וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדור הבא של הטיפול בעזרת קנאביס רפואי

בשיתוף סאיקי

7.8.2022 / 7:30

ד"ר שנהב, מומחית ברפואה פנימית ומומחית סוכרת וקנאביס רפואי, מסבירה על משאף SyqeAir: "שונה משאר דרכי המתן לקנאביס. מדובר בטיפול אחיד, הדיר (עקבי בכל פעם) ולכן ניתן להגיע לטיפול יציב ויעיל המאפשר למטופלים להמשיך לתפקד"

סאיקי - משאף לטיפול בקנאביס רפואי בשם SyqeAir. כפיר זיו,
סאיקי - משאף לטיפול בקנאביס רפואי בשם SyqeAir/כפיר זיו

כ-17% מתושבי ישראל סובלים מכאב כרוני כלשהו; כאב מתמשך שאינו עובר, לעיתים כתסמין המאפיין מחלה כלשהי או כתגובה לטיפולים (למשל טיפולים אונקולוגיים) ולעיתים כבעיה רפואית בפני עצמה. בשנים האחרונות, החלה הקהילה הרפואית לראות בקנאביס הרפואי טיפול לגיטימי עבור כאב כרוני [1]. אנחנו משתמשים במילה "לגיטימי" בערבון מוגבל מאוד, שכן הקנאביס הרפואי, למרות העדויות ההולכות ומצטברות, התומכות ביכולתו להקל על מטופלים שסובלים מכאב כרוני, עדיין נחשב כסם מסוכן ולא כתרופה [2] בישראל ובמדינות רבות נוספות בעולם.

כאב כרוני ממקור עצבי הוא ההתוויה המובילה לקבלת רישיון לקנאביס רפואי, בישראל - 56% ממספר הרישיונות, שעומד, נכון ליוני 2022, על כ-114,000 [3]. ההערכה היא שעד 2025 מספר הרישיונות יגיע לכרבע מיליון.

"למעלה מ-50 אחוזים ממטופלי הקנאביס הרפואי מטופלים באינדיקציות של כאב", מסבירה ד"ר גילת שנהב, מומחית ברפואה פנימית, מומחית סוכרת ובקנאביס רפואי. "להרבה מהתרופות הקונבנציונאליות שנרשמות למטופלי כאב יש תופעות לוואי. אופיאטים, למשל, ממכרים ומרדימים. גם כלים אחרים העומדים לרשותם של הרופאים מוגבלים ובעלי חסרונות, כמו: טיפולים פולשניים שיכולים להיות מכאיבים ולא נוחים. דווקא הקנאביס הרפואי, שהוא פתרון יחסית בטוח ואפקטיבי, לא בא לידי ביטוי מספק בגלל דעות קדומות או מחסור במחקרים". היא מבהירה.

לדברי ד"ר שנהב, שלוש הבעיות הרפואיות הנפוצות שעבורן קנאביס רפואי יכול לסייע הן: כאבי גב תחתון, אנדומטריוזיס ואדנומיוזיס ופיברומיאלגיה. "המשותף לשלושת המצבים האלה הם שהם מאוד שכיחים וגורמים לסבל רב ולפגיעה גדולה באיכות החיים של המטופלות והמטופלים. רופאים רבים מתקשים לתת למטופלים הללו מענה תרופתי הולם. מטופלים אלו מגיעים לקנאביס אחרי חודשים ושנים של תרופות שלא הציעו מענה אפקטיבי שמאפשר להם גם הפחתה בעוצמת הכאב וגם לחזור לתפקד."

ד"ר שוקי אבירם. איתי קרוגן,
ד"ר יהושוע (שוקי) אבירם/איתי קרוגן

כאבי גב תחתון

"בהתאם לנוהל 106 של משרד הבריאות, מטופלים שסובלים מכאב כרוני צריכים להיות מטופלים במשך שנה במרפאת כאב לפני שיקבלו אישור לקנאביס רפואי. יש מקרים שבהם לי, הנוהל הזה נראה לי מייגע וכואב. אני לא הייתי רוצה לראות אנשים שסובלים זמן רב. קנאביס הוא לא קו טיפול ראשון אבל הוא לא חייב להיות אחרון. לטיפול בעזרת קנאביס יש פוטנציאל לדחות ניתוח או להוות טיפול משלים לניתוח", מסבירה ד"ר שנהב.

אנדומטריוזיס ואדנומיוזיס

מחלות גינקולוגיות כרוניות, שפוגעות בנשים ובנערות בגיל הפריון. מחלות קשות לאבחון שמתפתחות מסיבה לא ידועה. "מדובר במחלות דלקתיות שמתבטאות בכאבי אגן, בטן וגב. כמו "כאבי מחזור" רק שהם נמשכים כל יום, כל היום, כולל כאבים בעת יחסי מין." אומרת ד"ר שנהב. "הקנאביס הרפואי מסייע בהפחתת עוצמת הכאב ויש לו גם תפקיד כנוגד דלקות, זהו יתרון נוסף על הטיפול בהפחתת הכאבים. יש להדגיש כי בזמן הטיפול בקנאביס רפואי יש להימנע מכניסה להריון ואינו מומלץ בזמן הנקה ".

פיברומיאלגיה

"בפיברומיאלגיה המצב עוד יותר מורכב", מסבירה ד"ר שנהב. "אם אנדומטריוזיס כן מאובחן, בסופו של דבר, את הפיברומיאלגיה עוד יותר קשה לאבחן. מדובר במחלה עם מנעד רחב של סימפטומים פיזיים ונפשיים".

הכאבים הכרוניים שנופלים בין הכיסאות

"חשוב לזכור שהתוויה המאושרת לשימוש בקנאביס רפואי היא עבור כאב עצבי ממקור אורגני ידוע. כאבי גב תחתון, פיברומיאלגיה ואנדומטריוזיס לא נמצאות בהתוויות של טיפול בקנאביס של משרד הבריאות בישראל משום שלא בוצעו כמעט מחקרים על היעילות והבטיחות בהן. אין להן תרופה שמשמשת לריפוי אלא טיפולים נגד כאב או טיפולים משלימים, בתוכם קנאביס". מסביר ד"ר יהושוע (שוקי) אבירם, מנהל המחקרים הקליניים בחברת Syqe, אשר פיתחה משאף רפואי חדשני לקנאביס. "רוב מטופלות האנדומטריוזיס עוברות ניתוחים גדולים באגן ואחוז גבוה מהן נפגעות פגיעה עצבית מהניתוח עצמו. הטיפול באמצעות קנאביס רפואי מאושר להן בגלל הפגיעה העצבית ולא בגלל האבחנה של האנדומטריוזיס.

גם מטופלות ומטופלי פיברומיאלגיה הסובלים מכאבים מפושטים בגוף, נדרשים לרוב לסבול מכאבים כרוניים נוספים, ממקור עצבי, בכדי לקבל רישיון לטיפול בקנאביס ומטופלים הסובלים מכאבי גב תחתון נדרשים להציג מקור אורגני מובהק, כמו פריצת דיסק. "במאמר מתוך מחקר הדוקטורט שלי ראינו שהפחתת עוצמת הכאב בעזרת הקנאביס הרפואי הייתה טובה יותר, דווקא בכאבים שאינם ממקור עצבי ", מסביר ד"ר אבירם.

"כרופאה שמרנית", אומרת ד"ר שנהב, "אחד מהחששות שלי הוא שהמטופל יפתח תלות בתפרחות בנוסף, כל מטופלת או מטופל הם שונים: ישנן תופעות לוואי שונות, עוצמת הכאב שונה, ונדרש לבצע התאמות מינון עבור כל אחת ואחד. בתפרחות קשה ליישם טיפול כזה. הצמח משתנה מאצווה לאצווה, לא ניתן לשלוט בכמות הנצרכת ולא במינון החומרים שנספגים בגוף."

סאיקי - משאף לטיפול בקנאביס רפואי בשם SyqeAir. כפיר זיו,
סאיקי - משאף לטיפול בקנאביס רפואי בשם SyqeAir/כפיר זיו

משאף SyqeAir - טיפול בעזרת קנאביס בסטנדרט של רפואה מתקדמת

"משאף SyqeAir שונה משאר דרכי המתן לקנאביס. מדובר בטיפול אחיד, הדיר (עקבי בכל פעם) וקבוע, במינונים נמוכים. לכן ניתן להגיע לטיפול יציב ויעיל המאפשר למטופלים להמשיך לתפקד. וזה מאוד חשוב לי, כרופאה. היתרון של המשאף של חברת סאיקי בא לידי ביטוי בכך שהוא נותן טיפול קבוע וכזה שעוזר באופן מידי", אומרת ד"ר שנהב.

"קנאביס הוא לא רק CBD ו-THC. יש בו בין 400 ל-500 חומרים פעילים שעובדים על קולטנים רבים בגוף" אומר ד"ר אבירם. "חשוב להבין שתרופה היא, בדרך כלל, מולקולה אחת שפועלת על רצפטור אחד. במקרה של קנאביס, החומרים הפעילים פועלים בצורות שונות על לפחות 50 קולטנים (שאנחנו יודעים עליהם). לכן לרופא קשה לדעת מה הוא רושם למטופל שלו. מה גם, שברוב צורות השימוש בקנאביס אי אפשר לדעת מה וכמה נספג בגוף, למעט במשאף SyqeAir שהצליח למדוד תוצאות אחידות בריכוז ה-THC בדם. 3

חברת סאיקי משתמשת בתפרחת גולמית של חברת @Bedrocan ההולנדית. בשונה מזנים אחרים בשוק, חברת בדרוקן מגדלת את הצמח בתנאים המחמירים ביותר הקיימים כיום בעולם. לכן כל האצוות הדירות (כלומר, מכילות קנביס בעל גנטיקה יציבה ואחידה). מתווספת לזה טכנולוגיה חדשנית שמאפשרת מתן מינונים מדויקים ונמוכים מאוד של THC ושאר החומרים הפעילים - בלחיצת כפתור. שני יתרונות שמאפשרים השפעה עקבית ומספקים למטופלים את הטיפול הקבוע שלהם - בכל שאיפה", מסביר ד"ר אבירם.

ד"ר שנהב רוצה להבהיר למטופלים שהם לא צריכים להיבהל מעצם הרעיון של השימוש בקנאביס. "היום, הרבה מאוד מטופלים מגיעים אלי לאחר סבל של שנים רבות, הם חוששים משימוש בקנאביס הרפואי ואני זו שמסבירה שאפשר להיות מטופלים בקנאביס ולהמשיך לתפקד", אומרת ד"ר שנהב. "המטרה שלי עם קנאביס היא שהמטופלים לא יסבלו, אני לא רוצה שהם יפחדו מטיפול בקנאביס רפואי. בהרבה מקרים הגבולות בין "החברתי" והרפואי מטושטשים, אבל במקרה של משאף SyqeAir זה מדויק וברור. הטיפול בעזרת משאף SyqeAir לא מטשטש ולא מבלבל, טרם נצפו אינטראקציות עם תרופות אחרות ואין חשיפה לעישון או לעשן".

"יש הרבה מטופלים שניגשים לקנאביס בחשש ואני רוצה שידעו שיש מוצר שיכול לעזור וחבל לסבול תתעלו מעל הדעות הקדומות. קנאביס הוא טיפול רפואי נוגד כאב בטוח מתרופות כאב קונבנציונאליות". מסכמת ד"ר שנהב.

למידע נוסף באתר

בהתאם להתוויות המאושרות ע"י משרד הבריאות. השימוש במשאף מותנה בהמלצת רופא וברישיון לשימוש לקנאביס רפואי של משרד הבריאות, בהתאם לדרישות הדין. נבדק מחקרית. אין באמור משום המלצה רפואית.

[1]E.K. Choo, S.W. Feldstein Ewing, T.I. Lovejoy, Opioids Out, Cannabis In: Negotiating the Unknowns in Patient Care for Chronic Pain, J. Am. Med. Assoc. 316 (2016) 1763-1764. https://doi.org/10.1001/jama.2016.13677 [doi].

נוהל 106, מרץ 2013 תאריך עדכון (6) ינואר 2022, 1-14 [2]

משרד הבריאות, נתונים עדכניים מרישיונות מטופלים היחידה לקנביס רפואי (יק"ר([3]

[4]Eisenberg et al. (2014). The pharmacokinetics, efficacy, safety, and ease of use of a novel

portable metered-dose cannabis inhaler in patients with chronic neuropathic pain: a phase 1a

studyJ. Pain Palliat. Care Pharmacother, 28 ( 3 ), 216-225.

בשיתוף סאיקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully