וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

די לנגב בחולצה! איך מלמדים את הילד לקנח את האף?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 31.7.2022 / 8:29

הילד שלכם שוב מנוזל? אם תקנחו לו את האף בעצמם - הוא לא ילמד. אז איך תעזרו לילד שלכן להיות עצמאי? יכל אוליברו, מדריכת מונטסורי מוסמכת, מסבירה

נזלת, נזלת, נזלת. כמה נזלת יכולה להיות לילדים?! היא מופיעה בעיקר בחודשי החורף (אך לא רק), עקשנית ומסרבת לעזוב, ואתן מוצאות את עצמכן מנסות לקנח את האף הקטן שוב ושוב. אם "התמזל" מזלכן והילד כבר הבין שנוח יותר לנגב את האף בשרוול החולצה, אז לכל הכיף הזה מצטרפות גם שלל חולצות מוכתמות.

האם אפשר אחרת? בהחלט. מיכל אוליברו, מדריכת מונטסורי מוסמכת, מסבירה כי במרכז הגישה המונטסורית עומד הרעיון לפיו ילדים לומדים באופן טבעי ועצמאי על ידי התנסויות בסביבה. לכן, אם תאפשרו לילד להתנסות בעצמו בפעולות שונות - הוא ילמד בצורה הכי מהירה ויעילה. ילדים בגיל הרך לומדים באמצעות החושים ולא דרך מושגים מופשטים. הם לא ילמדו באמצעות הקשבה למילים שלכן, לא משנה כמה תסבירו את עצמכן. ההתנסות - היא המורה הטובה ביותר.

לילדים יש נטייה טבעית לעצמאות - הם רוצים לעשות לבד ולהרגיש מסוגלים, וגם נטייה טבעית לעבודה - הם רוצים להרגיש תורמים ושייכים לסביבה שלהם. כשאתן מאפשרות לילד לעשות בעצמו, אתן מתאימות את הלמידה למבנה המוח שלו וגם נותנות מענה לצרכים הבסיסיים שלו. כמו כן, מריה מונטסורי פיתחה תחום לימוד שלם שנקרא כישורי חיים, במרכזו ההנחה שילדים לומדים באמצעות תרגילים והתנסויות השייכים לעולם האמיתי סביבם. בתוך כישורי חיים יש תת תחום הקשור לטיפול בעצמי, הנעשה באמצעות תרגול.

ומה הקשר בין כל זה לקינוח האף?

כדי ללמד את הילד לקנח את האף בעצמו עליכן לאפשר לו להתנסות. הניחו על מדף נגיש חבילת טישו, פח ומראה, והדגימו לו איך אתן מקנחות לעצמכן את האף ואז תאפשרו לו להתנסות בכך בעצמו. זה ייקח זמן ואימון אבל בסוף אתן תראו שזה מצליח.

כיצד נראית הדגמה?

מכיוון שהילד מתבונן בכן ומחקה אתכן, הראו לו בדיוק איך לעשות זאת: קחו טישו, סגרו נחיר אחד ונשפו. אחר כך בצעו זאת עם הנחיר השני. בסיום, זרקו את הנייר לפח.

ומה עושים כשבכל זאת צריך לנגב להם?

התייחסו לכל הנושא של הטיפול בגוף כקדושה. הגוף של הילד שלכן הוא הדבר הכי אישי והכי קדוש וככה עליכן להתייחס אליו. נכון, אתן ילדתן אותו, אבל זה לא הופך את הגוף שלו לשלכן. כשאתן צריכות לטפל בגופו - עשו זאת בכבוד רב. אל תנגבו ללא הכנה, חשבו כמה מפתיע ואפילו מעליב זה יכול להיות.

גם אם זה נראה חסר סיכוי בעיניכן, תנו לזה צ'אנס. אם תנהגו כך באופן טבעי, תגלו מפעם לפעם שיש יותר שיתוף פעולה ופחות התנגדות. תנו לילד להתנסות בעצמו ותגלו שהוא לגמרי מסוגל.

תינוק עם נייר טואלט. ShutterStock
תינוק עם נייר טואלט/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully