וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סידור החלל הביתי לפי השיטה המונטסורית

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 15.8.2022 / 11:35

איך תתאימו את הבית לצרכים של הילד, לתחומי העניין שלו ולתקופות הרגישות שלו? הנה כמה המלצות של אינה פארי, מאמנת הורים ומנחת הרצאות וקורסים בשיטת החינוך המונטסורי

שיטת החינוך המונטסורית בנויה על היחסים בין שלושה מרכיבים - המבוגר, הילד והסביבה. השאיפה היא לקיים יחסים הדדיים בין כל המרכיבים, ובאופן הזה הילד מחנך את עצמו באמצעות הסביבה. המשולש הנ"ל מתקיים באופן הבא: אתן מארגנות את הסביבה לפי הצרכים של הילד, כדי שהוא יוכל לחנך את עצמו בתוך הסביבה. את הארגון הזה אתן עושות על ידי תצפית על הילד, התבוננות והבנה של השלב בו הוא נמצא - תקופת רגישות מסוימת (למשל רגישות לסדר או לתנועה) שלב התפתחותי, מסוגלות מוטורית ועוד.

כאשר הסביבה מותאמת להתפתחות הילד ומעוצבת באופן שעונה על הצרכים שלו, תחומי העניין והתקופות הרגישות שלו - הוא יצליח לחנך את עצמו באופן המדויק לו ביותר. אינה פארי, מאמנת הורים ומנחת הרצאות וקורסים בשיטת החינוך המונטסורי, מציעה דוגמאות לסידור החלל הביתי באופן שייטיב עם התפתחות הילד שלכן:

אזור התארגנות

אם אתן רוצות להקנות הרגלים לילד, ניתן לארגן את הסביבה בהתאם. למשל, חליצת נעליים בכניסה לבית. אם יהיה מקום מסודר שהילד יבין ששם חולצים נעליים - לשם הוא יתכוונן בכל כניסה הביתה. תוכלו להציב שטיחון בכניסה שמיועד לכך, שרפרף לשבת עליו כדי לחלוץ את הנעליים וכדומה. מעוניינות שהילד יפשוט את המעיל בכניסה לבית ויתלה אותו? התקינו לו מתלה נמוך כדי שיוכל להגיע ולעשות זאת בעצמו.

אזור במטבח המפתח עצמאות באכילה

אם אתן רוצות שהילד יהיה עצמאי באכילה, ודאו שיש מדף תחתון במקרר שיהיה נגיש עבורו. על המדף הזה הציבו רק מאכלים שהואו יכול לאכול מבחינתכן. מה תוכלו להניח שם מבלי לפחד שהילד יסכן את עצמו? למשל מעדן, פירות או ירקות חתוכים, חטיף בריאות ועוד. אפשר גם להגדיר אזור בארונות המטבח הנמוכים שיהיה עבור הילד, בו יהיו כלים שהוא יכול לקחת בעצמו ולערוך את השולחן. אם יש אזור מסוים במטבח אותו תוכלו להסב לפינוי הכלים, לשם הילד יפנה את הכלים בעצמו לאחר האוכל או אם הילד כבר מגיע אל השיש - זה יהיה עוד יותר טוב.

כמו כן, מאחר ושתיית מים היא חשובה והכרחית, צרו גישה נוחה למכשיר התמי 4 ולמדו את הילד להשתמש באופן עצמאי ולמזוג לעצמו מים. אפשר גם להכין פינת שתייה נמוכה עם קנקן וכוסות על שולחן נמוך ונגיש.

התאמת משחקים

כמו באוכל, הגישה המונטסורית מאמינה בעצמאות גם במשחקים. מה זה אומר מבחינתכן? ודאו שפינת המשחקים מונגשת עבור הילד, שהמשחקים, הצעצועים והאביזרים הם בגובה ובגודל המתאים למידותיו תוך הקפדה על הבטיחות שלו. אם הוא יוכל לבחור את המשחקים שלו בעצמו ולשחק איתם מבלי לבקש את העזרה שלכן - זה לא רק יהיה לו כיף יותר אלא יפתח בנוסף את הביטחון העצמי שלו.

פינת טיפוח עצמי

צרו פינה קטנה בה תוכלו להציב מראה, טישו לקינוח האף, סלסלת גומיות, מסרק וכל אביזר שיעזור לטיפוח עצמי של הילד או הילדה - בעצמם.

פינת רגיעה

ניתן להגדיר בבית פינה שתהיה פינת רגיעה, עדיף עם ערסל נגיש או פוף לילד. בפינה זו הציבו גם מדף ספרים נמוך בו יהיה אפשר לקרוא בזמן הרגיעה בפינה הזאת.

התאמת החדר לעצמאות בלבוש

תוכלו להנגיש מדף תחתון בארון או מגירה נמוכה בשידת ההחתלה כדי לתת לילד לבחור בגדים בעצמו. תוכלו להכין מראש שני סטים מוכנים של בגדים והילד יוכל לבחור מביניהם מה הוא רוצה ללבוש היום לגן.

עיצוב חדר הרחצה לעצמאות הילד

אם תרימו כל פעם את הילד לצחצח שיניים או לשטוף את הפנים והידיים - הוא לא ילמד בעצמו. הגישה המונטסורית ממליצה להנגיש את חדר הרחצה, למשל על ידי שרפרף יציב עבור הילד, או הצבה מראש של כיור קטן ונגיש המיועד לילדים.

תינוק משחק בסלון. ShutterStock
תינוק משחק בסלון/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully