וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת החגים: איך מבססים את הארוחות הראשונות של התינוק?

יוליה פריליק-ניב, בשיתוף גרבר

עודכן לאחרונה: 21.9.2022 / 14:15

אנחנו בין תקופת החופש הגדול לבין תקופת החגים המשמחת, מה עושים כשיש במשפחה תינוק שמתקרב לגיל שבו אפשר להתחיל לאכול אוכל מוצק? איך להתחיל לשלב מזון נוסף לתינוקות בחופש? יש לנו תשובות, והכי חשוב ליהנות מהדרך

גרבר. יח"צ,
גרבר/יח"צ

רוית דגן, דיאטנית קלינית, מנהלת תוכן מדעי של חטיבת מזון תינוקות וילדים באסם נסטלה, עוזרת לנו לעשות סדר בכל הקשור למעבר לאכילת מוצקים בקרב תינוקות ופעוטות.

להתחיל בשגרה או בחופש?

"תקופת החגים מאופיינת ביציאה מהשגרה, זמן שבו כל המשפחה ביחד, ההורים יותר בבית, ויש יותר פנאי וסבלנות להתחיל בחוויה המשותפת לעבר המזון המוצק המסקרן. הזמן המשותף מאפשר מעורבות של ההורים בתהליך האכילה וההאכלה, אך יחד עם זאת, אני ממליצה לתכנן היטב את העיתוי מתי להציג מזונות חדשים ומתי כדאי להיצמד למוכר והידוע (הנקה או תמ"ל) ולא להתחיל טעימות ראשונות דווקא בערב שישי או החג או בשעות הערב המאוחרות. זאת מכיוון שבמידה ותתפתח תגובה כלשהי למזון החדש או אלרגיה - שיהיה מענה רפואי זמין, זה גם מאפשר שלווה ובטחון להורים בתהליך", אומרת דגן.

צריך להבין ולזכור היא מוסיפה כי "יש ילדים שיציאה מהשגרה תעשה להם טוב ויש כאלו שדווקא להיפך. חשוב להתאים את התהליך לאופי של התינוק וגם לשלנו".

מה הכי חשוב?

"לזרום עם הילד, להבין כי אכילה היא חוויה של סקרנות ולמידה שיכולה להימשך זמן שונה בין תינוק לתינוק, להיות בהכלה ובהאכלה קשובה בהובלת התינוק. יותר חשוב האיך ולא המה", מדגישה דגן, "ליצור ביחד חוויות סביב האוכל, להסביר בקול לתינוק מה הוא אוכל, תינוקות מבינים. חשוב לא להתייאש ולא להילחץ. כל תחום חדש יכול להיות מאתגר. חשיפה חוזרת היא המפתח".

מתי: חצי שנה, מוכנות וסקרנות

"ההנחיות הכלליות של משרד הבריאות מדברות על כך שעד גיל חצי שנה, התזונה מבוססת על הנקה (חלב אם הינו המזון הטוב ביותר לתינוק), ובמידה והתינוק אינו יונק - תמ"ל (תרכובת מזון לתינוק) או השילוב ביניהם. רק מגיל חצי שנה, או יותר, מומלץ לחשוף את התינוק למזונות משלימים של מזון מוצק", אומרת דגן, "גם כשיש מוכנות לפני, ההמלצה היא לא להתחיל לפני גיל שישה חודשים ".

מהי מוכנות? איך ניתן לדעת מתי התינוק/ת המתוק/ה שלי מוכנה לאכול?

"במקביל לגיל מתרחשת ההתפתחות המוטורית :החזקת ראש יציבה, טונוס שרירים שמאפשר בליעה של מוצקים ויכולת לשבת יציב גם אם בעזרת תמיכה", - כאמור, סביב גיל חצי שנה - מופיעים סימני מוכנות לאוכל. הסימן הבולט ביותר הוא התעניינות באוכל, התינוק סקרן, רוכן קדימה ופותח את הפה, מתחיל להיווצר קשר עין-יד-פה, התינוק מושיט יד לאחוז חפצים, מתעניין וסקרן לגבי הסביבה וכך גם לגבי מזון בסביבתו. מסבירה דגן, "זה בסדר להתחיל גם מעט אחרי גיל חצי שנה אם אין את סימני המוכנות".

מה עושים בפועל?

"ברוב המקרים מתחילים לתת טעימות קטנות של אוכל ירקות או פירות, רצוי בכל פעם רק סוג אחד (לא חובה), ללא תיבול, ובמרקם מחיתי. בשלב ראשון, הטעימות לא מחליפות ארוחה של חלב אם או תמ"ל אלא מהוות התנסות ראשונה בלבד. מומלץ להתחיל בין ארוחות, כאשר התינוק לא מאוד רעב וחסר סבלנות וגם לא מייד אחרי ארוחה כשהוא שבע ולא מעוניין", מסבירה דגן, "מתחילים בכמויות קטנות מאוד כי מדובר בתהליך של למידה ושל חוויה. הילד עוד לא בהכרח יודע מה לעשות עם הפה, שכן יש הבדל בין יניקה של נוזלים לבין בליעה של מוצקים. זו יכולת נלמדת. מתחילים עם כפית-שתיים או מעט אוכל מעוך על אצבע נקייה של אחד ההורים. אפשר להציע מעט על השפתיים של התינוק ולתת לו הזדמנות לגרוף את המזון בעצמו".

היערכות והתארגנות לטעימות ראשונות מחוץ לבית

במהלך חופשות, חגים ונסיעות חשוב בעיקר לתכנן ולהיערך מראש עם כפיות סיליקון רכות, בקבוק מים לרחיצת הידיים וכמובן במחיות של גרבר שמגיעות בצנצנות המוכרות והאהובות וגם בפורמט הסקוויז החדש והנוח שיכולות לתת מענה נוח בתקופה בו ישנן יציאות מרובות מהבית ומהשגרה. עבור תינוקות גדולים יותר שאוכלים כבר מרקם גס, בכלל מדובר בפתרון מעולה: אפשר למשל, לקחת מחית של ירקות מעורבים לצד אורז שבושל מראש, קטניות מבושלות, פסטה, דייסה לתינוקות מועשרת בברזל או להשתמש במחית פירות ולערבב עם אבוקדו בסמוך להאכלה, בלי מאמץ ולקבל כך ארוחה שלמה ומגוונת גם הרחק מהבית. בימים חמים אפשר להקפיא את המחיות יחד עם יוגורט לארטיקים ולקבל מנה רעננה ומזינה ובמרקם שונה.

מה אוכלים היום?

ניתן להתחיל בכל פעם במזון בודד ולהתמיד במשך יומיים-שלושה עם אותו מזון. אפשר להתחיל בירקות כמו קישוא, גזר או בטטה, אפשר להתחיל בבננה, אגס או תפוח", אומרת דגן, "מומלץ לא לתבל את האוכל יתר על המידה אם בכלל - לא להוסיף מלח, תבלינים, פלפל, סילאן, סוכר וכדומה. כדאי להרגיל את התינוק לאוכל בטעמו הטבעי. גם המחיות של גרבר אינן מכילות תוספת נתרן או סוכר מלבד הפרי או הירק עצמו".

דגן ממליצה לאכול ביחד עם התינוק ולהקנות לו חוויה של הנאה משותפת ומלאת עניין, רבים מן ההרגלים שיתבססו בתקופת החודשים הראשונים ימשיכו עם הפעוט והילד גם בעתיד ועל כן כדאי שגם הסובבים אותו יאכלו בריא ומגוון, חשוב לזכור שמדובר בתהליך של למידה וככזה לכל תינוק ולכל משפחה יש את הקצב שלה. זמן החגים והארוחות המשפחתיות הן זמן מצוין לאמץ הרגלים בריאים.

לאתר גרבר>>

יוליה פריליק-ניב, בשיתוף גרבר
  • עוד באותו נושא:
  • גרבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully