וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצילו! מה קורה כשהילד מוותר על שנ"צ?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

11.10.2022 / 7:22

בגני עירייה כבר לא ישנים בצהריים, ויש ילדים שמוותרים על השינה הזאת עוד קודם ביוזמתם. איך תוכלו, הם ואתם, לעבור את זה בשלום?

זוכרים פעם, כשהם היו תינוקות, הייתם מנדנדים אותם בעגלה, מנענעים, רוקדים עם המנשא, קופצים על הכדור, טופחים או פשוט מניחים והולכים (מי אתם הורים ברי מזל?) והם היו נרדמים לשנ"צ? יש מפנק יותר, יש מפנק פחות, אבל שינה כזאת שתאפשר לכם רגע לנשום, לנוח, או לעשות דברים שלא מצאתם להם זמן כשהיו ערים. אז התענוג הזה מגיע, מתישהו, לסיומו. זה יקרה לרוב סביב גיל 3, עם המעבר לגן עירייה, שם הילדים לא ישנים בצהריים כחלק מסדר היום, ויש ילדים שאף יאותתו עוד קודם שאין להם צורך במנוחה הזאת.

גם אם הילד שלכם הפסיק לישון שנ"צ ביוזמתו, וגם אם נראה שהוא יכול לשרוד את שעות הערות הארוכות מבלי להירדם בסופי שבוע או חופשים, למשל, ייתכן והשינוי הזה לא פשוט לו, בעיקר עם כניסה למסגרת חדשה שמצריכה התרגלות לשגרה חדשה. זה יכול להתבטא ברגזנות אחרי הצהריים, היפר או ישנוניות, קושי להירדם בערב, שינויים בזמני ההתעוררות בבוקר, רעב מוגבר ועוד. אז איך תוכלו להיערך לרגעי תסכול וקושי? הנה המדריך המלא:

השכיבו לישון מוקדם יותר בערב

נכון, זה האובייס, אבל לפעמים אנחנו שוכחים אחרי שכבר התרגלנו לשעה מסוימת בה הילד מתכונן לשינה: ארוחת ערב - אמבטיה - סיפור ולישון. סביר מאוד להניח שהקדמה אפשרית של כל ההתארגנות לשינת הלילה תקל עם הזמן על סדר היום החדש של הילד.

הכילו את ההתנהגות (הזמנית) החדשה

תבינו את הילד שלכם, קשה לו. הוא עייף, הוא במקום חדש, הוא מוצף. מאחר והוא לא בן אדם מבוגר, הוא מבטא את הקשיים שלו בדרכים שהן לא "לדבר על זה", ולכן סביר להניח שתראו יותר בכי, צעקות, חוסר מצברוח ואף תוקפנות. השתמשו במשפטים כמו "אני רואה שקשה לך", אל תאפשרו התנהגות הפוגעת באחרים או מסכנת בטיחות שלו או שלהם, אך אפשרו לכל רגש שלו להתקיים. היו שם בשבילו, לפעמים חיבוק זה כל מה שצריך.

הביאו נשנוש קטן לאחרי הגן

יכול להיות שמשהו קטן לאכול שתביאו לילד כשאתם אוספים אותו מהגן יכניס בו אנרגיות ויאפשר לו לצלוח את שעות אחר הצהריים הקשות. אין הכוונה לדחוף לו כמויות סוכר אבל לפעמים תמר או תפוח יעשו את העבודה יופי.

אל תקבעו מלא תכניות אחר הצהריים

אתם אוהבים לקחת את הילד לגינה, להזמין חברים אליכם או להתארח אצלם, אבל בשלב ההסתגלות של הילד שלכם לשגרה שלא כוללת שנ"צ - עדיף לא להעמיס. לפעמים כדאי להעביר את שעות אחר הצהריים בהילוך נמוך יותר בבית כאשר אתם מזהים שלילד יש קושי לצלוח את היום, ולא לקבוע לו שלל תכניות שידרשו ממנו להתאמץ, להתרכז וכו'. יכול להיות שהוא אף יבקש לנוח ורצוי מאוד לאפשר לו את זה.

הכינו גיבוי בסופי שבוע וחופשים

הייתם רגילים שיש לכם את הזמן שלכם כשהילד ישן שנ"צ, אבל עכשיו, הפתעה: הוא ער. והוא ידרוש מכם להעסיק אותו. כדי שתוכלו לקחת בעצמכם הפסקה מהיום רצוי שתתכוננו להיעדר השנ"צ מבעוד מועד, למשל: הורה אחד יהיה אחראי בעוד השני נח, לתאם בייביסיטר/סבא/סבתא/חברים שייקחו פיקוד על הילד, לבחור פעילויות שיכולות להעסיק אותו לזמן מה ללא התערבות שלכם (סרט מותאם בטלוויזיה זאת ממש לא מילה גסה) וכדומה.

קחו נשימה וזכרו שהכל חולף

גם אם אתם הייתם מוותרים על משהו כל כך משמעותי בשגרת היום שלכם - זה היה משפיע עליכם. אולי הייתם שותים יותר קפה, אולי מצב הרוח שלכם לא היה בשמיים. הילד שלכם הוא בן אדם, ובני אדם מגיבים לשינויים, כל אחד בדרך שלו. קחו את התקופה בערבון מוגבל, זכרו שגם אם עכשיו שעות אחרי הצהריים או הערב נראות לכם כמו גהינום, בשבוע הבא או בחודש הבא הכל יכול להיראות הרבה יותר טוב. עשו מה שאתם יכולים כדי להקל על הילד ועליכם ותנשמו עד יעבור זעם, תרתי משמע.

ילד משחק בצעצועי עץ. ShutterStock
ילד משחק בצעצועי עץ/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully