימלי להפסיק לעשן. איש מעשן/ShutterStock, By vchal

המחקר החדש השתמש בנתונים מסקר הראיונות הלאומי לבריאות בארה"ב, סקר מבוסס שאלון המשמש לניטור בריאות האוכלוסייה בארה"ב, ומדד המוות הלאומי, מסד נתונים של רישומי המוות. הניתוח כלל נתוני סקר של יותר מ-550 אלף מבוגרים שמילאו שאלונים בין ינואר 1997 לדצמבר 2018 והיו בין גילאים 25 ל-84 בעת הצטרפותם. אלה כללו מעשנים בהווה, מעשנים לשעבר וכאלה שהוגדרו ככאלה ש"לא עישנו מעולם", אך בפועל עישנו פחות מ-100 סיגריות במהלך חייהם.

על פי מדד המוות הלאומי, כמעט 75 אלף מהנבדקים הללו מתו עד סוף שנת 2019. בהשוואה למעשנים שמעולם לא עישנו, המעשנים הנוכחיים הראו שיעור תמותה מכל הסיבות גבוה משמעותית, בסך הכל, כמו גם שיעורים גבוהים יותר של תמותה מסרטן. מחלות לב ומחלות ריאות, במיוחד.

מעשנים לבנים שאינם היספנים הראו את שיעור התמותה הגבוה ביותר מכל הסיבות, שהיה גבוה פי שלושה מזה של אלה שמעולם לא עישנו. למעשנים שאינם לבנים, כולל אנשים היספנים ולא היספנים, שיעורי תמותה נמוכים מעט יותר, בערך פי שניים מאלו שלעולם לא עישנו. ייתכן שהדבר קשור לעובדה שמשתתפים אלה דיווחו על עישון פחות סיגריות ביום, בממוצע; התחילו לעשן בגילאים מבוגרים יותר והיו עם פחות סיכוי לעשן מדי יום, בהשוואה לנבדקים לבנים.

"תוצאות אלו מזכירות לנו שהפחתת עוצמת העישון (סיגריות ליום) צריכה להיות אחת המטרות של תוכניות למניעת עישון", נכתב בדוח.

בדלי סיגריות. ShutterStock
להפסיק וכמה שיותר מהר. סיגריות/ShutterStock

באופן מכריע, בעוד שעישון נקשר לסיכון גבוה יותר למוות בכל הקבוצות הגזעיות והאתניות שנסקרו, "גמילה מעישון הייתה קשורה לסיכונים הפוכים באופן מהותי עבור כל הקבוצות", כתבו מחברי המחקר. בפרט, אלו שהפסיקו עד גיל 45 הורידו את הסיכון העודף למוות מוקדם בעד 90 אחוזים, ואלו שהפסיקו לפני גיל 35 הראו שיעורי תמותה קרובים מאוד לאלו שאף פעם לא עישנו.

בדומה, המחקר גם מצא שככל שחלף יותר זמן מאז שאדם הפסיק לעשן, כך שיעור התמותה שלו היה קרוב יותר לזה של מי שלא עישן לעולם. תאריך היעד של גיל 35 עשוי להיות מוטיבציה פוטנציאלית עבור מעשנים צעירים שפועלים לקראת הפסקת הגמילה, נכתב בפרשנות. אבל כמובן, לא הכל אבוד אחרי גיל 35 - כפי שהמחקר מציע, הפסקה בגילאים מבוגרים עדיין מפחיתה את הסיכון למוות, רק לא בצורה דרמטית.

למחקר יש כמה מגבלות. לדוגמה, המידע על הרגלי העישון של הנבדקים נאסף בנקודת זמן מסוימת, כך שחלק מהנבדקים הפסיקו לעשן או התחילו לעשן לאחר שנבדקו. "לכן, במחקר זה ניתן לזלזל גם בסכנות האמיתיות של עישון וגם ביתרונות האמיתיים של גמילה", הזהירו המחברים. אף על פי כן, המחקר עדיין מצביע על כך שהפסקת עישון מפחיתה מאוד את הסיכון למוות מוקדם - במיוחד אם אתה מפסיק צעיר".

  • עוד באותו נושא:
  • עישון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully