וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטורף: צפו בגבר שעבר ניתוח מוח שבמהלכו ניגן בסקסופון

עודכן לאחרונה: 24.10.2022 / 12:13

ההליך המוזר, והדי מדהים, בו אדם עובר פתיחה של הגולגולת וניתוח מוח בעודו הוא ער לחלוטין מתרחש מדי פעם, ועדיין הצפייה בתיעוד שלו פשוט מהפנטת

סיפור בדקה: שב לנגן בגיטרה במהלך ניתוח מוח/סיפור בדקה וואלה

נכון, זו לא הפעם הראשונה שאנחנו צופים במחזה המוזר, אבל בכל פעם זה מרגש ומדהים: גבר ניגן בסקסופון במהלך ניתוח בן תשע שעות שבו הרופאים פתחו את הגולגולת שלו על מנת להסיר גידול ממוחו. ההליך ידוע בתור קרניוטומיה בערות מלאה, ובמהלכו מטופלים יכולים לעשות כל דבר, החל מנגינה בכינור או בגיטרה וכלה בשירה, כך שהרופאים יוכלו לפקוח עין על תפקוד המוח שלהם בזמן שהם עובדים עליו.

ניתוח המוח הער של המוזיקאי בן ה-35 היה הצלחה, אמר ד"ר כריסטיאן ברוניה ל-CBS News. ברוניה הצליחה להסיר את הגידול ללא תופעות לוואי שליליות, למרות שמדובר בניתוח מורכב. "הגידול אותר באזור מאוד מאוד מורכב במוח. יתרה מכך, החולה הוא שמאלי. זה הופך את הדברים למסובכים יותר כי המסלולים העצביים של המוח הרבה יותר מסובכים".

הגישה יוצאת הדופן להסרת גידולים היא דרך להעריך אילו חלקים של המוח ניתן לחתוך מבלי לאבד תפקוד. גידולים ורקמת מוח בריאה נראים דומים מאוד לעין האנושית, והפרדה בין השניים מעמידה את המנתחים בסיכון גבוה לחתוך רקמה תפקודית החיונית לתפקוד קוגניטיבי או מוטורי.

ערות מלאה במהלך שלב החיתוך של הניתוח פירושו שלמטופלים יש הזדמנות להפגין סימנים של אובדן תפקוד לפני שיהיה מאוחר מדי. בדרך כלל, ניתוחים כאלה כרוכים בהרדמה של חולים בזמן שהמנתחים חותכים את הגולגולת כדי לקבל גישה למוח. לאחר מכן, הם יכולים לעבוד על המוח בזמן שהמטופל ער מכיוון שאין לו קולטני כאב. מנתחים יכולים לבדוק את ההשפעות שיהיו לחתוך לחלקים במוח על ידי הפעלת זרמים חשמליים קטנים כדי לעורר את הרקמה. אם מטופל מגיב בצורה שלילית לאזור זה במוח שמעורר גירוי, המנתח יודע לא לחתוך לחלק זה של המוח.

בדיקות אלו מבוצעות עם קלינאי תקשורת שבודק 3 סוגים של שגיאות הנוגעות לדיבור של המטופל הער: שגיאה אחת היא סמנטית, כלומר המטופל נותן את התגובה השגויה בעת זיהוי אובייקט, אך המילה שהוא אומר קשורה לתשובה הנכונה. לדוגמה, כאשר מוצגת תמונה של כפית, המטופל עשוי לומר "מזלג". שגיאה שניה מתרחשת כאשר התשובות השגויות והנכונות נשמעות דומות מבחינה פונטית, למשל אמירת "מיטה" כאשר התשובה הנכונה היא "כיתה". המטופל לרוב אינו מודע לכך שהוא אומר את המילים הלא נכונות כאשר זה קורה. הסוג השלישי של שגיאה הוא עצירת דיבור, כלומר כאשר המטופל מנסה להגיב, הוא מאבד את יכולת הדיבור לחלוטין, מה שעלול להלחיץ את החולה. זו הסיבה אגב שמטופלים עוברים בדיקות פסיכולוגיות לפני שמאושר להם לעבור ניתוח כזה בעירות מלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully