וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטן ריאה: הטיפול בחולי סרטן בשלבים מוקדמים

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

14.11.2022 / 12:49

מרבית החולים בסרטן ריאה מתגלים בשלבים מתקדמים, אולם כשליש מהמטופלים מתגלים בשלב המוקדם של המחלה. במקרים אלו המטרה של הרופאים היא להביא להחלמה של המטופל ולמנוע את ההישנות של המחלה בעתיד. ד"ר מיה גוטפריד שוחחה עם איריס קול על שלבי המחלה

ד"ר מיה גוטפריד בשיחה עם איריס קול על שלבי המחלה של סרטן ריאה/עריכה: גלעד מנהיים

בשנים האחרונות, הטיפולים המוצעים עבור חולים בסרטן ריאה השתפרו באופן משמעותי. הפרוטוקולים האחידים השתנו והוחלפו בטיפולים מותאמים אישית. בזכות מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות, הטיפולים התרופתיים הוכיחו שיפור משמעותי בעיכוב המחלה ובהישרדות של החולים באופן חסר תקדים. צריך לזכור שסרטן ריאה היא לא מחלה אחת וגם אסטרטגיית הטיפול בחולים היא שונה ומותאמת למאפיינים האישיים של כל מטופל כמו שלב המחלה, דרגת ההתפשטות שלה והמאפיינים הגנומיים של הגידול.

כשני שליש מהחולים מאובחנים עם סרטן ריאה כשמחלתם נמצאת ב"שלב מתקדם". מרבית המקרים בהם מתגלה סרטן ריאה בשלב מוקדם הם אקראיים. למשל במקרה בו אדם נפצע בתאונת דרכים או סבל מחבלה, ובבית החולים ביצע צילום רנטגן, וכך התגלתה מחלתו באופן מקרי לחלוטין. בניגוד לסרטן שד שמרבית מקרי התחלואה מתגלים בשלב מוקדם, בסרטן ריאה, למרבה הצער, רוב החולים מאובחנים בשלב מתקדם.

בשלבים המוקדמים של סרטן ריאה, האסטרטגיה הטיפולית היא קודם כל לרפא את החולה. "בדרך כלל בשלבים המוקדמים של המחלה יש פוטנציאל לריפוי", מסבירה ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת המערך האונקולוגי במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא. המטרה של הרופאים היא להביא להחלמה של המטופל ולמנוע את ההישנות של המחלה בעתיד. ככל שהחולה מאובחן בשלב מתקדם יותר, כך הסיכויים לריפוי והחלמה פוחתים והמטרה שלנו היא לעכב את מחלתו ולהאריך את חייו ככל שניתן.

אילוסטרציה. ShutterStock
סרטן ריאות/ShutterStock

למרבה הצער כמו במחלות סרטן רבות, בסרטן הריאה הסיכוי לחזרת המחלה הוא יחסית גבוה - גם לאחר ניתוח להסרת הגידול. הסיכויים גבוהים אפילו אם המחלה התגלתה בשלב מוקדם והגידול הוסר בהצלחה בפעולה כירורגית. על פי הסטטיסטיקה, הסיכוי לחזרת המחלה בשלב B1 מוערך בכ-46%, הסיכוי לחזרת המחלה בשלב 2 מוערך בכ-62% ובשלב 3 בכ-76%. כשיש הישנות של המחלה היא מופיעה בצורה מתקדמת וגרורתית ולכן גם הסיכוי לריפוי הולך ופוחת.

"בשנים האחרונות פותחו שתי דיסציפלינות שהכרנו אותם מטיפולים בסרטן ריאה גרורתי. שתי הדיסציפלינות האלו - הטיפולים הביולוגים והטיפולים האימונתרפיים - שינו את האופן שבו אנחנו מטפלים במחלה. לשמחתנו, לאחר שהטיפולים הוכחו כיעילים בשלבים מתקדמים, התחילו להנגיש אותם גם לחולים שמאובחנים בשלבים המוקדמים", מסבירה ד"ר גוטפריד.

הטיפולים לשלבים המוקדמים אינם באים להחליף את הניתוח להסרת הגידול אלא הם תוספת טיפולית שנועדה להקטין את הסיכוי להישנות של המחלה בעתיד. למעשה, בזכות טיפולים מסוימים וטכנולוגיות חדשות ניתן לא רק לטפל בחולה סרטן ריאה שאותר בשלב מוקדם אלא גם לנסות ולמנוע את חזרת המחלה שלו בעתיד.

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק "חברים לנשימה" של העמותה הישראלית לסרטן הריאה - לחץ כאן
לקריאת חדשות ופרסומים, קבלת תמיכה ומידע שימושי באתר העמותה הישראלית לסרטן ריאה - לחץ כאן

בחסות אסטרהזניקה. ללא מעורבות בתכנים

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully