וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים למסגרות, כך תעשו את זה נכון

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 1.9.2022 / 10:51

ה-1 בספטמבר סוף סוף כאן והילדים שלכם סוף סוף נכנסים למסגרת. איך עושים את זה בצורה נכונה? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם בשלב ההסתגלות

לחלק מאיתנו זו תהיה הפעם הראשונה שבה נצטרך להפקיד את היקר לנו מכל אצל דמות טיפולית אחרת ולחלק אחר מאיתנו זו תהיה הפעם השנייה ואפילו יותר.

כך או כך, החזרה לשגרה צריכה להיות הדרגתית, אחרי חופש של כמעט חודש, בו הייתה שגרה אחרת, זמן בו אמא הייתה יותר נוכחת במהלך היום, יש פחות אינטראקציות עם ילדים אחרים ולו"ז שונה מזה של הגן- צריך לאט-לאט להסתגל לשגרה של המסגרת.

לא בכדי מסגרות מייצרות ימי הסתגלות, שכן זה הזמן של התינוק, של ההורה וגם של צוות הגן - להכיר, להסתגל ולנשום באופן הדרגתי את השגרה החדשה. יש משהו מאוד בריא לעשות זאת כך.

השנה, החגים מתחילים רק בסוף החודש, מה שמאפשר לנו הסתגלות של כמעט חודש שלם.

מה את יכולה לעשות מהצד שלך?

1. הכנה עצמית- חשוב מאוד שתעשי הכנה לעצמך. היום שלך ייראה אחרת לגמרי. הבקרים יתחילו ככל הנראה יותר מוקדם, זמני הארוחות שלך ישתנו וגם המחשבות שלך יהיו אחרות, כמו למשל, יותר תתהי מה עם הבייבי שלך במהלך היום, לעומת כשהיה איתך ופשוט ידעת חשוב שתכיני את עצמך לסדר יום שונה, אם זה להתארגן מבחינת העבודה ולדאוג שבימים הללו תוכלי אולי לעבוד מהבית או לפחות חצי יום על מנת שתוכלי להיות זמינה ככל שניתן לתינוקך. אם לא את - חשוב למצוא דמות טיפולית אחרת מוכרת שתוכל לעשות זאת במקומך בעת הצורך. אבא, סבא, סבתא, דודה, שכנה, חברה קרובה. כל דמות שמוכרת לבייבי שלך ואת סומכת עליה שתוכל לקחת את התפקיד הזה ולהיות בזמינות פיזית ורגשית.

2. הטרמה והכנה לבייבי שלך- כמה ימים לפני החזרה לשגרה, שבי לדבר עם התינוקות/ פעוטות שלך ותסבירי להם במילים פשוטות - "בעוד כמה ימים/מחר אנחנו חוזרים לגן, לחברים, לגננת, למשחקים ולשירים, אמא תביא אותך בבוקר ותיקח אותך בצהריים ותשמע חוויות". מומלץ להראות תמונות של מרחבי הגן או אפילו לעשות טיול סביבו ולראות את הגן מבחוץ ושם לנהל את השיחה- כמה שיותר להשתמש באמצעים מוחשיים להסברה. דעי, שגם תינוקות קטנים

צריכים שיאמרו להם: "עכשיו את הולכת למטפלת/לגן, אמא תיתן לך חיבוק חזק ותחזור עוד מעט לקחת אותך".

3. סיור בגן והתיידדות עם המרחבים לפני תחילת השנה- יש גנים שלעיתים מאפשרים להגיע ביום מרוכז לגן בסוף אוגוסט ולהכיר קצת את המרחבים בנוכחות ההורים. ברגע שאת - הדמות המוכרת - נמצאת יחד עם תינוקך במקום לא מוכר, הם מתיידדים איתו דרכך. כי אם את שם- זה משדר להם שזה מקום בטוח עבורם.

4. כלים השלכתיים- לפעוטות שכבר מדברים מעט, מומלץ להשתמש בספרי קריאה שמספרים על כניסה לגן, חזרה לגן ומפגשים עם הגננת, שעת סיפור, זמני מנוחה וכן הלאה. אפשר לצייר ציור שממחיש את הרגשות והתחושות שלנו לגבי החזרה לגן. אולי לבחור צבע של שמחה או צבע של עצב או התרגשות, אולי בכלל זאת תחושה לגיטימית של כעס? תנסו לגלות זאת ביחד.

5. דגשים לגננת ולצוות המטפל- אם יש משהו שהוא מהותי בשבילך שהגננת תדע, כמו - כיצד הוא אוהב לשתות מהבקבוק שלו, או כיצד היא אוהבת להירדם- תצייני זאת בפני הגננת והצוות, על מנת שהן יוכלו לתת את המענה העוטף ככל שניתן לבייבי שלך.

6. התחילי להתאמן על לייצר את השגרה- כמה ימים לפני סוף החופש הגדול, התחילי להתרגל גם את וגם הבייבי שלך לשעות בהן תקומו, תתאמנו על ההתארגנות מבחינת החלפות, האכלות, אולי תנסי לשלב יותר מפגשים עם ילדים בימים האלה כדי לייצר חשיפה לעוד אינטראקציות. המעבר ממצב בו בקושי נפגשים עם עוד תינוקות למצב בו פתאום יש עוד שבעה תינוקות או עוד 12 פעוטים- זה תהליך שגם בו רצוי לייצר הדרגה. אולי אלו לא יהיו אותם הילדים (למרות שאפשר לנסות לתאם גם את זה) אבל עדיין תהיה תרגולת של מפגשים אינטראקטיביים.

7. שימי לב ודגש על המסרים שלך- הילדים שלנו מרגישים אותנו. כאשר את תהיי בנינוחות, תשדרי שאת מוכנה לחזור לשגרה, אולי אפילו מתרגשת מזה ומצפה לזה- אלו מסרים שיעברו במילים ובאנרגיות שלך לבייבי שלך. לכן הדיבור הפנימי שלך עם עצמך הוא מהותי. מה שתאמרי לעצמך- זה מה שתשדרי החוצה, ולכן - ככל שתהיי מוכנה וערוכה יותר לקראת החזרה לשגרה מבחינה רגשית ופיזית- זה מה שיעבור הלאה לבייבי שלך ויאפשר לשניכם לקחת את השגרה כחלק מההתנהלות של היום, עם הבנה מלאה שנדרש כאן תהליך הדרגתי. ושזה בסדר אם יהיה קצת קשה למישהו מכם, אבל תתגברו על זה ביחד.

מאת: נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP, מטפלת הוליסטית בילדים ויועצת זוגיות

אמא מלווה את בתה ליום הראשון בגן. ShutterStock
אמא מלווה את בתה ליום הראשון בגן/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully