וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עובר על הילד שלי? במקום לתחקר - עודדו שיח סביב רגשות

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 28.5.2023 / 9:00

כשהילד נמצא במצב רוח מסוים, התפקיד ההורי הוא קודם כל לתת לו כלים להתמודד עם מה שהוא מרגיש, ולא בהכרח לפתור לו את הבעיות

ילד עצוב. ShutterStock
הכמיהה לדעת מה קרה לילד שלכם בכל שלב של היום היא מובנת וטבעית/ShutterStock

הגעתם לאסוף את הילד מהגן, ציפיתם שירוץ אליכם בזרועות פתוחות וחיוך רחב אחרי יום שלם שלא התראיתם, אבל המציאות הייתה מעט שונה ומאכזבת. במקום חיוך הוא היה נראה כועס, אולי עצוב, לא הצלחתם בדיוק להבין מה קרה לו וזה מאוד מאוד עניין אתכם. ככל שילדים קטנים יותר התשובה ל"מה קרה לך?" תהיה פחות ברורה, אם בכלל תהיה תשובה, ותחושת התסכול ברגע הזה שלכם, כהורים, היא מאוד חזקה ואז אתם מתחילים להניח הנחות: אולי ילד חטף לו צעצוע? אולי הוא בכלל רעב? אולי הוא חווה דחייה והרגיש בעקבות זה לבד וחסר ביטחון?

הכמיהה לדעת מה קרה לילד שלכם בכל שלב של היום היא מובנת וטבעית. היא לעתים נובעת מהצורך שלכם להרגיש שאתם בשליטה מלאה, וכן גם ביטוי של הקושי שלכם לשחרר ולסמוך הן על הצוות והן על הילד, שהוא יצליח להתמודד בסיטואציות חברתיות ואישיות שונות. נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP ויועצת זוגית, מסבירה כי העיסוק והמיקוד ב"מה קרה?" עלול לייצר לחץ על הילד ולכן חשוב לדעת להרפות, ובמקום להתעסק רק במה שקרה - להתמקד בחוויה הרגשית של הילד באמצעות שיקוף, תיקוף, שיום ותיווך רגשי.

אז מה כן להגיד?

נסו, למשל, להגיד לילד משפט כמו "אני רואה שאתה מאוד כועס, נכון?". משפט כזה יסב את תשומת לבו של הילד לעובדה שאתם רואים אותו, לצד הסתייגות קלה המתבטאת בסימן השאלה שבסוף, כדי שהמסר שיעבור הוא שאתם מציעים רגש (כעס) ולא מציינים אותו כעובדה מוחלטת. זהו חלק מהבירור והתיווך הרגשי, וככל שהילדים יגדלו הם יוכלו לדייק את הרגש שהם מרגישים במידה ומה שהצעתם להם לא היה נכון.

גם אם לא תדעו בדיוק מה הרגש של הילד

וגם אם הוא לא יידע מהו, זה בסדר. העיקר שיש שיח נוכח וקשוב סביב הרגשות. העיקר שהילד ירגיש שזיהיתם שעובר עליו משהו ואתם יחד איתו בזה, מחזיקים איתו את החוויה הרגשית ותומכים בו באמצעות מתן לגיטימציה לכל מה שהוא מרגיש עכשיו.

שיח רגשי מול פתרון בעיות

הורים נוטים לתחקר את הילדים שלהם כי הם בטוחים שאם הם יידעו בדיוק מה קרה - הם יוכלו לפתור להם את הבעיה, בעוד התפקיד ההורי הוא לא בהכרח לתת לילדים את הפתרון. התפקיד החשוב שלכם, כהורים, הוא להיות עם הילד בנוכחות רגשית ומכאן לתת לו כלים להתמודד עם מה שהוא מרגיש ורק לאחר מכן גם עם הבחירות שלו כלפי חוץ.

התעקשות על "מה קרה?" יכולה להוביל להנחות שיכולות להטעות, ולפעמים אפילו הילד בעצמו לא יודע מה הוא מרגיש, בדיוק כמו שגם אתם, כמבוגרים, לא תמיד יודעים לשים את האצבע על מה שגרם לכם להרגיש רגש מסוים (לפעמים זה פשוט תמהיל של דברים שהתנקזו לכדי מצב רוח נוכחי). לכן, מה שחשוב כאן הוא עצם קיום השיח הרגשי ולא בהכרח מציאת הסיבה ופתרונה. בעזרת עבודה משותפת שלכם על פירוק הרגשות ומתן השם שלהן, הילד שלכם ירגיש שרואים ומבינים אותו ולפעמים - זה כל מה שהוא היה צריך.

ילד כועס ליד שולחן אוכל. ShutterStock
העיקר שהילד ירגיש שזיהיתם שעובר עליו משהו ואתם יחד איתו בזה/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully