וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסמונת העין היבשה - הסימנים, הגורמים ודרכי הטיפול

הילה צור שינזי, בשיתוף zap doctors

17.8.2022 / 15:03

עין יבשה ומחסור בדמעות עלולים להגביר את הסיכון לדלקות עיניים ואף לפגיעה בראייה עקב עכירות מתמשכת. ד"ר נח סגל, מומחה ברפואת עיניים, מסביר מהי תסמונת העין היבשה, מה הם הגורמים והתסמינים וכיצד מטפלים בבעיה

אדם מבוגר סובל מבעיות עיניים. ShutterStock
העין היבשה היא תופעה של גיל והיא שכיחה במיוחד בקרב אנשים בעשור השישי לחייהם ומעלה/ShutterStock

הדמעות חשובות מאוד לתפקוד העין, הן דואגות לסביבה לחה בעין ההכרחית לראייה בהירה, שוטפות את גלגל העין מלכלוך ומחיידקים, וחיוניות לתנועת עפעף חלקה. מחסור בדמעות עלול להגביר את הסיכון לפגיעה בקטע הקדמי של העין, לגרום לדלקות עיניים ואף לפגוע בראייה עקב עכירות מתמשכת.

כ-40% מהאנשים באוכלוסיית ישראל (קרוב ל-30% בקרב האוכלוסיה הבוגרת, בני 60 ומעלה, וקרוב ל-9% בקרב האוכלוסיה הצעירה) סובלים מתסמונת העין היבשה שבאה לידי ביטוי בקושי בפתיחת העין בבוקר, בגרד ובעקצוצים, בחוטי ריר, תחושת שריפה בעיניים, דמעת יתר, ראייה מטושטשת, רגישות לאור, עייפות וכאבי ראש. ממה נגרמת תסמונת העין היבשה? ד"ר נח סגל, מומחה ברפואת עיניים, פלסטיקה וארובה, מסביר על על הגורמים, התסמינים ועל דרכי הטיפול במחלה.

"תסמונת העין היבשה נובעת בדרך כלל מחוסר תפקוד של בלוטות הפרשת הדמעות בעפעפיים או מירידה בתפקוד שלהן. בדרך כלל חוסר התפקוד יכול להופיע יחד עם מחלות אחרות שמתבטאות גם ביובש של רירית הפה וגם באיברי המין, ובמקרים קשים יותר, גם במחלות פרקים".

כיצד הדמעות שומרות על התפקוד התקין של גלגל העין?

"פעולת המצמוץ גורמת להפרשת מסך דמעות, שמסכך את שטח העין ושומר על משטח עין נקי וצלול, כך שגלגל העין יכול לנוע ללא חיכוך בעפעף. מסך הדמעות מורכב משלוש שכבות: שכבה אחורית (שכבת המוצין) שמחברת בין שכבת המים לבין משטח העין ומטרתה לשמר את הלחות; שכבת המים, שנוצרת בבלוטות הדמעות ומטרתה לנקות את העין; ושכבת השומן, השכבה החיצונית, שמצויה באזור בלוטות בעפעפיים שמייצרות דמעות, מלחחות את הקרנית וגורמות לכך שהעין לא תהיה יבשה".

ד"ר סגל מדגיש: "יש שני מקורות לדמעות - הראשון הוא מבלוטת הדמע שמעוצבבת על ידי עצב השבע, והשני הוא מבלוטות העפעפיים. בלוטת הדמע היא זו שגורמת לדמעת כאשר בוכים או כאשר אוכלים מזון חריף, ואילו בלוטות העפעפיים שומרת על לחות הקטע הקדמי".

אישה צעירה משתמשת בטיפות עיניים. ShutterStock
הסימנים השכיחים ביותר לתסמונת העין היבשה יבואו לידי ביטוי בקושי בפתיחת העין בבוקר/ShutterStock

האם יש גורמים נוספים לתסמונת העין היבשה מלבד פגיעה בעצב השבע ופגיעה בתפקוד בלוטות העפעפיים?

"כן, העין היבשה היא תופעה של גיל והיא שכיחה במיוחד בקרב אנשים בעשור השישי לחייהם ומעלה, כאשר שיעור הנשים הסובלות מהתופעה גבוה יותר משיעור הגברים - תסמונת העין היבשה היא התסמונת השכיחה ביותר בקרב נשים בגיל המעבר והבעיה הרפואית הנפוצה בארה"ב.

"תסמונת העין היבשה עלולה לנבוע כתוצאה מדלקת עפעפיים מתמשכת, כמו גם עקב מחלות אוטואימוניות וסיסטמיות, מחלות בלוטות התריס, סוכרת, דלקת פרקים ועוד. גם נטילה של תרופות שונות לאיזון לחץ הדם, תרופות לאיזון הלחץ התוך עיני, כדורי שינה, תרופות נוגדות דיכאון ואנטי היסטמינים, עלולה לגרום לעיניים יבשות. לעתים תסמונת העין היבשה יכולה להופיע לאחר ניתוח להסרת משקפיים, לאחר ניתוחי עיניים, ניתוחי ראש וצוואר, שעלולים לפגוע בעצב השבע וכן עקב אורח החיים המודרני שכולל שימוש רב במסכים, שהייה בחללים סגורים וממוזגים ושימוש ממושך בעדשות מגע".

מה הם הסימנים המאפיינים את תסמונת העין היבשה?

"הסימנים השכיחים ביותר לתסמונת העין היבשה יבואו לידי ביטוי בקושי בפתיחת העין בבוקר, שכן במשך הלילה אנחנו לא מעפעפים. קושי זה אף מתבטא גם כאשר מביטים שעות רבות אל מול מסך, בעת קריאה ממושכת או בעת נסיעה ארוכה. פעולת העפעוף מסייעת לליחוך העין, אך כאשר ממעטים בה העיניים מגורות, יש תחושה של שריפה, גרד, עייפות וכאבי ראש, לעתים רגישות לאור, ראייה מטושטשת וחוסר נוחות".

כיצד ניתן לטפל בתסמונת העין היבשה?

"הטיפול השכיח ביותר בתסמונת העין היבשה נעשה באמצעות תכשיר דמעות מלאכותיות. בשוק יש תכשירים רבים וכל אחד יכול לבחור את התכשיר המתאים עבורו. תכשיר נוסף נקרא 'רסטזיס', תחליב לעין, OPHTHALMIC EMULSION, שגורם ליצירת דמעות. סיכויי הצלחה לטיפול בתכשיר זה עומדים על 70%, כאשר לרוב השפעת התכשיר תורגש לאחר פרק זמן של מספר חודשים.

"מלבד זאת, ניתן להיעזר בפקקים (פלגים) לנקבי הדמעות, שכן הדמעות שלנו מתנקזות אל האף, ואם נסגור את הנתיב או את שני הנתיבים עם פקק, נוכל לשמור על הדמעות בשק הדמעות וכך נקל על היובש. אני ממליץ על הטיפול בפקקים לנקבי הדמעות כאשר הטיפול בתכשירי דמעות מלאכותיים לא מספק", אומר ד"ר סגל.

לסיכום, האם ניתן לרפא את תסמונת העין היבשה?

"ניתן להקל על תסמיני המחלה, והטיפול המתמשך, בין אם מדובר בטיפות ובין אם מדובר בפקק (פלאג), מסייע רבות לאנשים בגיל המעבר המתלוננים על קשיים בפתיחת העיניים, על כאבים ועל אי נוחות בראייה. לא פעם הטיפות מצילות אותם".

ד"ר נח סגל מנהל מרפאה פרטית בתחום הארובה והפלסטיקה של העין בחיפה ורופא בכיר ומנהל תחום ניתוחי עפעפיים, דרכי דמעות וארובת העין במרכז הרפואי כרמל חיפה. במרפאתו הוא מציע ניתוחי עפעפיים כפתרון לבעיות תפקודיות ואסתטיות. ליצירת קשר ולפרטים נוספים חייגו - 04-8255641

לעמוד של ד"ר נח סגל באתר דוקטורס

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הילה צור שינזי, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • עיניים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully