וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיבות השיח הרגשי עם ילדכם בשגרה

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

29.9.2022 / 7:22

כאשר הילד שלנו חווה התקף זעם או התנהגות אחרת שאינה מקובלת עלינו, הרבה מאיתנו נוטים "לכבות שריפות" בזמן אמת, ולאחר מכן - להמשיך הלאה ולא לדבר על מה שקרה. וחבל. זו הדרך להתמודד

כשאנחנו עוצרים ומשחזרים את מה שקרה אתמול בגינה, ומעבדים את מה שקרה עם הילדה שלנו, הפרספקטיבה של הזמן מייצרת נקודת מבט אחרת. אנחנו יכולים להיות הרבה יותר קשובים באופן הדדי.

כשאנחנו נמצאים ב"עין הסערה"- אין קשב. לעיתים, יש לנו נטייה להתחיל לחנך את הילדים שלנו בסיטואציה בזמן אמת. לכעוס ולשאול בביקורת "למה עשית את זה?" או בטון מאשים לשאול- "מה קרה?"

אז מה עושים? איך מנהלים מצבים בזמן אמת?

מתחילים את הניהול שלהם בזמן "אוף ליין". בזמן שהוא מנותק מהסיטואציה שלא בא "לכבות שריפות", אלא לייצר שיח רגשי כחלק מהשיח השוטף בתקשורת ביננו לבין ילדנו.

דמיינו לעצמכם שאתם אורזים תיק לטיול במזג אוויר טרופי. כזה שמשתנה כל הזמן. פעם חם ולח ויורד גשם, ופעם שמש קופחת. הכניסו לתוך התיק כובע, קרם הגנה, דוחה יתושים, אקמול, פלסטר, מטרייה ועליונית. ואז, לא משנה מה יהיה מזג האוויר- אתם מוכנים.

כך אתם נערכים עם ילדכם כאשר אתם מדברים איתם על רגשות בזמן מנותק מהאירוע המסויים.

זה לא חייב להיות בעקבות משהו שקרה להם, זו יכולה להיות אפילו חוויה שלכם מיום עבודה.

ברגע שתדברו עם הילדים שלכם, הם יראו כיצד אתם מתמודדים עם מצבים שונים. מה עובר עליכם, מה אתם חושבים, מרגישים, וכיצד אתם מגיבים. הם ילמדו כיצד אתם מייצרים לעצמכם מרווחים בין האירוע לבין התגובה שלכם לאירוע. הם ילמדו כיצד אתם מנהלים שיח תוך-אישי עם עצמכם כדי לנסות לתת פרשנות חלופית לאירוע ולמצב. הם ייקחו חלק בשיחה, הם יחוו את דעתם, יציעו עוד דרכי הסתכלות מזווית שלא ראיתם. כך תייצרו איתם עיבוד לתהליך חשיבה וניהול התגובות, תנרמלו מצבים שמייצרים אצלנו אתגרים וביחד תייצרו הפריה למציאת פתרונות.

כל אלו הם חלק מארגז הכלים שאתם אורזים באותו "תיק", אותן מיומנויות חברתיות. ואז, בזמן אמת, כל מה שאתם צריכים לעשות זה "לשלוף מתוך התיק" את מה שהכנתם מראש, בשיחה אתמול בערב לפני השינה.

אבל מה בכל זאת עושים בזמן אמת? (בהנחה שהייתה שיחת אוף ליין בזמן מנותק)

בזמן אמת, הילד שלנו ממש לא קשוב למה שאנחנו אומרים לו. הוא במצב רגשי בו הוא לא יכול להכיל שום מידע ושום הסברים הגיוניים למה שעשה ומה היה אמור לעשות ובטח לא את הסליחה שאנחנו דורשים בעקשנות שהוא יבקש כי לא נעים לנו מהאמא השנייה שמחכה לתגובה "הולמת" מצידנו.

ברגע הזה, לוקחים את הילד שלנו הצידה, יורדים לגובה העיניים שלו ומתחילים בתהליך ההקשבה. המילה "תהליך" נשמעת כמו משהו מאוד ארוך ואפילו מייגע, אך למעשה מדובר בסך הכל בדקות ספורות בלבד שכל מטרתן - לראות את הילד שלי. המצב בו אנו עוצרים "ומקפיאים" את המצב, מייצר שיקוף והשהייה בנוכחות מלאה ובאהבה לרגע עם מה שנוכח. בלי לשפוט, בלי לחנך, בלי לבקר. רק להיות עם זה רגע ולהחזיק יחד עם הילד שלי את החוויה שלו ברגע הזה. את הקושי ואת הכאב, ולהיות איתו בזה, גם אם זה לא נעים לנו-עצמנו.

הילד שלנו מבקש מאיתנו - "קודם תבינו ותראו אותי!" זו הבקשה שלו

שיחה בזמן אמת, כוללת בנוסף להכלה ולהקשבה, גם גישה אסרטיבית של מה כן אפשר לעשות אחרת מבחינת הגבולות שלנו כהורים, כמו הצעה לדרך פעולה או התנהגות אחרת. למשל, אפשר לומר לילד שלנו "במקום להרביץ או להעליב - אתה לפנות אלינו", וכן יש התייחסות מצידנו למקום של הצד השני ואיך הוא הרגיש. אנחנו רוצים לעודד את ילדנו לפתח את היכולת לראות את האחר, ולהבין שיש תגובות להתנהגות שלו מהסביבה ושיש רגשות גם בצד השני. זהו שלב ה"חיברות" שהוא קריטי להבנת המקום של ילדנו בעולם ובחברה, ומאפשר ללמוד קוד התנהגותי מקובל שמתבצע באמצעות תיווך ותרגום של המציאות מצידנו לצורך הבנת המצב.

ככל שיהיה יותר שיח רגשי בזמן אוף ליין - כך נוכל לייצר מקום ולגיטימציה לרגשות של ילדנו וכיוצא בזה יהיו תרגול ולמידה של פרשנות חדשה בזמן שגרה - כך סביר שבזמן אמת, המצבים המאתגרים יפחתו ויתקצרו וייווצר יותר מרווח בין האירוע לתגובה.

מאת: נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP, מטפלת הוליסטית בילדים ויועצת זוגיות

אבא משחק עם ילד. ShutterStock
אב ובן/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully