וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שאמא בחופשת לידה צריכה, וממך - המדריך לאבא הטרי

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

6.10.2022 / 7:22

בזמן שאתה במשרד או בפגישות, בת הזוג שלך, שנמצאת בחופשת לידה, מתמודדת עם אינספור משימות ובוס תובעני במיוחד. כיצד אתה יכול לתמוך בה?

אתה בוודאי מסכים שמספיקות 10 דקות בבית שלך, שלאחרונה הצטרף אליו ניובורן, כדי להבין שלשבת רגל על רגל עם קוקטייל (או כל מה שמזכיר לך חופשה) זה ממש לא קרוב למה שקורה בו. בטח גם יצא לך לשמוע דיון כלשהו בנושא האם ראוי לקרוא לחופשת לידה "חופשה". מכל מקום, המצב הוא שבבית יש לך תינוק חדש ובת זוג שנשארה לטפל בו ולא חזרה למקום בו עבדה לפני הלידה.

ומה איתך? החיים שלך השתנו, אין ספק. הלילות כבר לא לילות, המשימות נערמות ואתה חוזר הביתה למשמרת ב' שלפעמים נראה שמתחברת למשמרת א' של לפני ואחרי. ובכל זאת, החיים שלך חזרו פחות או יותר למסלולם. אתה הולך למקום עבודה, פוגש אנשים מבוגרים, מדבר איתם על נושאים של אנשים מבוגרים, יכול לאכול בלי לפחד מבכי שיקפיץ אותך וגם ללכת לשירותים בשקט. הגוף שלך לא תפח ואז התאמץ או נקרע או נחתך כדי להוציא ממנו גור אדם, הבגדים שלבשת רק לפני כמה חודשים עדיין עולים עליך ואתה מסתכל על המראה ומזהה את עצמך, פחות או יותר.

מי שכן מתמודדת עם כל זה היא בת זוגך, זו שיחד חלמתם ויצרתם את המשפחה החדשה שלכם. המטלות, המשימות, ההורמונים, שרירי הבטן הרפויים וגם איבוד העצמי במקום מסוים - כל אלה מלווים אותה יום יום, שעה שעה, מאז שנולד התינוק. שלא תבין לא נכון, היא רצתה את זה בדיוק כמוך, ויתכן שיש רגעים שהיא מתמוגגת, מאוהבת וגם מאושרת. אבל הקושי? הוא לגמרי נוכח בכל רגע בחופשת הלידה שלה.

אז איפה אתה נכנס לתמונה בעצם? הנה כמה דברים שיגרמו לך לחשוב אחרת על מה שחשבת שאתה כבר יודע, בכל הקשור למה שצריכה אמא בחופשת לידה, ממך:

תיזום ואל תחכה בהכרח להוראות ממנה

כן, היא נמצאת עם התינוק ברוב שעות היום, לכן היא מכירה אותו טוב ומזהה את הצרכים שלו. היא תדע להגיד לך אם עכשיו, לדעתה, הוא עייף או שלא נוח לו בתנוחה הזאת, אבל אל תחכה בהכרח לקבל ממנה משימות והוראות. כשאתה מגיע הביתה אחרי יום עבודה, היא רוצה לרגע להיות אדם נטול סמכות ואחריות. זה הזמן שלך להתמודד עם הבייבי שלך, ללמוד אותו בעצמך, להחליט וגם לטעות. אם אתה חושב שהוא עייף - נסה להרדים אותו. אם הוא מתפתל וזז באי נוחות - מצא את הדרך להקל עליו. כמובן שאפשר ורצוי לדבר ולהתייעץ אבל כדאי למצוא גם את הדרכים להתמודד בעצמך.

תדאג לאוכל ולעשות קניות

אמא בחופשת לידה צריכה להתחזק, בוודאי בשבועות הראשונים שלאחר הלידה. גם אם בשוטף זה פחות בתחומי האחריות שלך, שים לב שהמקרר מלא ואפילו תדאג לאוכל מוכן. תשאל אותה במהלך היום אם היא זכרה לאכול ולשתות ואפילו תזמין לה משלוח אם לא הספקתם להכין או סתם כדי לפנק במשהו נוסף. מעבר לדאגה הבריאותית והתזונתית, זה פשוט רגע של תשומת לב אמיתית.

אל תצפה ממנה לתקתק את הבית כי היא כל היום נמצאת בו

נכון שהיא לא קמה בבוקר, התארגנה והלכה למשרד. נכון שהיא כל היום בבית. אבל אתה יכול להיות בטוח שהיא לא נחה לרגע, וגם אם היא נחה - היא ממש הייתה חייבת את המנוחה הזאת. אל תצפה שהיא תסדר, תנקה או תבשל בכל זמן פנוי. כמובן שאם מתחשק לה ומסתדר לה - מצוין. במקום זה, תשאל אותה איפה אתה יכול לעזור, איזה משימות היא צריכה שתיקח ממנה או שתעשו אאוטסורסינג (יתכן ואת כולן בשלב מסוים, וזה צריך להיות לגמרי מובן).

תעזור לה להרגיש יותר מאמא

זה יכול להיות במבט, בשיחה קצרה על נושא שהוא לא התינוק, בהתעניינות איך עבר היום שלה, בלמזוג לכם כוס יין, להזמין את סבא וסבתא לשמור על התינוק כדי שתהיה לכם שעה מחוץ לבית. תן לה רגע או שניים רק של שניכם כדי שהיא תוכל להרגיש שהיא לא רק אמא של, אלא גם בת הזוג של.

תעזור לה להרגיש יותר מאמא, לבד

לא רק זמן זוגי הוא חשוב, אלא גם זמן שלה עם עצמה. פרגן לבת זוגך מספיק זמן להתאמן, לפגוש חברות, למרוח לק או לבקר אצל הקוסמטיקאית או הספר. היא חייבת את זה לשפיות שלה.

תנסה לפתוח את הפנקס כמה שפחות

קשה להימנע מפנקסנות ברגע שנולד תינוק, ובחיים עם ילדים בכלל. העבודה סביבם לא נגמרת, המשימות מתישות וכל אחד רוצה קצת מנוחה. אולי בהמשך זה בסדר לקטר ולהתמרמר על עודף המשימות, אבל בתחילת חופשת הלידה, תשתמש פחות ב"אבל אני קילחתי אותו אתמול ושלשום", ויותר ב"אולי את תקלחי ואני אקום איתו בהתעוררות הראשונה". ברור שגם אתה צריך לג'נגל בין הטיפול בתינוק לבין העבודה שלך (והחיים עצמם), אבל כדאי לגשת לזה ביחד, לתאם ציפיות ולא לבוא ממקום מתלונן אלא ממחשבה כיצד ניתן לצלוח את האופרציה בצורה הטובה ביותר.

ומה בקשר אליך?

גם החיים שלך היטלטלו מאז שהצטרף התינוק החדש, וגם אצלך עשויים להתעורר רגשות ותחושות שלא הכרת: מתח, חוסר סבלנות (שמתלווה כמעט תמיד לעייפות קיצונית), תחושת קורבן ועוד. חשוב שתיתן מקום לכל מה שמציף אותך ותמצא את מקומך בשגרה החדשה. תקשורת בריאה עם בת הזוג תאפשר מקום לאתגרים של שניכם בתוך המשפחה החדשה שיצרתם ותיצור בסיס טוב להתקיימותה.

אבא עם תינוק קטן. ShutterStock
אבא עם תינוק קטן/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully