וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצה לעשות ילדים ואתה מעל גיל 40? כדאי שתקרא את זה

עודכן לאחרונה: 31.7.2022 / 11:20

זו אומנם לא הפעם הראשונה שחוקרים מוצאים שגיל הגבר משפיע על סיכויי ההיריון, אבל במחקר בריטי חדש נמצא כי ההשפעה היא מכרעת והשעון הביולוגי של הגבר הוא משמעותי מאוד, במיוחד בגילאים מסויימים. הנה הפרטים

הפריה חוץ גופית. ShutterStock
הגיל של שני בני הזוג משחק תפקיד. הפריה חוץ גופית/ShutterStock

הדבר הראשון שאישה המבקשת להרות באמצעות טיפולי פוריות תשמע זה על ההשפעה שתהיה לגיל שלה על סיכוייה להצליח בהיריון. אבל כעת מחקר של כמעט 19,000 מחזורי הפריה חוץ גופית הראה כיצד דווקא גיל האב משפיע על שיעורי הלידות, וכיצד הגיל יכול למלא תפקיד משמעותי, יותר ממה שחשבו בעבר.

המחקר מצא כי גיל בני זוגן של נשים מתחת לגיל 35 או מעל 40, השפיע מעט על סיכוייהן ללדת. אבל עבור נשים בין הגילאים 35 עד 40, הייתה "ירידה משמעותית" בשיעור לידות חי אם בן הזוג היה בן 40 ומעלה.

התוצאות מאתגרות את ההנחות הרווחות לפיהן גיל האם תמיד צריך להיות השיקול העיקרי, והן יכולות לעזור לעצב מסרים לזוגות המנסים להרות. "הממצאים מוסיפים לגוף גדל והולך של עדויות שמראות שפוריות היא גם בעיה גברית מאוד", אמרה קייט בריאן, מנהלת התפעול ב-Fertility Network UK לאתר הגרדיאן הבריטי.

פרופ' גיטה נרגונד, אחת מארבע כותבות המחקר, אמרה כי "במשך זמן רב מדי הנטל היה על נשים, והתעלמו במידה רבה מתרומתו של הגבר לסיכונים לטווח הקצר והארוך לצאצאים הקשורים לגיל אבהי מתקדם".

נרגונד, המנהלת הרפואי של Create Fertility וגינקולוגית בבית החולים סנט ג'ורג' בטוטינג, דרום לונדון, הוסיפה כי "ברור שחשוב מאוד שלא נתעלם מהגיל האבהי כשמדובר בחינוך זוגות לגבי תוצאות טיפולי פוריות. גיל האישה כמובן משחק תפקיד גדול, אבל לא כל ההתמקדות צריכה להיות בשעון הביולוגי שלה".

גיף של הפריה חוץ גופית. Giphy
במשך זמן רב מדי הנטל היה על רק נשים. הדמיה של הפריה חוץ גופית/Giphy

המחקר הקליני הרטרוספקטיבי מבוסס על נתונים אנונימיים של רגולטור הפוריות בבריטניה, הרשות להפריה ואמבריולוגיה אנושית. הוא ניתח את האינטראקציה של גיל האם והאב ב-18,825 מחזורי IVF ו-ICSI (שם הזרע מוזרק ישירות לביצית כדי לסייע בהפריה) לאחר העברת עוברים טריים בודדים.

נרגונד הסבירה כי "תוצאות מעבדה מצביעות על כך שלביציות של נקבות צעירות יותר יש את היכולת לתקן בשכיחות הגבוהה בהרבה של נזקי DNA שנמצאו בזרע של זכרים מבוגרים". כאשר אישה מעל גיל 40, איכות הביצית נמוכה יותר והביצית פחות מסוגלת לתקן כל נזק שנמצא בזרע.

"הגיל האבהי משמעותי מאוד"

"עם זאת, מה שבאמת מעניין הוא שלגיל הגבר נראה שיש השפעה רבה יותר כאשר האישה היא בין 35 ל-40", אמרה נרגונד. שיעור לידות החיים יורד מ-32.8 אחוזים כאשר גיל האב הוא מתחת ל-35 ל-27.9 אחוזים כאשר גיל האב הוא בין 40 ל-44. כאשר בני הזוג הגברים היו מעל גיל 55, שיעור לידות החי היה 25 אחוזים.

"אנחנו יודעים שגיל אב מבוגר מעכב את ההתעברות, מפחית את שיעור ההפריה ויכול להוביל להפלות מוגברות או להפרעות בבריאות הנפש אצל הצאצאים. אבל עכשיו אנחנו יודעים שלנשים בטווח גיל מסוים, הגיל האבהי הזה משמעותי יותר ממה שחשבו בעבר בכל הנוגע לשיעורי הילודה בחיים", נרגונד אמרה והוסיפה כי האינטראקציה בין הביצית המזדקנת לזרע בזמן ההתעברות מורכבת יותר ממה שחשבו בעבר, ויש להבין טוב יותר את היכולת הפוטנציאלית של הביצית והזרע "לתקן את ההשפעות של תהליך ההזדקנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully