וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד סובל מאלרגיה בעונות המעבר? זה מה שכדאי לו לאכול (ומה שלא)

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 22.9.2022 / 9:01

לתזונה יש אפקט חזק על הופעת תסמיני האלרגיה וחומרתם. אז מה נכון להציע לילד הסובל מאלרגיה עונתית לאכול?

ממש כמו שישנם מבוגרים הסובלים מאלרגיות עונתיות, כך גם ישנם תינוקות וילדים הרגישים יותר לשינויים שמביאות איתן עונות המעבר. באביב ובסתיו ישנם מי שרגישים יותר לאבקנים של פרחים ועצים הנישאים באוויר ולדשא הפורח. סימני האלרגיה העלולים להופיע הם גרד בעיניים, גירוי עורי, גירוי בגרון, התעטשויות והפרשת נזלת שקופה.

סיגלית ברמן פאר, נטורופתית, N.D, מסבירה כי באלרגיה אצל תינוקות וילדים ישנם שני משתנים: הפתוגן (החומר החודר אל הגוף ועלול לחולל מחלה) ורגישות גוף הילד. אם כן, ניתן לנסות להימנע מחשיפה לפתוגן ו/או להרגיע את רגישות הגוף ולמנוע תגובה מוגזמת של מערכות ההגנה בו.

ברפואה המערבית, המענה לאלרגיות הוא תרופות אנטי-היסטמיניות, המרגיעות את התופעות האלרגיות.

הרופאה המשלימה, לעומת זאת, דוגלת ברעיון להרגיע את הגוף, לאזן ולחזק בעזרת צמחי מרפא, דיקור או עיסוי, תזונה ועוד. כאשר מדובר באלרגיה עונתית, הדבר הנכון יהיה לבצע טיפול מונע ומחזק, כשמומלץ להתחיל אותו מספר שבועות לפני שהאלרגיה צפויה להתפרץ.

איך ניתן למנוע או להפחית סימני אלרגיה בעזרת תזונה?

מומלץ להכניס אל הגוף מזונות נוגדי אלרגיה, מצד אחד, ולהימנע ממזונות אלרגניים שעשויים לעורר תגובה אלרגית.

תזונה מומלצת למניעת אלרגיה:

● תפוחים

● טחינה גולמית (עד כף ביום)

● חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 המצויות בעיקר בדגי ים (מי ים עמוקים, ים צפוני) ובזרעי פשתן. חומצות שומן אלו מפחיתות ייצור הורמונים פרוסטגלנדינים מעוררי דלקת ומגבירות ייצור הורמונים אלו הם מפחיתי דלקת ולקיחתם מחזקת את פעילות מערכת החיסון.

● פירות וירקות כמקור לנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים חיוניים אשר משפרים את פעילות מערכת החיסון. מומלץ לצרוך את כל הסוגים ובעיקר ירקות ופירות עשירים בויטמין C כגון קיווי, גויאבה, פלפל אדום, עלים ירוקים ופירות הדר (לא במצבי ליחה).

● מזונות עשירים בסיבים תזונתיים כגון ירקות, פירות, קטניות, שיבולת שועל, סובין, זרעי פשתן ועוד. הסיבים מסייעים לפינוי פסולת ורעלים מן הגוף ובכך מפחיתים את העומס על מערכת החיסון.

● נוזלים - שתייה של חליטות צמחי מרפא כמו פרחי קמומיל, מים ומיצי פירות וירקות משפרת את תהליך פינוי הרעלים מן הגוף.

● צמחי תבלין מחממים, שניתן לשלב בדייסה או בבישול - כגון ג'ינג'ר וקינמון.

● חומצות שומן חיוניות המצויות בשמן זית, למשל.

● מזונות המונעים הצטברות ליחה כגון ירקות שורש (פטרוזיליה, צנון, בטטה, סלרי, קולורבי ועוד),

● דגנים מלאים, גריסים וקטניות. מזונות אלו מומלצים בעיקר במקרים של אלרגיות המשפיעות על מערכת הנשימה.

מזונות מהם כדאי להימנע:

● מזונות אלרגניים. במקרים רבים, גם אם הגורם האלרגני אינו מזון, מומלץ לצרוך תזונה היפואלרגנית. תזונה זו כוללת הוצאת מזונות העלולים לעודד תגובה אלרגית כגון: חיטה, גלוטן בכלל, חלב פרה ומוצריו, תירס, סויה, פירות הדר, אגוזים, בוטנים, עגבניות, קפה, סוכר, שוקולד ועוד.

● פחמימות פשוטות (קמח לבן, סוכר)

● חלב ומוצרי חלב

● שומנים רווים וחלבון מן החי (כגון בשר אדום, עוף, ביצים) המחלישים את מערכת העיכול ומערכת החיסון ומעודדים תהליכים דלקתיים.

● מזונות תעשייתיים, מעובדים ומשוּמרים המכילים צבעי מאכל וחומרי טעם וריח אשר מחלישים את פעילות מערכת החיסון.

● מזונות מגבירי ליחה אשר מומלץ להינע מהם בעיקר במצבי גודש. קמח לבן, סוכר, חלב ומוצריו, פירות הדר, בננות, בוטנים ועוד עלולים להגביר ייצור ליחה.

לסיכום, כשאנחנו לא אוכלים מאוזן ונכון אנחנו מחריפים את תופעות האלרגיה. אם נקפיד לאכול בריא, טרי וכמה שיותר פשוט, נצלח את התופעות מהר יותר ובקלות ונוכל לעזור לגוף לעבור את המצב של האלרגיה מהר ולחזק אצלו את הפעולה הטבעית שהוא יודע לעשות הכי טוב.

ילד אוכל יוגורט. ShutterStock
ילד אוכל/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully