וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצפים לתינוק? כך זה ישפיע על הכלב שלכם (והדרך לעזור לו)

6.7.2022 / 8:15

הרבה בעלי כלבים שמים לב שבזמן שהם מתרגשים מההיריון ומהלידה הקרבה, הכלב שלהם נהיה עצבני יותר ורגוע פחות. מומחים מסבירים למה זה קורה, ואיך מכינים את הכלב לתינוק שעומד להגיע

כלב שנשאר לבד בבית/REDDIT/Salty_Distribution84 WS)

כשקרן, אם חד הורית בת 38 מתל אביב, הייתה במהלך היריון מתקדם היא הרגישה בשינוי קיצוני בהתנהגות הכלבה שלה. "פתאום היא התחילה לעשות צרכים בבית. היא הייתה בת 7, מעולם לא קרה לה דבר כזה. היא הסתובבה בעצבנות והרגשתי שהיא שומרת עלי בכל צעד שאני עושה. זה היה מעבר מוזר, מכלבת שטיח פתאום הפכה להיות כל כך חסרת מנוחה ושקט".

היריון הוא גם כך תקופה מורכבת עבור נשים, אבל כשיש כלב בבית הסיטואציה עלולה להיות סבוכה עוד יותר, ממספר בחינות - השינוי בהתנהגות של הכלב, ההרגלה לדייר/ת החדש/ה שמשנה את מקומו בהיררכיה וכמובן, הדאגה הגדולה לרך הנולד. הכלבה של קרן חזרה לעצמה לאחר הלידה, אבל יש כאלה שעלולים להידרדר נפשית - מה שיכול להיות מסוכן לכל הקן המשפחתי החדש.

"זו טעות לחשוב שהכלב לא מודע לכך שמשהו קורה", מסביר ד"ר סטפן בלואר, וטרינר זואו-פסיכיאטר (מומחה להתנהגות כלבים), "הוא אולי לא יודע שמגיע תינוק, אבל הוא מרגיש את השינויים בשבועות שלפני הלידה. שינוי בהתנהגות, כמו עשיית צרכים ועצבנות, הוא נורמלי לחלוטין". גם בעלי פנסיונים מעידים על כך שכלבים ששהו אצלם לפני כן והגיעו בזמן המתנה של ההורים ללידה, היו דרוכים יותר מאשר בעבר והתנהגותם השתנתה בצורה ניכרת.

כלב עם תינוק. ShutterStock
זה נראה מצב אידיאלי - אבל אל תבנו על כך שיגיע כל כך מהר/ShutterStock

הדאגה של זוגות לפני לידה היא כיצד הכלב יסתדר עם התינוק. המגננה על הילד גורמת לכך שלא אחת ההורים הטריים יבקשו למנוע ממנו חשיפה לכלב. ד"ר בלואר חושב שגישה זו עלולה להזיק: "כשהכלב לא מורשה להיחשף לתינוק הוא מקבל מסר בעייתי. מבחינתו ההורים עושים עניין מההתקרבות שלו, הוא מרגיש שהוא בחוץ, ושאולי מה שיש להם בידיים מפחיד ומסוכן, תקשורת שגורמת לניכור. אנשים רבים חוששים, אבל למעט מקרי תוקפנות שזוהו עוד לפני כן, בין אם כלפי מבוגרים או ילדים, ממש אין סיבה לפחד מקירוב הילד לכלב. המשפחה אולי משתנה, אבל כלב הוא חיה גמישה וסתגלנית. הוא יכול להתאים את עצמו למערכת ולקשרים חברתיים חדשים".

במצבים קיצוניים של חוסר הסתגלות, אנשים עושים את הצעד הכואב ומוסרים את הכלב, שהרי בינו לבין החבר החדש במשפחה אין ממש בחירה. ד"ר בלואר אומר שלא צריך לחכות עד שהתינוק ייוולד כדי להגיע לעימותים מסוכנים, משום שיש דרך פשוטה לבדוק את כישוריו החברתיים של הכלב. "כל שצריך לעשות הוא לבחון את התנהגותו כשאנשים באים אליכם לבקר", הוא מסביר, "תבדקו האם הוא נובח ופוחד כשהם נכנסים או שהוא רגוע. ההתנהגות שלו עם אורחים היא אינדיקציה לקבלת התינוק. אם הכלב מגלה תוקפנות כלפי אורחים, הוא בהחלט מעלה סימן שאלה משום שהוא עלול לגלות תוקפנות גם כלפי תינוק בעתיד".

ועדיין, העובדה שהכלב הוא חיה סתגלנית לא אומרת שאין כברת דרך לעבור. "הנטייה של כלבות היא לשמור על הילד, במקרים קיצוניים גם לנהום ולהפגין רכושנות. חלקן נוהגות לשבת ליד התינוק", אומר ד"ר בלואר, "זכרים לא מסורסים נוטים לשמור על האישה וגם זו התנהגות לא בריאה. בפסיכיאטריה וטרינרית מבדילים בין מספר מצבים - יש כלבים נורמליים שחוזרים מהר לאיזון נפשי, יש כלבים ריאקטיביים שמתחילים להיות בלחץ ודרוכים ולגבי אלה, הם יכולים לחזור למצב הקודם ולהירגע או ליפול לפתולוגיה שגורמת לחרדות תמידיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כלב כועס. ShutterStock
הכלב כועס כשיש אורחים? כאן כבר תדעו שיש בעיה/ShutterStock

אז מה כן אפשר לעשות כדי להכין סביבה נוחה לדייר החדש? ד"ר בלואר מציע תרגול אחד שעשוי לפתור הרבה בעיות בהמשך: "יש לוודא שלכלב יש פינה לא מאוד מרכזית עם מיטה משלו, שבה הוא יודע מראש שאף אחד לא יבוא להפריע לו ולגעת בו. צריך לתרגל איתו פקודת 'למקום'. במקרה כזה, אם יש בעיה באינטראקציה עם הילד, הוא יודע לאן ללכת. זה מידע שהכלב צריך לקבל הרבה לפני הלידה".

הוא מוסיף ומדגיש כי יש חובה גם מצד ההורים למנוע מהתינוק להתקרב לפינה הזאת: "יש ללמד את הילד מוקדם ככל האפשר לא לגשת לשם אף פעם. אם מכבדים את הפרטיות והכלב יודע שמקומו מוגן, הוא תמיד יילך לשם לפי פקודה וכך תיווצר הפרדה בריאה".

עוד בעניין האינטראקציה, ד"ר בלואר מציין את שיטת פרוקסמיקס, לפיה לחלל בין אנשים יש משמעות: "זה עובד גם עם כלבים. כשאתם עומדים ליד הכלב, אתם בעצם מבשרים לו שאתם בקואליציה איתו ומסכימים עם מה שהוא עושה. כשאתם ניצבים מול הכלב אתם נפרדים ממנו ולא מראים שותפות. לכן, כשיש לכם תינוק על הברכיים או על הרצפה, אתם חייבים להיות מול הכלב כדי לשמור על 'אופוזיציה'. בדרך זו הוא מקבל מסר של שליטה מהצד שלכם".

חמוד חמוד, אבל יכול להיות מסוכן

דבר אחד בלואר אומר בתוקף שאסור לעשות - וגם אתם, קרוב לוודאי, התפתיתם או תתפתו אליו בעתיד. "מנקודת המבט של הכלב יש מספר זנים של בני אדם - עד גיל 3 מדובר בזן אחד, משום שהילד מתקשר בצורה שונה, גיל 3 עד 8 הוא זן שונה והסוג הנוסף הוא הילד שעבר את גיל 8. לכן לא משאירים ילד לבד עם כלב עד גיל 6 או 8 בלי שמירה אקטיבית. אנשים מעלים לטיקטוק או לאינסטגרם סרטונים של הכלב כשהוא לבדו ליד הילד הקטן וזו שגיאה חמורה, שכן הכלב תמיד יכול להתהפך פתאום, וככלל זה מעביר מסר לא נכון".

אז רגע לפני שאתם רצים להראות לעולם רגעים קומיים של המשפחה המורחבת והמאושרת, תחשבו על הנקודה הזאת במקום על הלייקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully