וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלו שני הגורמים הכי חשובים שיכולים לעזור לכם לעשות שינוי אמיתי

עודכן לאחרונה: 26.10.2022 / 7:58

כ-50 אנשי אקדמיה עברו על עשרות אלפי מחקרים כדי להשיב על שאלת השאלות: מה הופך טיפול פסיכולוגי למוצלח? להפתעתם, הם מצאו ששני גורמים בלבד תורמים לכמעט 50 אחוזים מסיפורי ההצלחה בתהליכים האלו, והחדשות הטובות באמת הן שכל אחד יכול לפתח אותם בעצמו

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

מה בדיוק אנחנו צריכים לעשות כדי לגרום לעצמנו להרגיש מאושרים, חזקים ומאוזנים יותר? מטבע הדברים, על השאלה הזאת אי אפשר באמת להשיב עם תשובה חד משמעית, אך במחקר שמיד נספר לכם עליו, קבוצה של אנשי אקדמיה עשו דבר שמעולם לא נעשה בעבר, כדי להגיע כמה שיותר קרוב למסקנה חדה וברורה בדיון המורכב הזה.

ד"ר סטיבן הייז הוא פסיכולוג ומרצה במחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת נבאדה. במאמר שפרסם ב-Psychology Today הוא סיפר על עבודה אקדמית ראשונה מסוגה שהוביל עם קבוצת חוקרים מרחבי העולם, אשר במסגרתה הם עברו על יותר מ-54 אלף מחקרים בניסיון להבין מהם הגורמים החשובים ביותר שתורמים לשיפור הבריאות הנפשית.

"זה היה מאמץ אדיר שדרש עבודה של כחמישים אנשים בארבע השנים האחרונות", סיפר ד"ר הייז. "אפילו התייחסנו למחקר כבדיחה בתור 'פרויקט כוכב המוות' (DeathStar Project), כי בדיוק כמו תחנת החלל בסרטי מלחמת הכוכבים, הפרויקט הזה היה ענק, לקח נצח להשלים ו(קיווינו ש) תהיה לו השפעה גדולה על האופן שבו מתייחסים לפסיכותרפיה".

ממצאי המחקר המדובר פורסמו בכתב העת המדעי Behaviour Research and Therapy והוגדרו גם על ידי ד"ר הייז, שכאמור הוביל את המחקר, כ"מפתיעים". לדבריו, "כפי שאולי ניחשתם, אין רק מסלול אחד שמוביל לשינוי, אלא מסלולים רבים, שיכולים להועיל לאנשים שונים בהקשרים שונים. עם זאת, הממצא המפתיע שלנו הוא שסט אחד של מיומנויות הוכיח את עצמו כיעיל הרבה יותר מכל גורם אחר בתהליך הזה".

גיף אישה מניחה ראש על הידיים. Giphy
אפשר לעשות שינוי אמיתי. גיף של אישה בדיכאון/Giphy

הוא אף הוסיף כי באופן מפתיע, סט הכישורים הזה היה חשוב אפילו יותר מתמיכה רגשית והערכה שמקבלים מהמשפחה, החברים והגורמים המטפלים. עוד ציין ד"ר הייז כי סט הכישורים הזה הועיל גם למי שסבלו ממחשבות שליליות ומדפוסים הרסניים שהשפיעו מאוד על התפקוד שלהם וגרמו להם להאמין שהם לא יכולים להשתנות.

שני הכישורים שהכי חשוב לפתח כדי לחתור לשינוי

הסקירה המקיפה הראתה כי אנשים שמפתחים גמישות מחשבתית ומודעות יכולים לשפר משמעותית את מצבם הנפשי. לדברי החוקרים, שני הכישורים האלו היוו כמעט 45 אחוזים מהגורמים שהפכו טיפולים רגשיים למוצלחים. וזה לא הכול: ד"ר הייז חידד כי "כשהכנסנו לניתוח מושגים נוספים שדומים מאוד לגמישות ומודעות, כמו חמלה עצמית, הנעה פנימית ורגישות לחרדה - כל הגורמים האלו היוו כמעט 55 אחוזים מהגורמים שמשפיעים לטובה על התהליך הטיפולי".

הממצאים האלו, נדגיש, יכולים להכניס מידה רבה של אופטימיות לחיים של כל מי ששואפים לשפר את בריאותם הנפשית. הסיבה לכך היא שהגורמים שזוהו במחקר הם כאלו שבהחלט ניתן לפתח ולהעצים עם הזמן - אם מבינים את החשיבות שלהם ומקדישים לכך תשומת לב. ד"ר הייז אמר בהקשר הזה כי גם אנשים שסובלים מחרדה כרונית, דיכאון, התמכרות או כל התמודדות מורכבת אחרת, יכולים לבצע שורה של פעולות, לבד ובעזרת מטפלים, כדי לשפר את הגמישות המחשבתית והמודעות, ובכך להפחית את עוצמת האתגרים הנפשיים.

שלושת עמודי התווך של גמישות ומודעות

מטבע הדברים, המושגים שהזכרנו כאן יכולים להיראות מופשטים ומבלבלים מאוד למי שלא עסקו מעולם במקצועות בריאות הנפש. כדי לעזור להבין אותם ואת המשמעויות שלהם לעומק, ד"ר הייז מציע לפרק אותם לשלושה גורמים, אשר לתפיסתו מהווים את "עמודי התווך של גמישות פסיכולוגית":

1. חשיבה מודעת
זו היכולת לשים לב למה שקורה לנו כאן ועכשיו - אילו מחשבות מופיעות? אילו תחושות? איך הגוף מרגיש ואיך המחשבות והרגשות שלנו משפיעות על הגוף? "את ה'עכשיו' אי אפשר לחוות רק במילים - צריך לחוות אותו דרך החושים. זה ההבדל בין לדבר על טעם של תפוז, לבין ממש לטעום את הפרי' - כאשר הטעם מספק כמובן חוויה עשירה הרבה יותר", הוא מסביר.

"במקום להיות 'תפוס' במחשבות שבראש שלנו, המודעות מלמדת אותנו להיות כאן ועכשיו - ואף יותר מזה, עם הזמן גם לכוון את התודעה, להרחיב אותה ולהתמקד בהיבטים אחרים של החוויה". לדבריו, תרגול שיטות כמו יוגה ומדיטציה, עוזר לשפר את היכולת החשובה הזאת, אשר בהמשך מאפשרת לנווט יותר בקלות בתוך מצבים מורכבים, משברים וטלטלות.

2. פתיחות
זו יכולת שמאפשרת לנו לשאת חוויות, מחשבות ורגשות מורכבים - בדיוק כפי שהם, בלי לרצות לשנות אותם או לברוח מהם. היכולת הזאת דורשת לפעמים להילחם באינטואיציה שלנו, הרי אף אחד לא רוצה לחוות דברים שלא נעימים לו, אך הניסיון לברוח ולטשטש הוא בדיוק מה שמעצים את האתגרים שאנחנו מתמודדים איתם.

"ככל שננסה לחסל את הכאב, ככה הוא ישלוט יותר בחיינו. מנגד, פתיחות מחשבתית מציעה דרך להפסיק את המאבק הפנימי ולאפשר למחשבות ולרגשות להיות בדיוק מה שהם, רק מחשבות ורגשות, בלי שהם יצטרכו לשלוט בנו. למרבה האירוניה, דווקא כשעושים את זה, מחשבות ורגשות משתנים ונעים לכיוון חיובי יותר".

3. קבלת החלטות מושכלות
זו היכולת לדעת מה חשוב לנו ולנקוט בצעדים שיקדמו אותנו לעבר המטרות, היעדים והערכים שאנחנו שואפים אליהם. בסופו של דבר, השאיפה היא לפתח את היכולת לקבל יותר החלטות מודעות, במקום שניסחף אחרי רגשות, פחדים או סיטואציות חברתיות שאין לנו שליטה עליהם. "ברגע שיש לנו בהירות לגבי מה שחשוב לנו, אנחנו יכולים לנקוט בפעולות שונות כדי לבנות הרגלים ברי קיימא, שמכניסים לחיים מידה רבה יותר של משמעות, איזון ושליטה", סיכם ד"ר הייז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully