וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לדבר עם הילדים על המצב הביטחוני?

ליאת דותן

7.8.2022 / 16:00

ילדים חשופים למידע רב ברשתות, וגם למתח הגובר שלנו ההורים, אז איך אנחנו יכולים לסייע להם להבין את המצב המשוגע הזה שנקלענו אליו, שוב? פסיכולוגית חינוכית מסבירה

אישה רצה למקלט בזמן אזעקה באשקלון, 6 באוגוסט 2022. רויטרס
כשהמציאות כאוטית, להורים יש תפקיד חשוב במיוחד. אישה רצה למקלט/רויטרס

מבצע "עלות השחר" מעורר שוב את הצורך לתווך לילדים את המציאות הביטחונית המורכבת שלנו, מציאות שמשפיעה על כולנו ודורשת היערכות והתייחסות. המצב הביטחוני עלול לעורר בילדים פחדים וחששות ולערער את תחושת הביטחון שלהם. להורים יש תפקיד משמעותי ויכולת לסייע לילדים להתמודד עם המצב ועם ההצפה במידע, שהילדים נחשפים אליו באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות.

להורים יש את היכולת לחזק את תחושת המוגנות ואת החוסן הנפשי של ילדים. חוסן נפשי זו היכולת לחזור לתפקד אחרי אירוע קשה או מצב ששינה את המציאות שלנו. זו מיומנות חשובה לחיים, גם לילדים וגם לנו המבוגרים המסייעת לתחושת הרווחה הנפשית.

הנה כמה כלים שימושיים שיסייעו לדבר עם הילדים על המצב הביטחוני, להרגיע ולחזק אותם עד כמה שניתן:

1. קודם כל, נסו להירגע בעצמכם
הפרשנות של ילדים את המציאות מושפעת מאוד ממה שהם רואים בעיניים של הוריהם. הם לא זקוקים למילים, מספיק מבט של הילד אל פניו של ההורה על מנת להרגיש אם ההורה מודאג או רגוע, וכך לפרש את המציאות. לכן, חשוב שהתגובות שלכם ההורים יהיו מווסתות, רגועות, ויהוו מודל לילדים לאיך מתמודדים במצבי לחץ ומצוקה.

בשביל שתוכלו לתמוך ולסייע לילדים, חשוב שתהיו מודעים לרגשות שמתעוררים בכם. צרו לכם מקומות שבהם אתם מקבלים תמיכה והרגעה. כמו בהוראות הבטיחות במטוס - במצב חירום המבוגר מונחה לשים את מסכת החמצן קודם כל עליו ורק אז על הילד, בשביל שיוכל לעזור לו.

ילד דואג. ShutterStock
התאימו את ההסבר לגיל הילד. ילד מודאג/ShutterStock

2. הסבירו בצורה הכי ברורה שיש
לאחר שתיקחו לעצמכם רגע לנשום ולהירגע, הסבירו לילדים בשפה ברורה המותאמת לגילם מה קורה. תארו להם את העובדות בצורה מאורגנת, רגועה ורגישה. שאלו אותם מה הם יודעים על מה שקורה, הקשיבו להם, לשאלות שלהם, ארגנו את המידע והימנעו מכניסה לפרטים מיותרים.

3. עודדו את הילדים לשתף ברגשות שלהם
תנו מקום לכל קשת הרגשות של הילדים, והעבירו את המסר שהרגשות האלה הן תגובה טבעית ונורמלית במצב של קושי. תנו תוקף לרגשות, השתדלו לא לבטל או לומר "אין מה לדאוג", אלא "זה באמת קשה ולא נעים שזה קורה". במקביל, העבירו מסר בטוח ומחזק על ידי כך שתזכירו לילדים מה יכול לעזור במצבים האלה.

4. תזכירו לילדים את הכוחות שלהם
עזרו לילדים לזהות את הכוחות הפנימיים שלהם, שיאפשרו להם להתגבר גם כשקשה. אפשר להיזכר יחד בשיטות שעוזרות להם להרגיש יותר טוב כמו להסיח את הדעת, לחשוב על דברים נעימים. לצייר, לשחק עם חברים, לנשום נשימות מרגיעות או לקבל חיבוק אוהב מכם כשהם זקוקים לחיזוק.

תושבים בחדר מדרגות ביפו בעת מתקפת רקטות, 6 באוגוסט 2022. רויטרס
שימרו על השגרה ועל רצף החיים עד כמה שניתן. תושבים בחדר מדרגות/רויטרס

5. צרו ודאות, עד כמה שאפשר
השתדלו לתת לילדים כמה שיותר תחושת ודאות ויציבות בתוך תחושת אי הוודאות הקיימת. שימרו על השגרה ועל רצף החיים עד כמה שניתן, והעבירו מסר של הרגעה, כמו למשל - "יש לנו צבא ומשטרה חזקים ששומרים עלינו, ואנחנו ההורים שומרים עליכם". הזכירו להם את התקווה והאמונה שלאחר התקופה הקשה הדברים יחזרו למסלולם ולשגרה.

6. הפחיתו חשיפה של הילדים למידע מיותר
כדאי להמנע משיחות מעל הראש של הילדים ולהפחית חשיפה לאמצעי התקשורת. בגילאים הצעירים יותר קל לנו לסנן את המידע, אצל הילדים הבוגרים יותר, שחשופים לרשתות החברתיות, אנחנו לא יכולים למנוע לגמרי את החשיפה, אבל יכולים לתת להם כלים להתמודד עם המראות והתמונות. כדאי לעזור להם להבין שאמנם אין שליטה על התכנים שמגיעים, אבל יש שליטה על משך החשיפה, וכי ברגע שמזהים שמשהושעושה להם לא נעים, הם יכולים לבחור אם להיות שם או לא - למשל להחליף ערוץ, לגלול לדבר הבא או לצאת מהמסך. עזרו לילדים להעלות מודעות לכך שהחשיפה עשויה להגביר תחושות לא נעימות ופחדים, שבאפשרותם למתן ולהרגיע אותם.

ואם מזהים סימני מצוקה אצל הילד?

שימו לב אם הילדים מגלים סימנים של מצוקה - חלקם ידברו על הלחץ באופן ישיר, חלקם יסתגרו וחלקם עשויים לבטא את הקושי בסימפטומים התנהגותיים. מצבים כאלה באופן טבעי עשויים לעורר רגרסיה התנהגותית. זכרו שזה זמני. לכל ילד יש את הדרך שלו להביע את עצמו, זה תלוי בסגנון האישי של הילד ובגיל שלו. במיוחד בתקופה הזו, חשוב לגלות גמישות אמפתיה וסבלנות. ברגעים של לחץ, הילדים זקוקים לדמות של מבוגר משמעותי, שיכיל את הרגשות שלהם ויעזור להם לארגן ולווסת את התחושות בדרכים יעילות. זה יכול להיות במילים, זה יכול להיות במשחק, בציור, בסיפור או בכל דרך יצירתית שתבחרו. ההבעה והשיתוף, מפחיתים את תחושת המצוקה ומחזקים את תחושת הביטחון ויכולת ההתמודדות.

אם אתם רואים סימפטומים של מצוקה והתנהגויות כמו הסתגרות, הימנעות מפעילויות, חוסר תיאבון או קשיים בשינה, חשוב שתפנו לייעוץ ולעזרה עם גורמי הסיוע השונים שפועלים כעת, וכן במוסדות החינוך - למחנכת, יועצת, פסיכולוגית או גורמי תמיכה ברשות המקומית. העבירו לילדים את המסר שהם לא לבד, שתמיד הם יכולים לפנות אליכם או לצוותים החינוכיים לעזרה. היחד עוזר להתמודד ולהתגבר על אתגרי התקופה.

הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית בחברת Safe School (סייף סקול) הפועלת ליצירת אקלים דיגיטלי בטוח לילדים ונוער

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully