וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר קבע: אורז לבן מזיק ללב שלנו בדיוק כמו ממתקים

25.10.2022 / 23:57

חדשות מטרידות לאוהבי האורז: מחקר חדש מצא שאכילה מרובה של דגנים מזוקקים מזיקה ללב בדיוק כמו אכילת יתר של ממתקים. אבל אל דאגה, יש תחליף ראוי

הדרך הנכונה להכין אורז מושלם/צילום: יוסי ציפקיס בימוי: גיא גורן

אורז לבן מזיק ללב שלנו בדיוק כמו ממתקים, כך קבע מחקר חדש שהצליח להפתיע חובבי בריאות רבים. המחקר, שבחן את הרגלי האכילה וההיסטוריה הבריאותית של האיראנים, מצא שהסיכון למחלת עורקים כליליים מוקדמת - מחלה הנגרמת כתוצאה מהצרות הדרגתית של העורקים המספקים דם לשריר הלב הידועה גם השם PCAD - כתוצאה מאכילת דגנים מזוקקים הכוללים אורז לבן, דומה לסיכון למחלה מאכילת סוכרים ושמנים לא בריאים הנמצאים בפינוקים מתוקים.

ב-Daily Mail דווח כי המחקר התמקד בקבוצה של כ-2,500 אנשים, חלקם עם עורקים תקינים וחלקם עם מחלת עורקים כליליים. כל משתתף ענה על שאלון תדירות צריכת מזון כדי לקבוע באיזו תדירות הם אכלו דגנים מלאים ומזוקקים. החוקרים מצאו שצריכה גבוהה יותר של דגנים מזוקקים קשורה לסיכון מוגבר ל-PCAD, בעוד שאכילת דגנים מלאים קשורה לסיכון מופחת.

אורז לבן. ShutterStock
אורז לבן מזיק לבריאות הלב - ממש כמו ממתקים. תעברו לאורז מלא/ShutterStock

הדגנים "מזוקקים" כאשר הם מעובדים לקמח או לארוחה, מה שמעניק להם מרקם עדין יותר וחיי מדף ארוכים יותר, אך התהליך מסיר כמה רכיבים תזונתיים מרכזיים. עם זאת, דגנים מלאים, כמו אורז מלא ולחם מחיטה מלאה, מכילים את כל הדגן.

"ישנם גורמים רבים המעורבים בשאלה מדוע אנשים עשויים לצרוך יותר דגנים מזוקקים לעומת דגנים מלאים. חלק מהגורמים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון כוללים את הכלכלה וההכנסה, עבודה, השכלה, תרבות, גיל וגורמים דומים אחרים", אמר ד"ר מוחמד אמין חג'אווי גסקראי, המחבר הראשי של המחקר.

"דיאטה הכוללת צריכת כמות גבוהה של דגנים לא בריאים ומקוזזים יכולה להיחשב דומה לתזונה המכילה הרבה סוכרים ושמנים לא בריאים", המשיך.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
גיף אורז. Giphy
טעים אבל פחות בריא/Giphy

דגנים מזוקקים מתפרקים במהירות על ידי הגוף מכיוון שהם הופשטו מסיבים, מה שמוביל לעלייה ברמות הסוכר בדם לאחר הארוחה, לפי ה-CDC. לאורך זמן, סוכר גבוה בדם עלול לפגוע בכלי הדם ובעצבים השולטים בלב ולגרום להיווצרות רובד בדפנות העורקים.

דו"ח משנת 2019 של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה ואיגוד הלב האמריקאי ממליץ על תזונה המדגישה צריכת ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים ודגים כדי להפחית את גורמי הסיכון למחלות לב.

"בעוד מחקרים נוספים מוכיחים עלייה בצריכת דגנים מזוקקים ברחבי העולם, כמו גם את ההשפעה שלה על הבריאות הכללית, חשוב שנמצא דרכים לעודד ולחנך אנשים על היתרונות של צריכת דגנים מלאים", הוסיף גסקראי, "טקטיקות שיש לשקול כוללות לימוד בחירות תזונתיות טובות יותר בבתי ספר ובמקומות ציבוריים אחרים בשפה פשוטה שהאוכלוסייה הכללית יכולה להבין, כמו גם בתוכניות טלוויזיה ועל ידי המשך מחקר ברמה גבוהה המוצג בכנסים רפואיים ומתפרסם בכתבי עת רפואיים. הרופאים חייבים גם לנהל את השיחות הללו זה עם זה ועם המטופלים שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully