וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנה כפולה: חיסון לשפעת יכול להוריד את הסיכון לשבץ

עודכן לאחרונה: 11.9.2022 / 7:42

רגע לפני שתראו בכלי התקשורת את הקריאה להתחסן נגד שפעת, מחקר חדש מצא כי החיסון יכול לספק גם הגנה לא קטנה נגד שבץ. אז הנה כל הפרטים שיעזרו לשכנע אתכם להתחסן השנה

חברי מערכת וואלה מתחסנים/צילום: עידו שחם, עריכה: הדס נאור

הגיעה העונה של חיסוני השפעת ומחקר חדש גילה חדשות טובות לכל אלה שמתכוונים להתחסן. חוקרים גילו כי חיסון נגד שפעת בסתיו הזה עשוי לספק בונוס נוסף לחולים רבים ולהפחית את הסיכון שלהם לסבול משבץ מוחי והחוקרים גילו ירידה של 12 אחוז בסבירות ללקות בשבץ לאחר קבלת הזריקה.

"מחקרים הראו כי הידבקות בשפעת מגבירה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי, אך עדיין נאסף מחקר על האם קבלת חיסון נגד שפעת יכולה לסייע בהגנה מפני שבץ מוחי", אומר מחבר המחקר ד"ר פרנסיסקו ג' דה אבחו מאוניברסיטת אלקלה בהודעה לתקשורת שלוותה למחקר שהתפרסם בכתב העת Neurology.

"מחקר תצפיתי זה מצביע על כך שלמי שקיבל חיסון נגד שפעת יש סיכון נמוך יותר לשבץ. כדי לקבוע אם זה נובע מהשפעה מגנה של החיסון עצמו או מגורמים אחרים, יש צורך במחקר נוסף".

הצוות בחן שבץ איסכמי, הסוג הנפוץ ביותר של שבץ מוחי, המתרחש עקב חסימה של זרימת הדם למוח. מחברי המחקר בחנו מסד נתונים של שירותי בריאות בספרד, ובדקו 14,322 חולי שבץ לשעבר מעל גיל 40 ו-71,610 אנשים באותו גיל שמעולם לא חלו בשבץ מוחי.

גבר מתחסן נגד שפעת. ShutterStock
חיסון כפול. חיסון לשפעת/ShutterStock

מתוך קבוצה זו, הצוות בדק האם אנשים קיבלו חיסון נגד שפעת לפחות 14 ימים לפני השבץ שלהם. יותר משניים מכל חמישה (41.4 אחוזים) נפגעי שבץ מוחי שקיבלו חיסון נגד שפעת במהלך 14 הימים הללו, בהשוואה ל-40.5 אחוזים מאלה שלא. עם זאת, אלה שקיבלו חיסון נגד שפעת היו בסבירות גבוהה יותר להיות מבוגרים יותר ולחיות עם מצבים בריאותיים אחרים, כולל לחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה. שניהם יגדילו את הסיכויים שלהם לשבץ.

לאחר שהחוקרים התאימו לגורמים הללו, הם גילו כי אלו שקיבלו חיסון נגד שפעת היו בסיכון נמוך ב-12 אחוזים ללקות בשבץ בהשוואה לאחרים. הצוות בחן גם את החיסון לדלקת ריאות אך לא מצא השפעות הגנה כלשהן בכל הנוגע לשבץ מוחי.

"תוצאות אלו הן סיבה נוספת עבור אנשים לקבל חיסון שנתי לשפעת, במיוחד אם הם נמצאים בסיכון מוגבר לשבץ מוחי", אומר דה אבחו. "להצליח להפחית את הסיכון לשבץ מוחי על ידי נקיטת פעולה כל כך פשוטה זה משכנע מאוד."

הצוות מציין שמכיוון שהמחקר הוא תצפיתי, הוא לא מוכיח שקבלת חיסון נגד שפעת מפחיתה את הסיכון לשבץ מוחי. זה רק מראה על קשר ויכולים להיות גורמים אחרים שמשפיעים על הסיכון לשבץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully