וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל היום בים ובבריכה? כך תוכלו למנוע ולטפל בדלקות אוזניים של הילדים

עודכן לאחרונה: 1.8.2022 / 8:31

בגל החום הנוכחי אין מנוס מלקחת את הילדים להצטנן בים או בבריכה. הבעיה היא שלעיתים קרובות זה מוביל לדלקות באוזניים. שאלנו מומחים מה ניתן לעשות כדי למנוע דלקות ואיך מטפלים

ילדים משחקים בבריכה. ShutterStock
המים יכולים להיות מזוהמים. ילדים בבריכה/ShutterStock

בחודשי הקיץ ובמיוחד בחופש הגדול, אחת הפעילויות הפופולריות (והנדרשות) היא ללכת עם הילדים לבריכה או לים ולהשתכשך במים. למרות הפעילות המצננת שאהובה על משפחות רבות, חשוב לדעת שמי הים או הבריכה עשויים להיות מזוהמים בחיידקים או פטריות, מה שעלול לגרום לזיהום ולדלקת כאשר הם נכנסים לאוזניים.

ביקשנו מפרופ' משה פוטרמן, רופא מומחה באף, אוזן וגרון במכבי שירותי בריאות ואופיר רובין, רוקח ברשת סופר פארם, להסביר למה זה קורה ואיך ניתן לאבחן שאכן מדובר בדלקת. וכמובן - גם כמה המלצות כיצד למנוע דלקות אוזניים בקרב ילדים.

כיצד חדירת מים לאוזניים עלולה לגרום לדלקת?

"ככלל, מים עלולים לחדור לאוזניים במהלך מקלחת, בעת צלילה בבריכה או כאשר צפים בים, זאת, מאחר ותעלת האוזן היא תעלה פתוחה ואין שום דבר שיחסום את כניסת המים לגוף שלנו", הסביר פרופ' פוטרמן.

"האוזן האנושית בנויה מאוזן חיצונית אשר מובילה לתעלה באורך סנטימטר וחצי עד 2 סנטימטרים שמובילה עד לעור התוף. לרוב, המים חודרים לתעלה החיצונית אלא אם ישנן נסיבות שונות כגון נקב בעור התוף ואז המים עלולים לחדור לאוזן התיכונה מה שמייצר דלקות. חדירת מים לאוזן החיצונית איננה גורמת לדלקות ועל כן רוב ילדים יכולים לשחות בים ובבריכה ללא חשש מדלקות מסיבה זו. ובכל זאת כדאי לציין, כי לעיתים שילוב של שהייה ממושכת בתוך המים, במהלך צלילה למשל, בתוספת למצב שבו יש בתוך האוזן הרבה שעווה יחד עם חדירת מים יכול לגרום לדלקת אוזן חיצונית".

דלקת אוזניים. ShutterStock
האוזן היא תעלה פתוחה. אוזן של ילד/ShutterStock

מניעה וטיפול בדלקות אוזניים

"כדי למנוע דלקת אוזניים, במיוחד בקרב ילדים שרגישים יותר, מומלץ לפני הכניסה למים לחבוש כובע ים המכסה גם את האוזניים, וכן שימוש באטמים העמידים למים יוכל למנוע כאבים. לאחר היציאה מהמים - מומלץ ליבש את האוזניים עם מגבת או אפילו מייבש שיער. ניתן גם "לנער" את האוזן מהמים, אבל בשום אופן לא לייבש על ידי החדרה של מקלות אוזניים. ישנם גם תכשירים רפואיים העוזרים בפעולת הייבוש", מסביר אופיר רובין.

איך מאבחנים ומטפלים?

"לרוב, דלקות באוזניים הן דלקות באוזן החיצונית שמלווה בהפרשה (לפעמים עם ריח), בנוסף לתחושת של ירידה בשמיעה. במצב כזה, צריך לפנות לרופא המשפחה שיעניק טיפול מקומי באמצעות טיפות אנטיביוטיות ויערוך ניקוי האוזן מהפרשות שמצטברות בתוכה", מסביר פרופ' פוטרמן. "ניקוי ההפרשות הוא חשוב במיוחד, גם בהיבט שיפור הטיפול וגם להגברת אפקטיביות הכנסת הטיפות. תסמיני הדלקות לרוב כרוכים בכאבים וניתן ליטול תרופות להקלת הכאבים מעבר לטיפול המקומי שנעשה על ידי הרופא. במקרים בהם הדלקות הללו מתמשכות ולא נענות לטיפול מיידי, אז רצוי לקחת חומר מהאוזן ולשלוח אותו לתרבית בבדיקת מעבדה ועל ידי כך להתאים את הטיפול לחיידק הספציפי".

"הטיפול ניתן על ידי רופא המשפחה, ובמקרים יותר קשים, כאשר הטיפול הראשוני של הרופא המטפל לא עוזר, רצוי לפנות לרופא אף אוזן גרון לשאיבת הפרשות וניקוי. במקרים אחרים, כאשר הטיפול לא עזר וצריך להעניק טיפול נוסף אז מומלץ לפנות לחדר מיון במקרים חריגים של כאבים חזקים, חוזרים ונשנים", מסכם פרופ' פוטרמן. "לילדים שיש להם חור בעור התוף או שסובלים מדלקות חוזרות ונשנות, מומלץ להשתמש באטמי אוזניים בעת אינטראקציה עם מים כמו בבריכה ובים. המלצה זו תקפה גם כלפי תינוקות שמכניסים אותם למים".

רובין מסביר כי "ישנו הבדל בטיפול בין האוזן התיכונה לבין האוזן החיצונית - באוזן החיצונית שמזדהמת בעקבות מי בריכה או מי ים הטיפול האידיאלי הוא עם טיפות. לעומת זאת באוזן התיכונה טיפול אידיאלי יצריך אנטיביוטיקה דרך הפה ובמידה ומתפתחת דלקת ישנם גם טיפות אנטיביוטיות במרשם רופא".

לדבריו, אם מתפתחים סימנים ראשוניים של גירוי או כאב קל, ניתן להשתמש בתכשירים נגד כאב הנמכרים גם ללא מרשם רופא בכל בית מרקחת. "ניתן להשתמש בכדורים/סירופים לבליעה דרך הפה או טיפות אוזניים להקלה על כאב אוזניים בטפטוף לאוזן. בנוסף, ישנן גם טיפות אוזניים המבוססות על מרכיבים טבעיים כמו שמן זית, שמן קנולה, שמן היפרקום וגם טיפות אוזניים שמשככות את הכאבים כמו - אוטידין, אנסטטיק. עם הגיל דלקות אוזניים יורדות כך שהתכשירים מיועדים לילדים בכל הגילאים, ואין תכשירים לגילאים ספציפיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully