וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילדים עם הורים מהסוג הזה יש סיכוי גבוה יותר לפתח דיכאון

עודכן לאחרונה: 21.10.2022 / 7:38

יש הורים שמשחררים יותר כשהם מגדלים את ילדיהם, וכאלה שסגנון ההורות שלהם הוא קפדני וכולל עונשים. מחקר חדש מצא כי להורות כמו זו האחרונה יש השפעה ממשית על הגנים והיא עלולה לגרום לדיכאון

הורים רבים לעיני בנם. ShutterStock
הורות קשוחה יכולה לגרום לדיכאון. ילד עצוב/ShutterStock

ילדים עם הורים קפדניים נוטים יותר לפתח דיכאון, על פי מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת לוון בבלגיה. החוקרים אומרים שסגנון סמכותי משנה את החיווט של המוח של ילד, מה שהופך אותו לבעל סיכון גבוה יותר לפתח בעיות נפשיות.

"גילינו שהורות קשוחה, שכוללת ענישה פיזית ומניפולציה פסיכולוגית, יכולה להכניס קבוצה נוספת של הוראות לחיבור הגנים ל-DNA. יש לנו כמה אינדיקציות לכך ששינויים אלה בעצמם יכולים לגרום לילד הגדל לדיכאון. זה לא קורה באותה מידה אם הילדים זכו לחינוך תומך", מסבירה העורכת הראשית של המחקר, ד"ר אוולין ואן אשה בהודעה לתקשורת.

המחקר התבסס על 23 נערים ונערות בלגים בגילאי 12 עד 16 שדיווחו כי הוריהם קשוחים - סגנון הכולל התנהגות מניפולטיבית, ענישה פיזית או הקפדה יתרה. הצוות השווה אותם למספר דומה של ילדים בהתאמה לפי גיל ומין שאמרו שהוריהם תומכים ומעניקים להם אוטונומיה.

האם הורות קפדנית באמת משנה את ה-DNA של ילדכם?

מיפוי הגנום הראה שלקבוצה הייתה שונות מוגברת במתילציה, שקשורה לדיכאון. מתילציה היא תהליך נורמלי המתרחש כאשר מוסיפים מולקולה כימית קטנה ל-DNA, המשנה את אופן קריאת ההוראות. לדוגמה, זה עשוי להגדיל או להקטין את כמות האנזים המיוצר על ידי גן.

"ביססנו את הגישה שלנו על מחקר קודם עם תאומים זהים. שתי קבוצות עצמאיות גילו שלתאום שאובחן עם דיכאון מג'ורי היה גם טווח גבוה יותר של מתילציה של DNA עבור אלפי נקודות הנתונים הללו, בהשוואה לתאום הבריא", מסבירה ד"ר ואן אשה.

צוות אוניברסיטת לוון מדד את טווח המתילציה בלמעלה מ-450,000 מקומות ב-DNA של כל ילד ומצא כי הטווח היה הרבה יותר גבוה אצל אלה שדיווחו על חינוך קשה. "ה-DNA נשאר זהה, אבל הקבוצות הכימיות הנוספות הללו משפיעות על אופן קריאת ההוראות מה-DNA. אלה שדיווחו על הורות קשוחה יותר הראו נטייה לדיכאון, ואנו מאמינים שנטייה זו נטמעה ב-DNA שלהם באמצעות שונות מוגברת במתילציה".

היא הוסיפה כי "במחקר זה חקרנו את תפקידה של הורות קשוחה, אבל סביר להניח שכל לחץ משמעותי יוביל לשינויים כאלה במתילציה של DNA; אז באופן כללי, מתחים בילדות עלולים להוביל לנטייה כללית לדיכאון בשלב מאוחר יותר על ידי שינוי אופן קריאת ה-DNA שלך. עם זאת, יש לאשר את התוצאות הללו במדגם גדול יותר".

עוד בוואלה!

אתם עונים: מה סגנון ההורות שלכם?

לכתבה המלאה
ילד עצוב ובודד. ShutterStock
לסגנון ההורות יש השפעה על הגנים. ילד עצוב/ShutterStock

מחקרים קודמים קשרו הורות קפדנית לדיכאון, חרדה ותוקפנות בקרב ילדים. במקרים אלה, הילדים נאבקים ליצור קשרים רגשיים כשהם מתבגרים וגם מתקשים בהישגים לימודיים, טוענים מדענים.

"זו עבודה חשובה ביותר כדי להבין את המנגנונים כיצד לחוויות שליליות במהלך הילדות יש השלכות לכל החיים הן על הבריאות הנפשית והן על הבריאות הפיזית. יש הרבה מה להרוויח אם נוכל להבין מי נמצא בסיכון, אבל גם למה יש השפעות שונות של הורות קפדנית", אומר פרופסור כריסטיאן וינקרס מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי באמסטרדם.

"אנו מראים ששונות מוגברת במתילציה של DNA כבר קיימת אצל מתבגרים שחווים הורות שליליות ותסמיני דיכאון תת-קליניים, בהתאם לתוצאות קודמות. ממצאים אלו יכולים להצביע על כך שלחץ סביבתי יכול להשפיע על מנגנוני ויסות מתילציה של DNA, מה שעלול להוביל לשונות כללית גבוהה יותר עבור הקבוצה החשופה לסטרס כרוני. התוצאות משתלבות בראיות ההולכות וגוברות לכך שמצוקות כרוניות, כמו הורות הנתפסת רעה, קשורה לשינויים במתילציה של DNA", מסכמים החוקרים במצגת שלהם בכנס השנתי ה-35 של המכללה האירופית לנוירופסיכופרמקולוגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully