וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד למנוע בעיות נשימה בעקבות ניתוחי אף?

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap doctors

7.9.2022 / 15:03

לא רבים מודעים לעובדה כי ניתוח פלסטי לאף מטעמים אסתטיים עלול לגרום לבעיות נשימה בשל היצרות נתיב הנשימה האפי. "חשיבה אסתטית בלבד עלולה להוביל לעתים לבעיית נשימה שתצריך ניתוחים חוזרים שהם קשים יותר", מתריע ד"ר אברהם אברג'ל, מומחה אף אוזן גרון

אישה צעירה מתקשה לנשום. ShutterStock
פעמים רבות הבעיה מחריפה עם הזמן/ShutterStock

אחוז משמעותי מהאנשים שנותחו בניתוחי אף אסתטיים סובלים מקושי בנשימה מהאף אשר יכול להתבטא בתחושת מחסור באוויר, קושי בנשימה בשינה, באכילה ובמאמץ. פעמים רבות הבעיה מחריפה עם הזמן. ד"ר אברהם אברג'ל, מומחה אף אוזן גרון, מרחיב על הסיבות לבעיה, על דרכי הטיפול ועל דרכי המניעה, במיוחד כאשר כבר סובלים מקשיים בנשימה וכאשר שוקלים לבצע ניתוח אף בגיל מבוגר.

מהי הסיבה לקשיי נשימה שמופיעים לאחר ניתוחי אף אסתטיים?

ד"ר אברג'ל: "מטרת ניתוח אף אסתטי היא לשפר את המראה, לרוב להצר ולישר את האף ולעתים להרים את קצה האף, מה שמקנה מראה בסגנון מערבי-אירופאי. הפתרון הכירורגי להשגת מטרה זו כולל בדרך כלל שבירת עצמות האף והידוקן זו לזו והקטנת הסחוסים הצידיים המרכיבים את פירמידת האף הקדמית ואת כיפת האף. פעולות אלו עלולות לגרום להיצרות נתיב הנשימה האפי ולגרום למפח נפש, כיוון שהמטופלים מרגישים שהם מתקשים לנשום".

האם יש דרך למנוע את הבעיה מבעוד מועד גם כאשר יש צורך להצר את האף?

"אפשר ולעתים רבות צריך להצר את האף מבחינה אסתטית, אולם חשוב לשמור ככל הניתן על המסגרת התומכת של האף, אשר מורכבת מסחוסי כנפי האף (הסחוסים הצידיים) וסחוס מחיצת אף הקדמי. מסגרת תומכת זו מהווה את הרכיב הגמיש של האף, אשר אחד מתפקודיה הוא ליצור תמיכה יציבה וגמישה לשסתום האף. פעמים רבות בניתוחי אף אסתטיים מקטינים מדי את הסחוסים כדי להצר את האף והתוצאה הסופית היא שלאחר כמה שנים מתחילה להיווצר קריסה של הסחוסים, שמשמשים כעמודים תומכים של שסתום האף".

האם בתהליך ההכנה המקדים לניתוח האף חשוב להתייעץ גם עם רופא אף אוזן גרון כדי למנוע סיבוך זה של חסימת נתיב הנשימה האפי?

"בהחלט וזה קורה לא מעט ויש גם לא מעט פלסטיקאים שמודעים ומבינים כיצד להתמודד עם הבעיה. חשוב להדגיש כי כל ניתוח אסתטי מבוסס על נתוניו הייחודיים של המטופל. יש מטופלים עם עודף סחוס, שאפשר להוריד ועדיין לשמר את התמיכה, ויש מטופלים עם עור עבה שמקשה לייצר תמיכה לאף. במצב כזה, כל פגיעה בסחוסים היא קריטית. מסיבות אלו חשוב לשקף את הנושא למטופל כדי שיבין את ההשלכות".

האם סיבוכי נשימה קשורים לניתוח אף לא מוצלח?

"לא בהכרח. בשקלול הנתונים, פעמים רבות אנחנו רואים כי אנשים שנותחו בגיל צעיר צריכים תיקון בגיל מבוגר, גם אם הניתוח היה מוצלח כי חסרה תמיכה סחוסית בעקבות השינויים בעור ועקב השינויים ברמת התמיכה של הסחוס עם ההתבגרות. מסיבה זו חשוב מאוד לשמר את סחוסי האף עד כמה שניתן ולנסות להשיג תוצאה שמותאמת לאנטומיה של המטופל, לסחוסים ולעור באף, גם אם נאלצים לוותר על הצורה המושלמת".

ד"ר אברג'ל מדגיש: "אפשר לבצע שינויים אסתטיים, אך חשוב לעשות זאת במודעות ותוך שמירה על המבנה הסחוסי של האף".

כיצד ניתן לטפל בקושי בנשימה מהאף שהופיע בעקבות ניתוח אף?

"אזור שסתום האף הוא המבנה המשפיע ביותר על הנשימה. שסתום האף ממוקם בין מחיצת האף לבין הסחוסים הצדדיים שמרכיבים את כנפי האף, ולכן צריך לשמר את התמיכה המירבית באזור זה. פעמים רבות כאשר האזור נפגע, יש צורך בניתוח חוזר, שמטרתו להשיב את התמיכה הסחוסית כדי לייצר מחדש את התמיכה שאבדה. הטיפול נעשה על ידי רופא אף אוזן גרון שעוסק בתחום. בדרך כלל מקור הסחוס החדש יכול להיות סחוס שנלקח מאפרכסת האוזן, ממחיצת האף או מאחת הצלעות בגוף".

האם יש אפשרות להימנע מניתוח חוזר כדי למנוע השלכות אסתטיות על מראה האף?

"לעתים אפשר יהיה למנוע ניתוח חוזר על ידי טיפול באיברים הפנימיים של האף כמו במקרים שבהם נותרה סטייה פנימית של המחיצה האפית, וכן במקרים שבהם הקונכיות גדולות וחוסמות (מבנים בצידי האף הפנימי). כאשר המצב מורכב יותר, אכן יש קושי גדול ליצור תוצאה מוצלחת הן מבחינה נשימתית והן מבחינה אסתטית".

מורכבות האף המזדקן

ד"ר אברג'ל מסביר על סיבוכי הנשימה האפשריים בקרב מנותחי אף בגילאים מבוגרים. לדבריו, "האף והאוזניים הם שני איברים שממשיכים לגדול בכל עת, ולכן גם אנשים מבוגרים מעל גיל 50 מתעניינים בניתוחי אף, משום שמראה האף ותפקוד האף משתנים. נוסף לכך, פעמים רבות אנחנו רואים אנשים מבוגרים עם עור מעט עבה באזור האף, מצב שמביא להחלשת הסחוסים, מה שגם גורם לקריסה ולצניחה של חוד האף לכיוון השפה ולחולשה של סחוסי כנפי האף. לכן, יש סיכוי גבוה יותר לבעיות נשימה בעקבות ניתוח האף.

"מסיבה זו, הטיפול באף המזדקן מבוסס על ניתוח פלסטי-פונקציונלי, שמשלב בין היבטים תפקודיים לבין היבטים אסתטיים, כאשר המטרה היא לבנות מחדש את התמיכה הנדרשת במקומות הנכונים - באזור שסתום האף ובחוד האף הצנוח, ובכך לשפר את הנשימה ואת המראה".

מה היית ממליץ למי ששוקל לעבור ניתוח אף?

"רצוי מאוד להגיע לפגישת ייעוץ מקדימה אצל רופא אף אוזן גרון העוסק בתחום, לא רק כדי למנוע את ההחמרה בנשימה אלא אף כדי להביא לתוצאה שתקל על הבעיה התפקודית. כמו כן, כאשר בוחרים את הרופא המנתח, מומלץ יהיה לבחון אם הוא שם לב לאיכות הנשימה. פעמים רבות עלולה חשיבה אסתטית בלבד להוביל לבעיית נשימה שתצריך ניתוחים חוזרים שהם קשים יותר ותוצאותיהם פחות טובות. לכן, אין להקל ראש בהערכת רופא מקדימה, בין אם מדובר על רופא אף אוזן גרון ובין אם מדובר על פלסטיקאי - כל שכן אם ברקע ישנם קשיי נשימה מהאף".

ד"ר אברהם אברג'ל סגן מנהל מחלקת א.א.ג, מנהל היחידה למחלות האף והסינוסים (רינולוגיה) ומרכז את הניתוחים האנדוסקופיים האונקולוגיים של הסינוסים ובסיס הגולגולת בבית החולים איכילוב.

לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות בטלפון -
077-2306924

לעמוד המרפאה באתר דוקטורס

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap doctors
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully