וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים לילדים עם הפרעת קשב? 9 טיפים שיכינו אותו לשנת הלימודים

ד"ר ארז מילר

עודכן לאחרונה: 24.8.2022 / 6:44

ילדים עם ADHD בדרך כלל חוששים מאוד מפתיחת שנת הלימודים, לאור חוויות עבר לא פשוטות. הבשורות הטובות הן שאתם יכולים לעזור להם להוריד את החשש ב-9 צעדים קטנים

אילוסטרציה. ShutterStock
הכנה מוקדמת מרגיעה חששות. ילד חולמני/ShutterStock

הפרעת קשב ופעלתנות יתר היא הפרעה נוירולוגית שמונעת מילדים ומבוגרים להתרכז לאורך זמן במטלה אחת. לעיתים ילד עם הפרעת הקשב נראה "חולמני", אך ברוב המקרים מדובר בילדים שעוברים מפעילות אחת לאחרת ללא התמקדות. בשני המקרים מדובר בילדים ש"איבדו עניין" בפעילות והמשיכו הלאה.

ילדים רבים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר חוששים מתחילת שנת הלימודים בשל חוויות של קושי, תסכול ואפילו ביוש שחוו ממורים ומתלמידים. חשוב מאד לסייע לילדים אלו לפתח תחושת מסוגלות ושליטה טובה יותר באמצעות התארגנות טובה לקראת שנת הלימודים מבחינת ציוד, מרחב למידה, שיגרה יומית ידועה מראש, וכמובן שעות שינה מתאימות.

אז כיצד נכין את הילדים בצורה המיטבית? ככל שאנחנו ההורים נעשה עבורם סדר ונכין עבורם את הסביבה ללמידה מיטבית, כך נסייע להם יותר ונפיג את החששות שלהם.

1. לתכנן עם הילד אזור בבית שנועד ללמידה: כדאי לתכנן אזור שיש בו כמה שפחות הסחות דעת (רעש, מכשירים אלקטרוניים וכדומה). יש להקפיד על ארגון של מרחב למידה זה ביחד עם הילד, לפחות אחת לשבוע. ביום כזה מוציאים את תכולת התיק (ייתכן שתגלו בו 'הפתעות' שונות), ומארגנים דפים, הודעות וכדומה לפי סדר עדיפויות.

2. ארגון בכיתה: לאחר תחילת שנת הלימודים, אם הילד משתמש בלוקר או במגרה בכיתה או בגן, חשוב לקבוע ביחד עם המורה זמנים קבועים שבהם מארגנים ומפנים את המקום, זורקים מה שלא צריך, ומחזירים הביתה את הציוד הנדרש.

ילד עם ילקוט בית ספר. ShutterStock
פעם בשבוע עושים סדר גם ביקלוט/ShutterStock

3. ארגון חומרי הלימוד: כדאי לרכוש ארגונית עם חוצצים, שבה יוכל הילד לשים דפים ומשימות לפי מקצוע. בסוף היום או בסוף השבוע חשוב להוציא את כל הדפים מהתיק ולארגן אותם באופן מסודר. אפשר גם בקלסר עם חוצצים לכל מקצוע.

4. ארגון שולחן העבודה: יש למיין ולארגן מחברות וספרים מהשנה הקודמת, ולבדוק מה יצטרכו לשנה הנוכחית. אם יש לילד שולחן עבודה - רצוי שיהיה מקום מעליו (בכוננית ספרים) או בצדו (בארונית תיקיות) לשים חומרי לימוד, ספרי לימוד ועוד. חשוב מאד לשוחח עם הילד על החשיבות של סדר וארגון - חוסכים זמן בארגון התיק ליום הלימודים ובאיתור הדפים וחוברות הדרושים.

5. לוח: אם יש מעט מקום על הקיר, מאד עוזר לוח מודעות מגנטי/שעם/מחיק. יש בהם מקום לפתקים, טבלאות, או כרטיסיות ניווט. רשימות לביצוע צריכות להיות נגישות, כמו גם לו"ז שבועי. כמובן שחשוב לטפח הרגל של הילד להסתכל עליהם בסוף כל יום ושוב בתחילת היום למחרת.

6. תוויות: תוויות מאוד מסייעות לארגון של דברים. תוויות על מגרות שמכילות ציוד מסוים, תוויות למחברות וכדומה. רצוי להכין תוויות באותו צבע לכל חומרי הלמידה של מקצוע מסוים.

אילוסטרציה. shutterstock, ShutterStock
מומלץ. לוח שעם/ShutterStock, shutterstock

7. ארגונית: לכל התלמידים יש יומן. אבל יש יומנים שמסייעים בארגון של היום והשבוע. גם ביומן כזה - ההרגל של לכתוב בתוכו מידע, ולבדוק מה כתוב בו למחרת או להמשך השבוע, חיוניים כדי שלא יעלה אבק. אם מדובר בילד צעיר או כזה שיש לו קושי בכתיבה - רצוי למצוא אפליקציה של יומן כזה עם תזכורות.

8. אוזניות: ילדים רבים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר מתקשים לעבוד עם רעש מסביב. ישנן בשוק אזניות שונות שיכולות למסך את הרעש, כולל כאלו שמבטלות רעשים באופן אלקטרוני. עם אוזניות כאלו הם יוכלו לעבוד באופן יעיל ושקט יותר.

9. מערכת תגמולים: כדי לטפח ולעודד הרגלי למידה ועבודה, ארגון וסדר, יש לבנות מערכת של תגמולים שיחזקו הרגלים אלו אצל ילדכם כאשר הוא מראה שיפור בהרגלים אלו בחיי היומיום שלו. תגמולים או חיזוקים אלו יכולים להיות זמן משחק נוסף אתכם ההורים, משהו מיוחד שמכינים לו לכריך של בית הספר ועוד.

ד"ר ארז מילר הוא פסיכולוג חינוכי מומחה, המכללה האקדמית אחוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully