וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטות להורדת מפלס המתח לפני הלידה

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 9.8.2022 / 7:52

טבעי שאירוע משמעותי כמו לידה יעורר פחדים ודאגות אצל נשים רבות. איך כדאי להתמודד איתם?

מי שנמצאת רגע לפני לידה ראשונה בוודאי מכירה את המתח לקראת העתיד לבוא. הצירים, הלידה עצמה, ההחלמה והטיפול הראשוני בתינוק הקטן - כל כך הרבה דברים לא ידועים עומדים לקרות ולנשים מסוימות החרדה מהם יכולה להיות משתקת. חן אקרמן, מנטורית ללידה ודולה, מסבירה על הפחדים הבולטים ועל השיטות הטובות להתמודד איתם, אז אם אתן לקראת תום ההריון שלכן - זה זמן מצוין לנשום עמוק, לקרוא ולהירגע:

הפחד מהלא נודע - ידע זה כוח, והיעדר ידע מרגיש כמו היעדר שליטה וכוח אצל נשים מסוימות. אם אתן מרגישות שאתן לא יודעות לקראת מה אתן הולכות וזה מעורר בכן חרדה - אתן לא לבד. בהמשך תוכלו לקרוא על דרכי התמודדות עם התחושה הזאת בדיוק.

הפחד מהכאב - נשים רבות פוחדות מהכאב הכרוך בצירים ובלידה ומהמחשבה שהן לא יוכלו להתמודד איתו. חלקן מעידות שיש להן סף כאב נמוך ושהן לא יצליחו לסבול את הכאב, וכמובן שסיפורים של חברות עם חוויה שלילית וכואבת מהלידה לא מוסיפים במקרה הזה.

הפחד שהמלווה לא יתפקד - יש מי שמוטרדות מרמת התפקוד של המלווה שיימצא איתן בלידה. יתכן והן מרגישות שהוא לא יידע מה לעשות ברגע האמת ולא יצליח לעזור להן, וייתכן שהן יודעות שהוא לא ימצא את עצמו בסיטואציה או יתקשה להיות נוכח.

הפחד מסיבוכים רפואיים - זהו פחד נפוץ המשפיע על הריוניות רבות הנמצאות לקראת לידה. הן דואגות וסובלות ממחשבות טורדניות על הסיכונים האפשריים בלידה (להן ולעובר), והפחד הזה נובע בעיקר מ-over של ידע וחקירה של הנושא.

אז איך אפשר להתמודד עם הפחדים לקראת הלידה?

לתרגל

הפתרון לפחדים והחששות לקראת הלידה הוא תרגול כל מה שתעשו בזמן הלידה כדי להקל על הכאב ולקדם את הלידה. ברגע שאתן מגיעות כמה שיותר מוכנות, החוויה הופכת להיות יותר בשליטה שלכן ואתן לומדות כיצד להתמודד עם כל מכשול. ישנן סדנאות הכנה ללידה בהן מתעמקים בשלבי התהליך ולומדים כיצד לקדם את הלידה בדרכים טבעיות וגם איך להיכנס במהלכה למצב תודעתי של רוגע ושלווה. הגעה ללידה עם ידע מאפשרת לכן לקחת את האחריות ולהשפיע על הלידה שלכן לטובה בזכות הביטחון שתקבלו, וכדאי מאוד שגם המלווה שלכן ייקח חלק בתרגול הזה. חשוב, בין השאר, לתרגל יוגה או כל ספורט אחר במהלך ההריון, וכך תגיעו ללידה חזקות יותר פיזית.

לסנן מידע מסביב

אל תקשיבו לסיפורי לידה עם חוויות שלא היו טובות ואל תחפשו לקרוא ולחקור על סיבוכים אפשריים. תשאלו כמה שפחות שאלות בגוגל ובפורומים, במיוחד אם אתן נוטות להיכנס לחרדות מעודף מידע. לא כל מה שנכתב שם על יולדת אחרת יהיה רלוונטי בצורה זו או אחרת גם אליכן. מה כן תעשו? בחרו דווקא לצפות בסרטי לידה חיוביים או לשמוע על חוויות טובות מנשים אחרות. חן ממליצה לצפות אפילו בסרטוני טבע של חיות המוכיחות שהן לא זקוקות לאף אחד אחר ברגע האמת, בו הן פשוט מתכנסות עם עצמן.

לאמץ שפה חיובית

לאופן בו אתן מדברות ולמילים בהן אתן משתמשות יש השפעה ישירה על החשיבה שלכן. נסו שלא לומר "אני הולכת לבית חולים" אלא "אני הולכת לבית יולדות", אתן הרי לא חולות, אתן בשיא שלכן ואתן תגיעו בבוא העת לחדר הלידה כדי לברוא חיים. כשהכאב יגיע, אל תגידו "כואב לי" אלא "זה מקדם אותי למפגש עם התינוק שלי". המלצה נוספת היא להחליף את המילה "ציר" למילה "גל". המבנה של ציר דומה למבנה הגל, המגיע לשיא שלו ואז יורד, וכך צריך להסתכל, לחשוב ולדבר על ציר. אתן לא תהיו כל הלידה בכאב רצוף, ובין שיא לשיא אתן נחות ואוגרות אנרגיה עד לרגע יציאתו של הבייבי אל אוויר העולם.

הריון. shutterstock, ShutterStock
הריון/ShutterStock, shutterstock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully